Gå til innhold

Anbefalte innlegg

HeiHei, lurte på hvordan man kunne komme seg igang med Java? Jeg leter etter gode tutorialer og tips om noen har noe? Spill i Java har jeg liksom lyst å lage. Så kan noen hjelpe meg igang. Vær så Snill å ikke kom med "kjøp en bok" eller noe slikt.

 

-andreyy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er tydeligvis av den utålmodige typen. Tålmodighet er noe man er nødt til å ha hvis man skal lære seg programmering. Nå aner jeg ikke hva du har av kunnskaper om programmering fra før, men jeg mistenker at du har veldig lite. Folk som ønsker å lære seg programmering over natta kommer gjerne med setninger som:

 

Vær så Snill å ikke kom med "kjøp en bok" eller noe slikt

 

Og så skal de lage spill, eller noe annet avansert, fra dag 1.

 

Å lære seg Java er faktisk et stykke arbeid, uansett om man har en programmeringsbakgrunn eller ikke. Å kunne dra frem en bok er hundre ganger mer verdifullt, enn å lese en tutorial på nettet. De færreste tutorials jeg har sett på nettet er særlig pedagogisk oppbygd. Heller ikke Sun sine egne Java-tutorials. Bøker går gjerne mer i dybden. Og fordelen med en bok er at du kan lese den overalt. På dass, på bussen, på senga. Å sitte og lese et HTML-dokument blir liksom ikke det samme... Vanskelig å notere i margen... :)

 

Werner

Lenke til kommentar

neida, er bare at jeg ikke er så veeeldig glad i bøker att det gjør noe.

 

Og så skal de lage spill, eller noe annet avansert, fra dag 1

 

jeg mente jo ikke med en gang da:O Jeg tenkte bare at man måtte lære seg noe spesielt for å lage akuratt det.

 

 

 

 

å takk elvorn, skal se på det:)

Lenke til kommentar

Det er en del ting som ikke er relatert til java som du bør beherske når en skal lage spill.

Det er viktig å ha litt god kontroll på enkel matematikk, som vektorregning og spesielt trigonometri. Kommer en til 3D grafikk bør du også forstå litt om matriser.

AI må en også forstå, uten at enkel spill-AI er noen stor tryllekunst, men det avhenger fullstendig av hva slags spill det er snakk om.

Skal en drive med 3D grafikk i dag MÅ en også kunne skrive shaders, da begge de moderne API-ene (OpenGL og spesielt Direct3D) legger stor vekt på dette. Dette for at programmereren skal få større kontroll over grafikk pipelinen.

 

For Java vil jeg si at dersom du har tidligere programmeringserfaring kan det gå fint å bare laste ned et IDE som Eclipse eller NetBeans og bruke javadoc flittig. Hvis ikke er det veldig anbefalt å anskaffe seg en bok. Du sparer masse tid på å følge et undervisningsopplegg fremfor å sitte med nett-tutorials e.l.

Lenke til kommentar

Å programmere Java-spill er som de andre har sagt, veldig avansert. For å i det hele tatt kunne lage enkle spill fra bunnen av bør man ha holdt på med Java en god god stund og ha litt mer mattekunnskaper enn en 96-modell gjerne har.Jeg tror neppe du blir noen god Java-progammerer av å lese tutorials på nettet. Her må det skikkelige bøker til og for å beherske språket skikkelig bør du nok også lære Java på skole, etter videregående.

Endret av mach1ne
Lenke til kommentar

Får hive meg på bølgen av innlegg...

 

Kjøp en bok om Java-programmering. F.eks denne http://www2.tisip.no/boker/java/ Programmering i Java, 3.utgave, er en forholdsvis bra bok å begynne med.

 

Det som er fint med denne boken er at du får med deg det grunnleggende, og det er viktig for videre utvikling innen java.

 

Lykke til!

 

Og to ting til:

 

Du må ha tålmodighet, og du må ha tålmodighet.

Lenke til kommentar

Må si meg uenig i J-Core. Rett på java er ingen god bok for å lære seg java. Den brukes fortsatt i grunnkursene i java på UiO, men selv synes jeg det er en utrolig dårlig lærebok. Nå vet jeg ikke om de andre bøkene som er anbefalt er noe bedre, men hvis du ikke har noe imot engelsk går Head First Java for å være en god begynner bok. Har ikke lest den selv, men ser det er mange som anbefaller denne.

Lenke til kommentar

Last ned og installer Eclipse IDE for Java Developers (91 MB).

 

Høyreklikk og start nytt java-prosjekt, kall det det du vil.

 

Høyreklikk på prosjektet, lag ny klasse, (New → Class) kall den (gjerne) Main.

 

Da får du opp en fil som ser slik ut:

public class Main {

}

 

Deretter fyller du inn med en metode, slik at klassen din nå ser slik ut:

public class Main {
public static void main(String[] args) {

}
}

Høyreklikk midt i filen og velg Run as → Java application.

 

Merk at det i console ikke kommer noe som helst.

 

Neste steg:

public class Main {
public static void main(String[] args) {
	System.out.println("Hallo, verda");
}
}

Høyreklikk, run as Java application.

 

Forhåpentligvis står det nå "Hallo, verda" i konsollet ditt.

 

Lykke til videre med spillet.

Lenke til kommentar

pgdx har allerede gitt deg et godt grunnlag for spillutvikling. Tenkte jeg kunne utvide dette med å poste et mer avansert eksempel med GUI (på engelsk til og med)!

import javax.swing.JOptionPane;

public class Main {
public static void main(String[] args) {
  JOptionPane.showMessageDialog(null, "Hello world");
}
}

Lenke til kommentar

Det du bør gjøre er å følge eksemplene i en java-bok til du forstår grunnleggende syntax og føler du kan språket greit nok til å lage en metode på egenhånd.. Deretter finner du på et program som du har lyst å lage (er viktig med motivasjon), ikke gjør det for vanskelig i starten. Tips til enkle spill du kan lage uten utrolige kunnskaper, i treningsøyemed, er f.eks 2 player bondesjakk. Det finnes også drøssevis av eksempler på nettet, husk du lærer mye av å titte på andre sin kode :)

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Har akkurat kjøpt meg boka Head First Java og den er veldig enkel og lese og de forklarer ting på en morsom/enkel måte, en veldig god bok før nybegynnere innen java som meg selv. Anbefales!!

Jeg har også svært gode erfaringer med denne boken, og har fått mange gode tilbakemeldinger av folk som har brukt denne boken til å lære seg Java.

 

Boken egner seg svært godt som lærebok, men er ikke noe særlig god som et oppslagsverk. Man kan ikke alltid få i pose og sekk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dersom du skal lære deg Java, og ikke vil kjøpe en bok vil jeg anbefale å låne bøker på biblioteket.

Jeg har brukt "Starting Out with Java" av Tony Gaddis, og syns den forklarte det meste veldig godt. Når du skal begynne med spill så vil jeg anbefale "Killer Game Programming in Java" av Andrew Davison. Den vil jeg dog anbefale å kjøpe (koster rundt 490,-). Det er en svært tykk bok på ca 1000 sider som virkelig går i dybden på spillprogrammering.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Man kan faktisk utrolig nok lage enkle spill uten å kunne noe særlig java. Jeg programmert blant annet snake og pacman for noen år tilbake i c++ med opengl. Dette var selvfølgelig dårlige implementasjoner, og det mest avanserte skrev jeg delvis av fra en bok, men spillene fungerte. Det finnes også et par enkle spill bibliotek til java, som for eksempel ucigame, som er greie å bruke til enkle spill.

 

Men hvis ditt mål er å faktisk lære noe og kansje programmere noe litt mer komplisert med tiden, så ville jeg brukt rådene her om å kjøpe en bok. Personlig innså jeg begrensningen til det elementære jeg brukte i mine to spill, og begynte å lære meg mer kompliserte strukturer, algoritmer, matte osv., som jeg for øvrig fremdeles holder på med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...