Tåkefyrste Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 CPU'en min ligger på 71-73C grader uten load... dette synes jeg nærmer seg extremt. Men kan man stole på via Hardware Monitor? Kan tenke meg at dette problemet skylder overspenning, da VIA HM rapporterer vcore value på 1.82, denne skal default være på 1.75, og det står den på i bios. Tror ikke det er noe prob med kjøleren, som er en Thermaltake Super Orb, med dobbel vifte.... Noen som har opplevd det samme? Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Kjør volten på rundt 7v.. det gjør jeg Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Jeg hadde en t-bird engang (1ghz) som lå på 70 grader uten load. Men da klikka hele maskina. Viste seg at den var defekt. Har du kjølepasta? er jo en liten ide å ta av ribba for å sjekke om det har vært kontakt i det hele tatt? kan hende den er feilmontert(?) Prøvd en annen cpu på ditt kort? for å sjekke om det samme skjer...at volten er 1,82 istede for 1,75 skal ikke tilsi 30-40 grader mer. Kanskje noen få grader...men ikke så mye. prøv å senk spenninga i bios til 1,65. (da burde den få 1,75 istede). Det kan hjelpe med noen grader, vet ikke hvor mange akkurat :razz: _________________ Asus P4T-E 1,9Ghz P4 256mb Rambus 45gb x 2 Ibm Gxp75 Elsa Gladiac Gf2 Ultra 64mb Sb Live! Enlight Fileserver Tower + no stæsj [ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-01-23 21:39 ] Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 23. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2002 Satte spenninga til 1.65, da viser Monitoren 1.75v. Temp står nå på idle til 65grader... litt mer betryggende... Men det som bekymrer meg er at de 2 første månedene jeg hadde cpu'en lå temperaturen på 38-42c grader... hvorfor dette hoppet? Vurderer å bytte hele greia. Kjøpe Soyo Dragon, xp1900 og det derre vannkjølingskabinettet... Lenke til kommentar
jallajalla Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 http://www.hmonitor.com/ Jeg bruker dette programmet, har også kt7a kort. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Prøv som sagt og ta av ribba. se om det har skjedd noe...kan jo også bare være en feilmåling? prøv også Motherboard Monitor. Det er meget pålitelig. Å kjøpe det koolanc er bare surr, hvis du ikke driver med mye overklokking. En alpha pal(hva den nå het) og en 80mm 19db papst vifte er et meget støysvakt system. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 23. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2002 Quote: On 2002-01-23 21:52, jallajalla skrev:http://www.hmonitor.com/Jeg bruker dette programmet, har også kt7a kort. Lastet ned dette programmet og ble sjokkert... Tempen ligger på 79c (satte vcore tilbake til default) men jeg fant grunnen, Multiplier er låst på 6,5x og for å oppnå 1333mhz har fsb blitt satt til 205, dvs 410mhz ddr.. ikke rart det er varmt... har nå satt CPU til 100/33 i bios, Dvs. 1Ghz, da ble fsb satt ned til 306mhz ddr. Da er det multiplier som er feil..(jeg har aldri prøvd å låse den opp) Isteden for 10x så står den på 6,5x og systemet kompanserer for dette ved å øke fsb. Dette må være et unikt tilfelle!! Det verste er at jeg har ikke opplevd noe ustabilitet, bare høy temp. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 23. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2002 Quote: On 2002-01-23 21:55, iceraven skrev:Prøv som sagt og ta av ribba. se om det har skjedd noe...kan jo også bare være en feilmåling? prøv også Motherboard Monitor. Det er meget pålitelig. Å kjøpe det koolanc er bare surr, hvis du ikke driver med mye overklokking. En alpha pal(hva den nå het) og en 80mm 19db papst vifte er et meget støysvakt system. btw. jeg skal åpne kassa imorgen, begynner å bli litt seint nå, Skal ta av ribba å sjekke. men hvordan står jeg rent garantimessig i denne saken? Lenke til kommentar
jallajalla Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Sikkert bugs i programmet jeg sjekket cpu info og der står det:1333Mhz som er riktig. så står det 410,15Mhz DDR og klokkefrekvens 6,5. snodig, dette er 133*10 i bios.Men jeg bruker bare temp fan og volt infoen. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 23. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2002 Jallajalla: akkurat samme som til meg. Lider du ikke av høy temp? Tenkte dette måtte stemme til meg siden tempen ligger på 70+ grader! Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 24. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2002 Åpnet kabinettet idag, så på CPU kjernen, den så ikke skadet ut, bortsett fra noe metall pulver i kantene rundt kjernen, jeg blåste dette av å satte den inn igjen... Og problemene er fortsatt tilstede.. Kan dette støvet ha kommet av at kjernen har blitt oppskrapet? Den så OK ut(i utrente øyne).. Vel vel, jeg får da vel bare leve med 70-80 grader på cpu, så lenge den er stabil... og når den til slutt bukker under, så blir det vel en XP 1900 eller.no Lenke til kommentar
jallajalla Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Tempen min ligger på 40-50. core volt på 1,75. har ingen kabinettvifter. TI-v77series cpu kjøler på en xp1500+@1400mhz. Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Quote: On 2002-01-24 22:41, apollox skrev:Åpnet kabinettet idag, så på CPU kjernen, den så ikke skadet ut, bortsett fra noe metall pulver i kantene rundt kjernen, jeg blåste dette av å satte den inn igjen... Og problemene er fortsatt tilstede..Kan dette støvet ha kommet av at kjernen har blitt oppskrapet? Den så OK ut(i utrente øyne)..Vel vel, jeg får da vel bare leve med 70-80 grader på cpu, så lenge den er stabil... og når den til slutt bukker under, så blir det vel en XP 1900 eller.no Æh... hva med kjølepasta ?? når du kan blåse av støv høres det ikke akkurat ut som om det er noe annet der heller.... Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 24. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2002 Joda, det er en klatt kjølepasta på CPU'n men det metall støvet jeg snakket om lå rundt i ytterkant av pastaen... men samme d, hvis jeg ikke hadde hatt noe pasta på, så ville det uansett ikke gjort CPU'n min 40 grader varmere enn normalt Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 25. januar 2002 Del Skrevet 25. januar 2002 høres veldig rart ut siden du ikke har klokket noe særlig.. idle temp burde ikek være noe over 40 grader når man ikke klokker.. sjekka at kjølern har god kontakt? kjent på kjølern om den virker varm ut? over 75 grader over lengre tid vil slite på transistorene .. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 25. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2002 Joda kjølern har god kontakt den, men den er glovarm... så temp'en stemmer nok den.. Ja, vet dette sliter cpu'n så jeg får nok belage meg på å kjøpe ny i nærmeste fremtid... for dette problemet har jeg ingen løsning på... Hvordan kan multiplier plutselig låses til 6.5x ?? Lenke til kommentar
NyZeta Skrevet 25. januar 2002 Del Skrevet 25. januar 2002 Ville tatt kontakt med produsenten av hovedkortet og spurt jeg. Ville og sjekket om det var mulig å kjøre en bios oppdatering. Kan tenkes at en av delene dine ikke synes det er morsomt å arbeide sammen. Men har du muligheten til å jumpe instillingene eller er det bare soft instillinger. Hvis det siste alternativet er det eneste er det antagelig en software feil. Har du det første alternativet og er det ganske sikkert en hardware feil. Lenke til kommentar
CPU Skrevet 25. januar 2002 Del Skrevet 25. januar 2002 Quote: On 2002-01-25 00:45, apollox skrev:Joda, det er en klatt kjølepasta på CPU'n men det metall støvet jeg snakket om lå rundt i ytterkant av pastaen... men samme d, hvis jeg ikke hadde hatt noe pasta på, så ville det uansett ikke gjort CPU'n min 40 grader varmere enn normalt Hvis du ikke hadde hatt pasta på ville faktisk gradene hoppet opp, kansje ikke 40 men jalfal 20(minst) Les goop guiden på Hardware.no Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 25. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2002 Takk for alle svarene... jeg tenker jeg til å begynne med prøver "blyanttrikset" og låser opp multiplier, for å så prøve å sette den normalt... problemet er bare at bios sier at multiplier står på 10x mens Hardware Sensors monitor sier 6.5x.. Hvis alt annet skjærer seg så får jeg vel ta en telefon til webshoppen der jeg kjøpte varene, synd det da er 6 måneder siden jeg kjøpte dem, mens problemet med høy temperatur begynte for 2 måneder siden... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå