Gå til innhold

Hvilken Anime/Manga holder du på med nå?

Anbefalte innlegg

Steins;Gate var den siste animen jeg så. Digger den. :)

Ano Hana har jeg faktisk vurdert å se lenge, men kom aldri igang.

Tror jeg må se Kimi ni Todoke eller Nisemonogatari. Hørte bare rykter om Nisemonogatari mens jeg fremdeles følgte med på anime, så den må absolutt fullføres.

Så vel aldri Fate/Zero. Så kun Fate/Stay Night, så da må jeg evt se begge sesongene. :p

Sakamichi no Apollon ser ut som en anime som kan passe til meg. Skal legge den til.

Mirai Nikki og Ao No Excorsist leste/leser jeg. Ikke veldig imponert over Mirai Nikki, for forutsigbar og Ao No Excorsist er en helt ok manga, så skal vurdere den.

Psycho-Pass ser spennende ut, skal legge den til!

Sakurasou no Pet na Kanojo og Shin Sekai Yori gir meg følelsen av at jeg har sett dem før, må lese meg litt opp på dem.

Takk for svar! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er litt redd for å starte på Shingeki no Kyojin. Frykter den skal ende som SAO. ><

Sakurasou no Pet na Kanojo og Shin Sekai Yori gir meg følelsen av at jeg har sett dem før, må lese meg litt opp på dem.

Hvis det er en stund siden du så på anime så tviler jeg på at du har sett disse. Begge startet høst 2012 og ble ferdig nå nylig.

Sakurasou no Pet na Kanojo er en skikkelig feel good anime med behagelig mix av humor og romantikk. Fikk meg til å gråte noen mandige tårer. :p Shin Sekai Yori er mye mer seriøs, litt mørk med overnaturlige greier og en veldig bra storyline. Kort beskrivelse, men håper det hjelper.

Alle de nevnete seriene er egentlig verdt å se, vil jeg mene, så det er bare å sette dem på listen. ^_^

Lenke til kommentar

Er litt redd for å starte på Shingeki no Kyojin. Frykter den skal ende som SAO. ><

Hvis det er en stund siden du så på anime så tviler jeg på at du har sett disse. Begge startet høst 2012 og ble ferdig nå nylig.

Sakurasou no Pet na Kanojo er en skikkelig feel good anime med behagelig mix av humor og romantikk. Fikk meg til å gråte noen mandige tårer. :p Shin Sekai Yori er mye mer seriøs, litt mørk med overnaturlige greier og en veldig bra storyline. Kort beskrivelse, men håper det hjelper.

Alle de nevnete seriene er egentlig verdt å se, vil jeg mene, så det er bare å sette dem på listen. ^_^

Hadde ikke sett dem nei. Så de er på listen! :D
Lenke til kommentar

Akkurat ferdig med Clannad og -After Story. Måtte ta en tur på nettet og sjekke ut noen forklaringer for å virkelig knytte alle tråder sammen, men synes da at dette var staselige saker. Som sagt, litt perpleks etter siste episode (noe tydeligvis mange er), men med noe mer utdyping ble det mye bedre. Skjønner godt at mange har denne høyt på sine lister over favorittanimeer. Så var det å finne en nye anime igjen, da.

Lenke til kommentar

Akkurat ferdig med Clannad og -After Story. Måtte ta en tur på nettet og sjekke ut noen forklaringer for å virkelig knytte alle tråder sammen, men synes da at dette var staselige saker. Som sagt, litt perpleks etter siste episode (noe tydeligvis mange er), men med noe mer utdyping ble det mye bedre. Skjønner godt at mange har denne høyt på sine lister over favorittanimeer. Så var det å finne en nye anime igjen, da.

Honey and Clover eller ToraDora! vil jeg anbefale hvis du ikke har sett dem. ;)
Lenke til kommentar

Det eneste ille med Clannad ~After Story~ er at den påvirker en person nesten for mye. Man blir så rørt av å se en slik idealverden, at det er mulig å ta verdier fra serien videre inn i det virkelige liv som er hakket mer brutalt og kynisk. Da tenker jeg ikke på hendelsene i den, men falskheten og egoismen i mennesker generelt.

Når det er sagt, er det vel de ytterst få som ikke ønsker at de hadde vært som Okazaki Tomoya. Rollemodell uten sidestykke. Favorittkarakteren min av alle tider. :)

Edit: Er også enig med n4w. Clannad, NANA, Honey & Clover og Ef utgjør en firkløver av verdens beste slice of life serier - uten tvil. Toradora, Ano Hana og Kimi ni Todoke er også utrolig inspirerende. Kimi ni Todoke veier kanskje litt mer, spesielt i andre sesong, mens de to andre er utrolig følelsesladet der og da.

Pastel er den beste mangaen som ikke har en anime i denne sjangeren, synes jeg. Ellers finnes det serier der hovedplottet er noe annet, men romanse spiller en viktig role. Nodame Cantabile, Bakemonogatari, Eden of The East, Planetes og Macross Frontier synes jeg kanskje er de beste her.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

skjønner virkelig ikke hva som er så stort med clannad, for ikke å nevne after story?

begynte så smått å se på det i fjor en gang og synes mildt sagt det var en mindre heldig serie. dersom jeg husker korrekt er det en veldig lys fargetone på tegningene. typ veldig veldig søtt, og mistet nesten interessen med en gang.

341355.jpg

Endret av Danek
Lenke til kommentar

Jeg synes det er teit å trekke inn matematikk i en slik diskusjon, men det er den enkleste måten å forklare det på. :p

Clannad-2_zps47d32512.png

Clannad representeres her med en eksponentiell graf. Den starter uten eksplosjoner og drama, veldig rolig egentlig. Det er nesten som om den ikke anstrenger seg en gang for å få deg til å følge med videre. Her er grunnen til at mange dropper serien. De synes ikke det har skjedd noe spesielt de første 10 episodene engang.

Jun Maeda, som er han som ofte får æren for det psykologiske arbeidet bak Key-produksjoner, har imidlertid full kontroll. Han vet godt hvordan menneskehjernen fungerer, og fortsetter med å spinne et fint vev mellom deg og karakterene. Inngrepet er så lett at du ikke merker at du blir påvirket engang. For hver episode som går, blir du litt og litt mer knyttet til individene. Flere parter introduseres veldig gradvis, og det er fortsatt en rolig stillegående atmosfære over det hele.

Jeg vil påstå at nesten hele første sesong er brukt til å fukte sansene. Den er i seg selv en god opplevelse som varmer hjertet, men ikke nødvendigvis noe mer. Ganske subtil altså. Så kommer After Story. Den starter i et litt høyere tempo, med følelsene dine for karakterene fortsatt inntakt fra forrige sesong. Men også denne tar seg selv veldig hverdagslig først. Men du begynner å kjenne det, at karakterene har begynt å bety noe for deg. At de ved sin jordnære utvikling, har virkelig kommet innpå deg og passert lagene med sikkerhet du oppretter ved møtet av en ny fremmed.

Og så gjør Jun Maeda genitrikset sitt. Du kan tenke deg at han har spunnet et fullkomment nøste eller garn rundt hjertet ditt. Det flyter såvidt ved overflaten, uten å klemme på. Men med ett rykk i snoren, klemmer det plutselig til. Det er når dette skjer, når kontrastene inntreffer, at du rammes. Du rammes så hardt at det føles som om Key Animation har slått deg fysisk i ansiktet med en bok. Ved høydepunktet i serien er du så oppløst i medynk og fortvilelse, at du vurderer å slutte enhver form for aktivitet resten av døgnet. Det høres pompøst ut, men de aller fleste som har hatt sansen for Clannad, beskriver en følelsesutladning som er ulikt noe de har opplevd i livet sitt tidligere. Begravelser, kjærlighet osv. Den overgår dette ved å framstille slik en idealverden, og det er fryktelig rart mtp at det kun er en animasjonsserie. Nesten et mirakel. ;)

Clannad er en trojansk hest av gull.

Regulaeligr_zpsa0b66d1b.png

PS: Her er din gjennomsnittlige serie av høy kvalitet. Den starter med å prøve å trekke fokus til deg, og gir tydelige linjer for karakterene. Du kan som regel skimte til dels hvordan den vil utvikle seg videre, men god gjennomførelse vil skille den fra klisjeene. Disse kan også nå svært høyt, men ikke på samme måte.

Endret av Agentspoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uggh, stopp. Ellers må jeg vurdere å se After Story på nytt... igjen... D:

Fullførte Sakamichi no Apollon. Veldig fornøyd med starten, midten og helt frem til den avsluttende delen.

Syntes de kunne fullført på en bedre måte. :< Fremdeles en veldig god anime.

Kikker på Kimi ni Todoke atm. Litt usikker på hvem jeg skal fortsette med etter den.

Lenke til kommentar

Har skjønt at det er en del delte meninger ang Clannad, og kan vel forstå det. For min del er jeg overrasket hvor fort jeg ble interessert i serien, den sugde meg inn temmelig tidlig. Har kanskje noe med at dette er den første slice-of-life/romantikk-serien jeg har sett (har prioritert andre sjangre frem til nå, tydeligvis dumt), men det var noe med stemningen som appelerte med en gang. Også drar den bare avgårde i sitt eget tempo. Visse ting underveis virker unødvendig og kanskje til og med for klisje, men når man da står der etter å ha fullført hele serien, så skjønner man hvordan alt er med å bygge opp under historiens underliggende historie.

Synes forøvrig at post 5452 (Agentspoon) er en av de bedre postene jeg har lest inne på diskusjon.no på lang tid. Merket veldig at mange av "forsvars"-postene jeg fant på div fora på nettet da jeg søkte, hadde ca lik oppfattelse som deg (og meg).

Lenke til kommentar

Thank you. :)

Det ligger mye i det du sier. For min del synes jeg at første sesong også ble magisk etter å ha sett After Story. Fordi da kunne jeg på en måte relatere enhver handling til den forståelsen og innsikten jeg fikk av karakterene tilslutt. Plutselig så jeg trådene som jeg tidligere tenkte bare var vanlige scener.

At en i det hele tatt tenker i disse komplekse baner, sier litt om dybden på serien. Det er ikke mulig å lese et resyme for å oppleve det, og i et sjeldent tilfelle er det heller ikke mulig å kun ha sett halvparten. Er faktisk nødt til å se hele for å få et riktig bilde av det Clannad er.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Det er nydelig. Jeg må nesten si meg overbevist, jeg og skal jommen ikke ta en atter titt på Clannad. Har en veldig forsmak på uortodokse serier så det undrer meg at den ikke er blitt fanget opp. Jeg skal gi det ett nytt forsøk og takker så mye for review, herr spoon. :)

Lenke til kommentar

Garanterer ikke at den faller i smak! Noen klarer ikke å relatere til karakterene i det hele tatt, og får derfor ingenting ut av den. Disse kaller jeg de "uheldige", som Slimda. For de som syntes første sesong var generelt positivt, er det imidlertid bra håp. :p

Så den nye One Piece filmen Z i går. Syntes det var den beste filmen så langt, bedre enn Strong World til og med. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...