Gå til innhold

Hvordan kan jeg la et script kjøre etter logoff?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan bruke nohup (man nohup), da ignorer prosessen SIGHUP og vil fortsette å kjøre etter du logger ut.

Alternativt kan du bruke screen, som uansett er et genialt program. For å kjøre et script/program i screen bruker du screen -S session_navn ./mitt_script.py. For å detache denne screenen holder du inne ctrl og trykker A+D> Når du senere vil attache screenen igjen bruker du screen -r session_navn.

Lenke til kommentar

Hva mener du?  

Får ikke bort scriptet du kjørte? Litt bedre forklaring takk :)

Fikk det bort ved at det står "deattatched" i screen, men når jeg prøver å quitte botten som kjøres joiner den bare igjen selv om programmet er lukket deattatched (jeg logget meg ut også ja)

Lenke til kommentar

Fikk det bort ved at det står "deattatched" i screen, men når jeg prøver å quitte botten som kjøres joiner den bare igjen selv om programmet er lukket deattatched (jeg logget meg ut også ja)

Programmet kjører jo fortsatt det, det er jo hele poenget med screen :)

For å avslutte programmet reattacher du screenen, screen -r navnet_du_oppgav, og avslutter programmet med Control-C eller lignende. Da avsluttes også screenen.

Lenke til kommentar

For mer hjelp om screen kommandoer: Når du er attached til en screen, trykk ctrl-a og så ?. Dette gjør at du får opp en hjelp-meny. Jeg bruker screen hele tiden for å kjøre irssi på, slik er jeg online på irc hele tiden, selv når jeg ikke er i nærheten av pcen. Man kan da koble seg til fra en hvilken som helst pc med putty på :D

Noen nyttige screen kommandoer:

#Liste opp screens som kjører

screen -list

#Attach til screen med navn irc, om den ikke finnes, opprett ny screen

screen -R irc

#Koble til en screen som ikke er koblet fra, man kan koble seg til fra flere forskjellige maskiner

screen -x irc

#Mens man er attached til en screen session

Detach: ctrl-a og d

Kill screen: ctrl-a og K (viktig med stor K)

-magnus

Lenke til kommentar

Selv kjører jeg aldri med mer enn en screen. Man kan starte et nytt shell i samme screen med ctrl-a c, og bla mellom dem med ctrl-a n eller p, eller velge et spesifikt vindu med ctrl-a <tall>. Jeg starter alltid screen med "screen -R", i tilfellet jeg har en kjørende fra før. Vips, så er det bare å fortsette der man slapp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...