Skribenten_ Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 (endret) For det første så vil jeg bare en gang for alle påpeke at Mac er en PC like mye som en PC er en PC. samme komponenter, samme leverandører, tilsammen utgjør de altså Personal Computer (PC) Tiger mer stabilt en Windows. Ok, for det første, hvor mange bruker Tiger og hvor mange bruker windows? Windows har en mye større målgruppe og markedsandelen til tiger er bare en brøkdel av windows sin. MS er nødt til å tilfredsstille alle sine forbrukere, hvor Apple har en mye lettere oppgave der de bare kan konsentrere seg om den lille brukerandelen dem har. Parallelt med markedsandelen, så vil jo også det slå ut på andel feil i Tiger og Windows, og det skal ikke så store matematikkunnskaper til å regne seg frem til at feil hos windows brukere er større en hos Tiger brukere. Jeg vil også bare gjøre det klart for alle at bak en windows maskin, så sitter det all slags mulig folk. 6-åringer, pensjonister, programmerere, og folk med null kompetanse. Og de fleste feil som oppstår i en datamaskim skyldes faktisk brukerne selv. Jeg sitter ikke her å påstår at Windows krasjer mindre en Tiger, men for meg så blir jeg ikke så veldig imponert av Tiger av den grunn. Vi kan nesten si det slik, det er helt naturlig at det skjer flere ulykker på en trafikkert motor vei, enn en liten traktor sti. Mac brukere, mer fornøyd en PC brukere. Ok, her får jeg et inntrykk av at når folk først har valg Mac, digger dem alt som kommer fra Apple uansett hva de kommer med. Så lenge produktet begynner på "i" så er dem strålende fornøyd. Litt på samme måte som folk som er fan av star trek. Enten om det er en film, leke eller en maske. Så lenge logoen "star trek" er klistra på, forguder de produktet. Mac bedre PC Det er ingen hemmelighet at Apple holder et hjerngrep om produktet sitt og underleverandørene. Apple skryter skyhøyt med at dems OS er billigere en MS sin, men når du først har punga ut for en MacOS. Da må du plutselig kjøpe en Mac for å for lov til å bruke den. Smart finte fra Apple spørr du meg, men joda det klinger jo i kassa dems, hvertfall når maskinene er overprisa i forhold til markedet. Det er sant at, på måten så får du en stabilt system, men baksiden av medaljen er ikke like latterfullt. På grunnlag av at Apple driver den form for buisness, så er jeg sjeleglad Apple har den lille markedsandelen som dem faktisk har. Dem lager et antall klin like maskiner og sender dem ut til forbrukerne. Det bidrar til at hardware produsenter verden over blir utestengt. Hva hadde skjedd med AMD og ATI foreksempel? de ville jo ikke kunne få solgt produktene sine, og heller ei utviklet nye. Samme dystre sjebne ville gjelde for mange aktører der ute. Men Mac brukerne bryr seg fint lite om det. Dem er så skrekkelig fornøyd med Apple at hva som skjer med alt annet, rett og slett driter dem i. Men for å tørke vekk svetten, så forblir det bare en skrekk scenario vi heldigvis har ungått. Og det er grunnen til at IT messer i dag ser slik ut: og ikke slik: Takk! Endret 18. juli 2009 av janern21 Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 *klapper* Elsker deg janern21. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 For det første, ordet "dems" finnes ikke. En annen morsom fact er at hvis MacOS skulle bli kompatibel med (all) annen maskinvare enn Apple's selv, ville operativsystemet bli like tregt om ikke tregere enn Windows og GNU/Linux. (Eller har jeg misforstått?) Personlig liker jeg ikke hvordan Apple styrer forbrukerne. Har du en Iphone/Ipod får du kun installere det Apple har godkjent. Kommunisme anyone? Jeg, som sikkert mange andre, hater å ha en overbeskyttende makt som puster meg i nakken, derfor foretrekker jeg GNU/Linux. Phu, takk for meg Lenke til kommentar
galskab Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Helt enig. Mac er bare populært fordi det er "pent", lett og bruke og "ikke har virus", noe som gjør at noobs og jenter flommer til fordi de ikke vet bedre. Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 windows er fortsatt det diggest OS't til desktop. linux er generelt mer buggy og mindre brukervennlig, og macosx har ikke all programvaren + spill. generelt føles windows best anyway Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 (endret) Mac er bare populært fordi det er "pent", lett og bruke og "ikke har virus", noe som gjør at noobs og jenter flommer til fordi de ikke vet bedre. Pent + ikke har virus = mer en good nok grunn til å faktisk bytte. Dog, du kunne ha hivd inn Solaris eller en GNU/Linux distro som Fedora i stede Men da får du ikke den stilige PC'n PS::::::: Apple er OEM som selger Mac PC'er, de er også lagerne av OS X som er en rebranding av BSD. Så PC = Apple Mac, som i at PC = Fujitsu Amilo Endret 18. juli 2009 av del_diablo Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 (endret) Tiger mer stabilt en Windows.Ok, for det første, hvor mange bruker Tiger og hvor mange bruker windows? Veldig få bruker tiger, da de gikk over til Leopard for.. lenge siden? Mac brukere, mer fornøyd en PC brukere.Ok, her får jeg et inntrykk av at når folk først har valg Mac, digger dem alt som kommer fra Apple uansett hva de kommer med. Så lenge produktet begynner på "i" så er dem strålende fornøyd. Macbook begynner ikke på i, ikke på norsk / engelsk hvertfall - dog:Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Diskusjon | WheelMan sier (19:00): "Så lenge produktet begynner på "i" så er dem strålende fornøyd." Macbook begynner ikke med i Diskusjon | skag1 (mod) sier (19:01): Jo, på samisk: imakkabokka Da må du plutselig kjøpe en Mac for å for lov til å bruke den.Må man vel ikke? Hva hadde skjedd med AMD og ATI foreksempel? Uhm.. ingenting? De bruker jo nVidia / Intel-hardware. Endret 18. juli 2009 av WheelMan Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Hvorfor sammenlikner du windows med et 4år gammelt OS? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 *sukk* Jeg begynner å bli drøyt lei hele denne krangelen, og det gjelder alle sider av den. Det finnes ikke noe "bedre" eller "dårligere". Alt handler om behov, ønsker og preferanser. Til syvende og sist handler det om brukeropplevelsen, og hva som gjør folk fornøyde med den er en smakssak. Jeg bruker OS X, Windows og Debian daglig. De har sine bruksområder som de fyller glimrende, så jeg er fornøyd. Jeg er drittlei hele OS-krangelen. Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 *sukk* Jeg begynner å bli drøyt lei hele denne krangelen, og det gjelder alle sider av den. Det finnes ikke noe "bedre" eller "dårligere". Alt handler om behov, ønsker og preferanser. Til syvende og sist handler det om brukeropplevelsen, og hva som gjør folk fornøyde med den er en smakssak. Jeg bruker OS X, Windows og Debian daglig. De har sine bruksområder som de fyller glimrende, så jeg er fornøyd. Jeg er drittlei hele OS-krangelen. Ok, Heilage. Det skal vi huske på! Vi må alle ta hensyn til Heilage, han er dritt lei dette. Ergo jeg tror en mod. må stenge tråden så han ikke blir utslitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå