filippak Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Jeg har nettopp funnet noe som ligner sølvkre på soverommet mitt. Jeg kom inn og skrudde på lyset og ristet på et teppe som lå på gulvet, og plutselig vrimlet de frem. De sprang i sikksakk og bevegde seg ganske fort, og gjemte seg under sengen. De var omtrent 0,5-1 cm lange. Jeg fikk panikk, og hoppet opp i sengen og ringte mamma. Tror dere dette er sølvkre? Og hvor kommer de fra? Utenfra eller innenfra? Jeg bor i fjerde etasje i et gammelt murbygg og siden jeg har hørt at de liker papirlim er det vel relevant at jeg har tapetiserte vegger. Jeg leier gjennom et utleiefirma, så jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre med det. Er dette utleiers ansvar? Jeg har dessuten vegg til vegg teppe på rommet, noe jeg synes er rett og slett motbydelig, siden det ikke kan vaskes. Klarer ikke gå på soverommet barfot lenger, etter at jeg så dem på teppet! Kan de forresten komme opp i sengen? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 http://no.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8lvkre Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 ...Kan de forresten komme opp i sengen? Ja, det kan de . Det finnes heldigvis gode og effektive insektmidler nå til dags, alt fra pulver med gift, lokkebokser med sukret gift og spraygift. Merker som "Nippon" og "Radar" er å få kjøpt i de fleste større mat- og jernvarebutikker. Velger du spray er det lurt å spraye f.eks. før du skal på skole/jobb om morgenen og så lukke alt som er av dører, vinduer og ventiler (NB, må ikke brukes om du har kjæledyr eller akvarium!). Når du kommer hjem lufter du godt og støvsuger teppet grundig. Da skal du ha bli kvitt de fleste av insektene. Grunnen til at de er der er sannsynligvis en kombinasjon av varme og fuktighet i tillegg til tilgang på mat. Klarer du bli kvitt et av elementene blir det ikke like interessant for dem å komme tilbake. En avfukter vil kunne hjelpe både på inneklimaet og antall insekter. Soverom blir ofte fuktige etter lang natt, lurt å lufte i tillegg. Lenke til kommentar
filippak Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Hakkannen: HERREGUD! *Angst* Skal ta meg en tur til Boss eller noe, så kan de si meg hva jeg burde kjøpe? Men enn om de ikke forsvinner da? Er det mitt eller utleiers ansvar når det ikke står spesifisert i leiekontrakten? Endret 19. juli 2009 av filippak Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 ...Men enn om de ikke forsvinner da? Er det mitt eller utleiers ansvar når det ikke står spesifisert i leiekontrakten? Har ikke peiling, det må noen andre svare på.. Men vil tro du får dem vekk om du bruker gift og i tillegg tar noen prevantive tak for at de ikke skal komme tilbake igjen. Selv har jeg funnet sølvkre (og andre insekter) i boden, gir dem bare til fiskene som elsker litt levende mat . Lenke til kommentar
filippak Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 ...Men enn om de ikke forsvinner da? Er det mitt eller utleiers ansvar når det ikke står spesifisert i leiekontrakten? Har ikke peiling, det må noen andre svare på.. Men vil tro du får dem vekk om du bruker gift og i tillegg tar noen prevantive tak for at de ikke skal komme tilbake igjen. Selv har jeg funnet sølvkre (og andre insekter) i boden, gir dem bare til fiskene som elsker litt levende mat . ÆSJ Ville aldri finne på å ta på de dyrene der! Har nå fått tak i isbokser som jeg skal fylle med vann og sette sengebeina oppi, så de dør hvis de prøver å komme seg opp i sengen min Magesekken min vrenger seg bare av tanken. Jeg kan snakke med jusstudentene her i Trondheim, de kan sikkert svare meg på hvem sitt ansvar det er. Kommer ikke til å spørre utleierfirmaet mitt hvertfall, for da sier de garantert at det er MITT ansvar. Viser det seg at det IKKE er mitt ansvar, skal jeg kontakte vaktmesteren og be ham om å fjerne vegg-til-vegg teppet og legge nytt gulv. Vi snakker bare om en sovealkove, som akkurat har plass til senga mi som er 120x200. Det er ikke store gulvflekken. For vegg-til-vegg teppet skal bort, om jeg så må legge nytt gulv selv! Jeg snakket med en skadedyrekspert som anbefalte å fjerne det, da hun som hadde rommet her før tidvis også hadde sølvkre. ÆSJ. Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Ikke dumt det med isboksene . Lykke til med kampen mot utleierfirmaet, håper du slipper å ta ansvaret for invasjonen selv! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå