Jokka1990 Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Jeg har et lite dillemma angående videregående skoleplass her. Etter grunnskolen gikk jeg VG1 og VG2 før jeg begynte som lærling i forsvaret i august. Læretiden er 2 år der det første året er førstegangstjenesten. Nå 1 juni ble læreplassen min sagt opp av meg. Begrunnelsen er feilvalg av fag, men det lå litt andre årsaker til oppsigelsen også. Jeg hadde havnet opp i en voldelig konflikt med en annen menig som kan resultere at jeg mister sikkerhetsklareringen min som jeg MÅ ha som lærling i forsvaret. Greien med denne sikkerhetsklareringen er at jeg ikke ville fått vite om jeg fikk beholde eller miste den før langt ut på høsten. Å bli sagt opp da er kjipt for da går jeg slaskene resten av året og ikke gjør noe. Derfor søkte jeg skoleplass på videregående, allmenn påbygg, og sa opp læreplassen min siden jeg heller ville studere noe annet. Nå når man fikk vite skolene så kom problemene.. Jeg er satt på venteliste pga jeg ikke har flere opplæringsår igjen. Jeg ringte fylket og pratet med dem og de fortalte meg at eneste grunnen jeg kunne slippe bedre til på var om jeg hadde dokumenterte medisinske årsaker etc som gjorde at jeg ikke kunne fortsatte at jeg da kunne få skoleplass. Jeg syntes jo dette er ufattelig teit siden jeg i teorien kun har hatt et friår for å ta militærtjenesten, men siden jeg har undertegnet en lærekontrakt mister jeg derfor året mitt. Men her i dag leste jeg noe: "LINK" Utdrag under: Når lærlingen eller lærekandidaten frivillig hevar kontrakten, fell retten til vidaregåande opplæring etter § 3-1 bort dersom fylkeskommunen ikkje vedtek noko anna. Når det blir gjort vedtak om å heve ein kontrakt etter krav frå lærebedrifta, beheld lærlingen eller lærekandidaten retten til vidaregåande opplæring med mindre vedtaket fastset at retten fell bort. Er mitt eneste håp da å snakke med Hordaland Fylkeskommune igjen om de kan gi meg rett til det viss de feks kan snakke med han som var lærlingsjefen i forsvaret? Han kan forklare hvorfor jeg måtte si opp osv håper jeg.. Eller er det noen andre håp og muligheter? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Læretiden er to år uansett, men første året avtjener du også førstegangstjeneste i tillegg til læretiden. Det vil si at første året er du soldat/lærling, andre året er du lærling. Du har altså ikke tatt et friår for å ta militærtjeneste, du er i lære. Utdanningsetaten i fylkeskommunen kan fatte vedtak om at du skal beholde retten til videregående utdanning. I utgangspunktet må du altså kontakte fylkeskommunen og forklare så godt som mulig hvorfor du så på det som nødvendig å avbryte. Prøv i så stor grad som mulig å innhente dokumentasjon selv. Tro meg, du vil ha oversikt over hva de får vite -- du vil så absolutt ikke at de skal ringe lærlingesjefen hvis han kommer til å si at du ikke ville mistet klareringen din pga dette. Lenke til kommentar
Jokka1990 Skrevet 28. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2009 Har prøvd å snakke med inntakskontoret over telefon nå og det ser ut til å være litt vrient. Har også forsøkt å få tak i han lærlingfyren på epost og tlf i håp om at han kunne skrevet et skriv over hvorfor jeg har valgt å si opp lærekontrakten min, men han ser ikke ut til å svare (sikkert ferie). Jeg har en klagefrist som går ut på fredag så jeg kan jo sende inn en klage. Er dette å anbefale eller bør jeg forsøke å ringe inntakskontoret igjen? Og så lurte jeg på om det finnes noen steder hvor jeg kan få hjelp til klagen. Takker for svar. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Send inn en foreløpig klage der du legger ved den dokumentasjonen du har og oppsummerer den dokumentasjonen du fortsatt prøver å få tak i og hvorfor du ikke har fått tak i den ennå. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Såvidt meg bekjent så har du krav på ivvertfall tre år på skole. Lærlingetiden eller et friår skal ikke ha noe å si på dette. Jeg var to år i lære, og startet på påbygg, jeg sluttet på påbygg, og fikk vite da at jeg hadde brukt opp skoleretten min. dvs 3 år. hvis du har gått om et år på vgs, så har du vel ikke noe skolerett igjen. Jeg søkte påbygg i år igjen, og kom inn ved 1. inntak. Men kjenner flere som var langt ute på ventelista, og kom ut. en jeg kjenner var nummer 30 på ventelista, og han kom inn. Ellers så kan jeg anbefalle deg å møte opp på skolen første skoledag, for det er garantert noen som ikke møter opp, og viser du interesse for plassen, så ikke se bortifra at du får plassen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Læretiden teller som skolegang. Friår gjør ikke det. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) Du har ikke rett på læreplass, men du har rett på skoleplass. Når du enda har skoleretten da. dvs, så en har 5 år skolerett? Endret 30. juli 2009 av V-by Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå