Newklear Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 (endret) Emnetittelen sier det meste. Hvilke jobbmuligheter ville jeg ha dersom jeg studerte nanoteknologi, spesielt bionanoteknologi. Vet at det står litt generelt på NTNU sine hjemmesider, men prøver å finne ut litt mer konkret hva jeg kan bli. Også litt mer spesifikt hva jeg faktisk kommer til å gjøre på en evt. arbeidsplass. Lurer også litt på hva som er vanlig lønn for en med den type utdanning. Endret 18. juli 2009 av Newklear Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Emnetittelen sier det meste. Hvilke jobbmuligheter ville jeg ha dersom jeg studerte nanoteknologi, spesielt bionanoteknologi. Vet at det står litt generelt på NTNU sine hjemmesider, men prøver å finne ut litt mer konkret hva jeg kan bli. Også litt mer spesifikt hva jeg faktisk kommer til å gjøre på en evt. arbeidsplass. Lurer også litt på hva som er vanlig lønn for en med den type utdanning. Dette er en nesten helt ny linje på NTNU. Det første kullet er ikke ferdigutdannet enda, så jeg tror det er litt vanskelig å gi deg et svar på hvordan lønnsutsiktene ser ut. Men dette er helt i spissen for høy-teknologi og man kommer ut med en kompetanse som er veldig sjelden i Norge. Det er nok ikke usannsynlig at en del av studentene på de tidlige kullene kommer til å bli gründere og danne egne foretak. Når det gjelder arbeidsmarkedet så har jeg rett og slett ikke peiling, men jeg tviler på at det kommer til å bli et stort problem. For å dra et eksempel - rundt 2002 var det 10-årsjubileum for det første kullet utdannet innen industriell økonomi ved NTNU. På samme måte som med nano-tek var dette også en ny kompetanse som var meget sjelden i Norge. Gjennomsnittslønnen for dette kullet lå da på over 1 million kroner. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Du kan jo lage en terminator? Lenke til kommentar
Newklear Skrevet 18. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2009 Ouch ; o Kom på at jeg så et sted at linjen ble startet i 2006 ja xD tenkte ikke så langt jeg : ( jaja, får vente og se da.. Lager en ny post i 2011 ^^ T-600 inc ; D Lenke til kommentar
havfal Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Både jobb- og lønnsutsiktene er gode for folk med teknologiutdannelse. Nano er vel i stor grad rett mot forskning på høyteknologi. De fleste med Siv. Ing.-tittelen har vel begynnerlønn på 400.000 +/- Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Sannsynligvis bør det være gode muligheter å få arbeid innen akademia etter en slik utdannelse også, dersom det skulle være interessant. Lenke til kommentar
Newklear Skrevet 18. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2009 Både jobb- og lønnsutsiktene er gode for folk med teknologiutdannelse.Nano er vel i stor grad rett mot forskning på høyteknologi. De fleste med Siv. Ing.-tittelen har vel begynnerlønn på 400.000 +/- Snittlønnen var 441.000 NOK i 2008 eller 2007, men regner med at nano ligger (eller vil ligge) en del over dette da det er svært få plasser og det dermed skal svært liten etterspørsel til for at lønnsnivået skal skyte til himmels. Jeg lurte vel mer på hvor mye over det var snakk om. Sannsynligvis bør det være gode muligheter å få arbeid innen akademia etter en slik utdannelse også, dersom det skulle være interessant. Akademia? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Lurer på det samme som deg, da jeg snart må bestemme meg for om jeg vil takke ja til nanotekplass ved UiB. Men som de andre her sier er det vel veldig få som faktisk vet HVA nanotek-folka kan få jobb som. I "verste" tilfelle bør man vel være kvalifisert som matte- og fysikklærer på vgs? Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Å skjedde med Terminatoren ? Kan jeg legge inn bestilling eller ? Lenke til kommentar
Newklear Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Lurer på det samme som deg, da jeg snart må bestemme meg for om jeg vil takke ja til nanotekplass ved UiB. Men som de andre her sier er det vel veldig få som faktisk vet HVA nanotek-folka kan få jobb som. I "verste" tilfelle bør man vel være kvalifisert som matte- og fysikklærer på vgs? At du FÅR en relativt bra jobb er det ingen tvil om! HVA er spørsmålet ;\\ Var noen stillingsanonser på timini.no, men sa egentlig veldig lite ;\ Å skjedde med Terminatoren ? Kan jeg legge inn bestilling eller ?Legges ut for salg i 2018! : ) Endret 19. juli 2009 av Newklear Lenke til kommentar
Sanzu Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Det er vel stort sett jobber i bedrifter som driver med nanoteknologi og konsulentvirksomhet. Såvidt jeg har forstått så ser de oftere på hva du har masteroppgave om enn hva slags siv.ing.studie du går på (med mindre de er intr. i elever med gode kar. fra vgs) Det er nok mange jobber innenfor nanoelektronikk. Endret 19. juli 2009 av Sanzu Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Å skjedde med Terminatoren ? Kan jeg legge inn bestilling eller ? Hehe 04:35 var jeg full...men gleder meg til den kommer ut Lenke til kommentar
Newklear Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Det er vel stort sett jobber i bedrifter som driver med nanoteknologi og konsulentvirksomhet. Såvidt jeg har forstått så ser de oftere på hva du har masteroppgave om enn hva slags siv.ing.studie du går på (med mindre de er intr. i elever med gode kar. fra vgs) Det er nok mange jobber innenfor nanoelektronikk. Det har jeg faktisk ikke tenkt på før! Så hvis jeg vil jobbe med bananer (BANA(N)LT eksempel og et elendig ordspill, vet det ) så bør jeg skrive masteroppgave om noe som har med bananer å gjøre! ;o Hva gjør en om en jobber i en konsulentvirksomhet da? : D Å skjedde med Terminatoren ? Kan jeg legge inn bestilling eller ? Hehe 04:35 var jeg full...men gleder meg til den kommer ut Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 En i konsulentvirksomheten blir enten utleid til andre bedrifter, eller utfører arbeid på vegne av andre bedrifter. Prosjekter etc. Med en utdannelse i nanotek kan du jobbe innen matvare, maling og belegg, elktronikk, material teknologi+++ Alt som inneholder småsaker;) Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Newklear: ser du har 2 år igjen før du evt. kan søke nanoteknologi, men du kan følge med i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1133323&hl= Forhåpentligvis vil folk bidra etter hvert. Lenke til kommentar
Newklear Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Newklear: ser du har 2 år igjen før du evt. kan søke nanoteknologi, men du kan følge med i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1133323&hl= Forhåpentligvis vil folk bidra etter hvert. /subscribe! : D takk nbmofo! : ) Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Sannsynligvis bør det være gode muligheter å få arbeid innen akademia etter en slik utdannelse også, dersom det skulle være interessant.Akademia? Akademiske miljøer, utdanning og forskning. Skolen er sannsynligvis interessert i å bygge et solid fagmiljø rundt emnet, og vil helt sikkert være meget interessert i doktorgrads-studenter og post-doktorater. Det vil helt sikkert være mange andre slike miljøer i vekstfase om 5-7 år også, da dette sannsynligvis er teknologi som bare blir mer aktuell i tiden fremover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå