Gå til innhold

Hvilken Anime/Manga holder du på med nå?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har vel tilfeldigvis ikke en myanimelist-konto man kunne fått tittet på? Er greit å kunne se hva andre har sett og likt. :)

Skal se om jeg får tid til å sette en opp i morgen eller overmorgen. Nå har jeg ikke sett all verden, i hvert fall ikke i forhold til noen jeg kjenner som aktivt ser 60 serier og har fullført over 670 stykk av dem. Er først nå nylig at jeg har begynt å se serier som kommer ut samme sesong. Blant de nyligste kan jeg sterkt anbefale Bakemonogatari og Rainbow som jeg ser nå. De føler jeg er på høyde med de store titlene som tilhører fortiden (Hellsing, Cowboy Bebop, Black Lagoon osv.), mens det finnes noen fra sesongen som er litt mindre gode (men fortsatt greie), f. eks. Durarara!! og Angel Beats. Har likevel en holdning om å kun se det beste som er der, så hvis jeg hadde visst nivået på disse, så hadde jeg nok droppet dem til tross for at de gjerne får 7/10, en ganske fair score.

Lenke til kommentar

Hadde samme tankegang om bare å se det beste av det beste, men det blir for slitsomt. Jeg kjører på en serie og ser episoder til jeg ikke orker mer. Og så gir jeg den karakter.

For øyeblikket ser jeg Kiss X Sis serien som kommer ut. Serien er så på kanten (eller over kanten!) at jeg ikke kan gjøre annet enn å le. Men utenom det så er serien ingenting å rope hurra for.

(dog, sjokolade-leppestift er jo genialt)

Lenke til kommentar

Ja, hvis du trekker fra 1 på hver poengscore (siden du har flere 10ere mens jeg har satt et maks tak på en 10er), så har vi ganske mye likt. Du leser og ser likevel noen serier som jeg personlig ville holdt meg langt vekke fra, Kodomo no Jikan, KissXSis osv. Jeg har ikke noe direkte imot ecchi, men disse ser ut til å være nesten bare basert på det og i tillegg portrerer de yngre karakterer så vidt jeg vet. Det synes jeg nesten er litt ekkelt, men vet jo om mange som er tilhengere av slikt, og det er vel ikke akkurat ulovlig. Men jeg vil heller råde deg til å lese Pastel, når du først har lest Paralell. Eller se Clannad: After Story, dersom du ikke syntes originalen var sånn helt gale. :)

Lenke til kommentar

Kodomo no Jikan er litt i grenseland ja, men jeg syns humoren der er morsom. Ser ikke på det fordi det er interessant å se en 10åring flekke trusa, liksom. Og når jeg først har begynt å lese så langt inn i en serie, klarer jeg ikke å stoppe så lett.

KissxSis ser jeg rett og slett bare for å se hva slags galskap de finner på i neste omgang, litt som Puni Puni Poemi og lignende serier.

Jeg prøvde å se Clannad: After Story, men den fenget ikke. Jeg fikk bare ikke lyst til å se videre. Orginalen var jo god, men nådde liksom ikke helt opp. :p

Har ikke gitt karakter til Clannad ennå fordi jeg ikke har funnet ut hva jeg skal sette, rett og slett.

Parallel var en lett og morsom romantisk affære, så er godt mulig jeg tar en titt på Pastel óg. :)

Men som du sikkert ser, har jeg en haug med ting på "to watch/read". Samt 500gb ellerno med anime fra The Gathering i påske som jeg enda ikke har fått sortert. Livet er hardt. :p

Lenke til kommentar

Men hvorfor starter du i det hele tatt sånne serier, når du vet hva de handler om? Det må jo bety at du liker den slags, eller?:dontgetit:

Clannad: After Story er da ikke noe annerledes enn første sesong i oppbygningen. Etter å ha sett den burde du nesten forvente at de første 10 episodene bare er for å bygge opp rundt karakterene med en umiskennelig stemning, for så å tette snøret mer inn mot kjernen av historien. For meg var den i hvert fall en av livets store opplevelser, men forstår at noen ikke gjenkjenner seg i tematikken, og at den derfor gjerne preller rett av. Men hvis du først likte Clannad, så ser jeg ingen grunn til å ikke se ferdig nr. 2, fordi den er enda bedre. :)

500GB!? Det var da voldsomt. Har du lastet ned alle episodene til Detective Conan i BluRay eller noe? :p

Lenke til kommentar

Jeg har ikke store kriterier for å starte en serie. På kveldstid bruker jeg å browse gjennom MangaToshokan.com sine arkiv, og plukke frem en serie her og der. Så leser jeg noen kapitler før jeg gir opp/leser ferdig. Har en haug med mangaer jeg ikke har notert rett og slett fordi jeg ikke gadd å lese lengre.

Husker ikke hvor mange serier jeg kopierte under TG, men det var en del. Kan skrive ned en liste etterpå. Jeg fant bare en DC-hub med anime og kopierte alt. :p

Clannad-serien var tja tja. Jeg så oppbyggingen, og det var så som så. Men når jeg ville jo se den ferdig siden visse personer hadde skrytt den opp i skyene (n4w, f.eks). Jeg så den ferdig, og var ikke HELT imponert. Serien er visuelt pen, og godt gjennomført, men det er ikke noe for meg rett og slett. Prøvde meg på After Story, og skjønte etterhvert at det var samme greia. Ikke var der så mye humor heller, så da ga jeg opp til slutt.

Fred7555, du har veldig mye på "Currently watching", men bare en serie som faktisk har episoder notert. Ser du faktisk på de, eller er de mer "plan to watch"? :p

Jeg ser du har Digimon, Pokemon og Naruto også. Jeg velger å ikke kommentere det noe mer. :)

Lenke til kommentar

Det har kanskje noe for seg at man bør se Clannad uten å ha noen forventninger til den i det hele tatt. Når jeg fikk den anbefalt ante jeg overhodet ikke hva den handlet om. Dersom andre har sagt at det er den beste serien i verden, så blir det lett slik at du forventer at store ting skal skje hele tiden. Det stemmer overhodet ikke med oppbygningen av serien. Clannad har ikke en stor action scene per episode, og heller ingen karakterer som viser seg som dominante eller isolert sett vil være en typisk vinner. Vanligvis vil en episode ha et slags høydepunkt, mens i Clannad må du gjerne se 3-4 episoder om gangen for å nå et slikt et. Er litt vanskelig å definere det, men den har en veldig spesiell måte å innvie deg 100% i karakterenes liv etter hvert. Du ser svakhetene deres bli avslørt en etter en i en usensurert, men ikke "over the top" sammenheng. Alene vil ikke opplevelsen føles så stor, men når du har blitt påvirket av alt det andre i forkant, begynner den etter hver episode å få mer og mer slagkraft. Spesielt i After Story.

For å være litt poetisk, så er en demning som fylles mer og mer opp med vann. På den andre siden av demningen ser du ikke den kolossale potensielle energien som slumrer. Men når den så først åpner kranene, kommer det en voldsom eksplosjon av krefter som totalt overvelder deg. Disse kreftene i Clannads tilfelle være følelser. Man kan oppleve en humoristisk oppladning til en kampscene først og smile fra øre til øre pågrunn av vittighetene, og så sitter du jammen meg og gråter 10 minutter senere. Akkurat det er det INGEN andre serier som har vært i nærheten av å klare. Hvis den appellerer til deg, så slår den deg så kraftig ut av balanse at det ikke burde vært mulig. Derfor synes jeg utrolig synd på deg som ikke fikk nyte After Story slik n4w og jeg tydeligvis har gjort. :)

Pastel er egentlig litt av samme type. Dersom Parallel er anime-verdens svar på Toradora, så er Pastel mer enn kombinasjon av Clannad og sistnevnte. Tempoet er myyyyyeee saktere enn Parallel, og man lærer seg konsekvent å sette stor pris på de små belønningene som kommer etter hvert. Jeg tror man får best utbytte av å lese de første 90 kapitlene gjerne på 2 til 3 dager. Så raskt som mulig i hvert fall. Etter det har egentlig det som skal skje, skjedd, og resten drøyer bare ut i de neste 20 kapitlene. Tegnestilen blir også miserabel etter kapittel 100 cirka. Men altså, de 90 første er guddommelige (og les dem på Haven-Reader, fordi MangaToshokan mangler 20 kapitler).

Men nok snakk om romantiske serier. :p Er det noen som ser Rainbow? Fantastisk serie, og gjerne den eneste dystre denne sesongen (?). Outroen minner meg om Boston sin "More than a feeling" på grunn av den umulig høye pitchen på den mannlige sangeren. XD

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Foretrekker egentlig mangaer, nettopp grunnet tempo. Jeg kan lese 50 kapitler på en gang om jeg vil, eller bare 2 om gangen. Og jeg bruker ikke halve dagen på det imotsetning til animer som tar 20-25 minutter per episode.

Hadde ikke "verdens beste serie"-forventninger til Clannad dog, det må jeg bare si. Forventa bare en god romantisk historie, og det var det jo. Men ikke helt min stil. Men nok om Clannad ja :p

Rainbow har jeg hørt om, og lest beskrivelsen av. Det er nok noe jeg kommer til å se en gang, men ikke med det første.

Om du vil ha "dyster stemning", kan det være verdt å ta en titt på "51 ways to save your girlfriend"-mangaen. Handler om Tokyo som blir truffet av et jordskjelv. Rimelig makaber og realistisk historie, men også veldig godt skrevet.

Men får titte ut den mangaen du nevnte. :p

*edit*

wait wat, over 100 kapitler? Tror jeg sparer den litt.

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

Slimda:

Nja, ser ikke på alt. Ser egentlig bare på de seriene der det kommer nye ut hver uke/"airer" nå. Vanligvis ser jeg på sesonger som holder på akkurat nå + en serie hvor alle episodene har kommet ut. Nesten alle de som allerede er ferdig har jeg startet på men ikke fullført helt. Ser på de sånn halveis hvis jeg kjeder meg men. De burde være flyttet til "Hold on" egentlig.

Brukes ikke MAL alt for mye, så det trengs en liten opprydding i "Currently Watching", er en blanding av de jeg ser på og planlegger å se på.

Angående Digimon osv, så var det noe jeg så leenge siden, omtrent 5-6 år siden kanskje, har det bare der fordi det er en anime og jeg har sett den :p

Naruto og Bleach ser jeg mest på fordi jeg starter begge på omtrent episode ~50 for noen år siden, og nå kan jeg heller ikke bare å stoppe opp heller. Starter faktisk å bli litt mer spennende nå.

Ser egentlig på dem mens jeg "venter" på noe bra. Hvis det var mange serier der ute med samme kvalitet som Clannad, Clannad ~AS~, Kanon osv. ville jeg ha sett de istedenfor, men siden det bare finnes et fåtall av de, ser jeg på "mindre gode" serier imens jeg venter på de :)

Som sagt liker jeg å se på serier med nye episoder hver uke + å se på en hvor alle har kommet ut. På den måten får jeg noe nytt og spennende, men samtidig for jeg også nyte en serie i helhet uten å se på den timesvis hver dag. Også fordi jeg har sett ut de fleste seriene som alt er ferdig (hvis du har noen jeg ikke har sett som er gode/bra, ikke nøl med å si dem).

Var ikke meninger å avbryte samtalen deres, den var faktisk nokså spennende, så bare fortsett ;)

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar

@ Slimbda: Det er altså ikke tilfeldig at selv om du har sett et større antall serier enn meg, så har jeg sett et flere ganger høyere antall episoder?:tease:Jeg har ikke noe i mot lengre serier, men skal ærlig innrømme at hvis jeg kunne erstattet de 560 episodene av Detective Conan eller 420 episodene av One Piece mot 50 unike serier på 20 episoder hver, så hadde jeg nok gjort det. Disse pleier tross alt å kjøre et mye raskere tempo og man opplever hver for mer episode. Samtidig har de lengre seriene en tendens til å lage et nærmere forhold til hver karakter som jeg ikke vil vær foruten. Kudo Shinichi er for eksempel en av favorittkarakterene mine. :D

@ Fred7555: Ser at du har droppet Neon Genesis Evangelion? Det var synd, fordi det er en av de største japanske kulturperlene i eksistens. Du bør i det minste ta en kikk på remake-filmene. Disse har et helt sinnsykt budsjett lagt i seg, ulikt noe annet. For å fortelle en historie, så var det en gang et bakeri som holdt en spesial-uke med Neon Genesis Evangelion som tema. Den ble kort tid etter stengt ned etter at naboene klaget på det enorme kaoset som det medførte. Det sier bare litt om populartiten NGE har i Japan. Evangelion: You Are [Not] Alone og den helt nye Evangelion: You Can [Not] Advance er to filmer i en serie på fire som tar for seg historien til originalen. Uten noen som helst tvil de to beste anime-filmene jeg har sett noensinne. Skaff deg dem i full kvalitet, og bare nyt det! :green:

Ellers har jeg to til action serier jeg varmt vil anbefale deg. Den ene er Black Lagoon - en kruttpakke som vil få deg til å smile rått og i tilfelle du ikke liker gunfights, få deg til å elske disse... uansett. Den har to sesonger, 12 episoder hver. En soleklar 9er i min bok, fordi det ikke ulikt Toradora! aldri vil tillate deg en kjedsom stund. Den andre serien er Hellsing Ultimate. Den er mer grotesk og blodig, og består av en samling på 8 filmer, hver på litt i underkant av en time. Den originale serien "Hellsing" blir oppsummert i de to første filmene, for deretter bli en slags maktkamp mellom Vatikanet og nynazister. Har vidunderlig animasjon, mye velkoreografert action og noen sinnsvake personligheter, blant annet en høykristen, tough guy svenske. Er overnaturlig med vampyrer som setter Twillight i skam, og vel så det. :D

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vert for NGE så hadde jeg ikke sett på Anime i dag.

Det var det første jeg så og vips etter 2-3 eps så var jeg hekta og solgt. Gg etter det har jeg sett så mye jeg har hatt tid til. Har dog blitt vel mye ecchi serier (noe man fort ser i lisa mi :p ) men jeg liker litt den type humor.

Så kan noen se på lista mi og si om noen av de seriene jeg har på "planned" er verdt å se?

Lenke til kommentar

Higashi no Eden må du se. Den kan forsåvidt også anbefales til Fred7555, som en litt mildere variant av forslagene til nå. Elfen Lied er blodig som bare fy (overgått kun av Berserk kanskje?), men har samtidig en gripende og unik historie. Akira er også en konge film, mens Black Lagoon-spesialen ikke har kommet ut enda, men selvsagt må sees når det eventuelt skjer. :)

Edit: Etter episode 4 av Rainbow kan jeg konkludere med at dette definitivt er sesongens beste serie, med Bakemonogatari på en solid andreplass. Dersom den fortsetter kvaliteten helt ut, tildeler jeg mer enn gjerne æreskarakteren 9/10. :D

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
@ Slimbda: Det er altså ikke tilfeldig at selv om du har sett et større antall serier enn meg, så har jeg sett et flere ganger høyere antall episoder?:tease:Jeg har ikke noe i mot lengre serier, men skal ærlig innrømme at hvis jeg kunne erstattet de 560 episodene av Detective Conan eller 420 episodene av One Piece mot 50 unike serier på 20 episoder hver, så hadde jeg nok gjort det. Disse pleier tross alt å kjøre et mye raskere tempo og man opplever hver for mer episode. Samtidig har de lengre seriene en tendens til å lage et nærmere forhold til hver karakter som jeg ikke vil vær foruten. Kudo Shinichi er for eksempel en av favorittkarakterene mine. :D

Det er veldig få serier jeg ser som er så utrolig lange, rett og slett fordi jeg ikke har tid og ikke orker historier som aldri slutter. Gjorde feilen med å starte på Mahou sensei nagima (??), og det er slik typisk shounen-manga som aldri slutter og kommer ut en gang i uken.

Man trenger ikke lange historier og endeløse serier for å knytte et forhold til en karakter. Det kan gjøres rimelig kjapt om historien er lagt opp korrekt. Fine eksempler på dette er:

Princess Mononoke (film).

Toki wo Kakeru Shojou (film).

Toradora (serie).

Welcome to the NHK (serie).

Toradora og NHK er på 25/24 episoder, og er ikke lange animer, men du blir uansett veldig godt knyttet opp mot hovedkarakterene. :)

Jeg ga forresten hver jeg nevnte en 10er. Sier litt. :)

Forresten, den hyper-kristne duden i Hellsing er ikke svenske, men skotte.

He has a Scottish accent in the English adaptations of the manga and anime series, Also Anderson is a Scottish surname and Alexander a popular Scottish forename
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...