andreyy Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 HeiHei, lurte på hvordan man kunne komme seg igang med Java? Jeg leter etter gode tutorialer og tips om noen har noe? Spill i Java har jeg liksom lyst å lage. Så kan noen hjelpe meg igang. Vær så Snill å ikke kom med "kjøp en bok" eller noe slikt. -andreyy Lenke til kommentar
Elvorn Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Du kan jo sjekke ut sun sin java tutorial. Den finner du her. Ellers vil du sikkert finne endel om du søker rundt på google. Lykke til Lenke til kommentar
___ Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Du er tydeligvis av den utålmodige typen. Tålmodighet er noe man er nødt til å ha hvis man skal lære seg programmering. Nå aner jeg ikke hva du har av kunnskaper om programmering fra før, men jeg mistenker at du har veldig lite. Folk som ønsker å lære seg programmering over natta kommer gjerne med setninger som: Vær så Snill å ikke kom med "kjøp en bok" eller noe slikt Og så skal de lage spill, eller noe annet avansert, fra dag 1. Å lære seg Java er faktisk et stykke arbeid, uansett om man har en programmeringsbakgrunn eller ikke. Å kunne dra frem en bok er hundre ganger mer verdifullt, enn å lese en tutorial på nettet. De færreste tutorials jeg har sett på nettet er særlig pedagogisk oppbygd. Heller ikke Sun sine egne Java-tutorials. Bøker går gjerne mer i dybden. Og fordelen med en bok er at du kan lese den overalt. På dass, på bussen, på senga. Å sitte og lese et HTML-dokument blir liksom ikke det samme... Vanskelig å notere i margen... Werner Lenke til kommentar
andreyy Skrevet 18. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2009 neida, er bare at jeg ikke er så veeeldig glad i bøker att det gjør noe. Og så skal de lage spill, eller noe annet avansert, fra dag 1 jeg mente jo ikke med en gang da:O Jeg tenkte bare at man måtte lære seg noe spesielt for å lage akuratt det. å takk elvorn, skal se på det:) Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Det er en del ting som ikke er relatert til java som du bør beherske når en skal lage spill. Det er viktig å ha litt god kontroll på enkel matematikk, som vektorregning og spesielt trigonometri. Kommer en til 3D grafikk bør du også forstå litt om matriser. AI må en også forstå, uten at enkel spill-AI er noen stor tryllekunst, men det avhenger fullstendig av hva slags spill det er snakk om. Skal en drive med 3D grafikk i dag MÅ en også kunne skrive shaders, da begge de moderne API-ene (OpenGL og spesielt Direct3D) legger stor vekt på dette. Dette for at programmereren skal få større kontroll over grafikk pipelinen. For Java vil jeg si at dersom du har tidligere programmeringserfaring kan det gå fint å bare laste ned et IDE som Eclipse eller NetBeans og bruke javadoc flittig. Hvis ikke er det veldig anbefalt å anskaffe seg en bok. Du sparer masse tid på å følge et undervisningsopplegg fremfor å sitte med nett-tutorials e.l. Lenke til kommentar
SPRCO Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 (endret) Å programmere Java-spill er som de andre har sagt, veldig avansert. For å i det hele tatt kunne lage enkle spill fra bunnen av bør man ha holdt på med Java en god god stund og ha litt mer mattekunnskaper enn en 96-modell gjerne har.Jeg tror neppe du blir noen god Java-progammerer av å lese tutorials på nettet. Her må det skikkelige bøker til og for å beherske språket skikkelig bør du nok også lære Java på skole, etter videregående. Endret 28. juli 2009 av mach1ne Lenke til kommentar
Trikrin Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Får hive meg på bølgen av innlegg... Kjøp en bok om Java-programmering. F.eks denne http://www2.tisip.no/boker/java/ Programmering i Java, 3.utgave, er en forholdsvis bra bok å begynne med. Det som er fint med denne boken er at du får med deg det grunnleggende, og det er viktig for videre utvikling innen java. Lykke til! Og to ting til: Du må ha tålmodighet, og du må ha tålmodighet. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Denne er fin og lettlest, og gir en en god begynnelse med java-programmering. Ble brukt på grunnkursene i java på UiO for to-tre år siden. Vet ikke om den fortsatt brukes... Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Må si meg uenig i J-Core. Rett på java er ingen god bok for å lære seg java. Den brukes fortsatt i grunnkursene i java på UiO, men selv synes jeg det er en utrolig dårlig lærebok. Nå vet jeg ikke om de andre bøkene som er anbefalt er noe bedre, men hvis du ikke har noe imot engelsk går Head First Java for å være en god begynner bok. Har ikke lest den selv, men ser det er mange som anbefaller denne. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Last ned og installer Eclipse IDE for Java Developers (91 MB). Høyreklikk og start nytt java-prosjekt, kall det det du vil. Høyreklikk på prosjektet, lag ny klasse, (New → Class) kall den (gjerne) Main. Da får du opp en fil som ser slik ut: public class Main { } Deretter fyller du inn med en metode, slik at klassen din nå ser slik ut: public class Main { public static void main(String[] args) { } } Høyreklikk midt i filen og velg Run as → Java application. Merk at det i console ikke kommer noe som helst. Neste steg: public class Main { public static void main(String[] args) { System.out.println("Hallo, verda"); } } Høyreklikk, run as Java application. Forhåpentligvis står det nå "Hallo, verda" i konsollet ditt. Lykke til videre med spillet. Lenke til kommentar
Patton Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 pgdx har allerede gitt deg et godt grunnlag for spillutvikling. Tenkte jeg kunne utvide dette med å poste et mer avansert eksempel med GUI (på engelsk til og med)! import javax.swing.JOptionPane; public class Main { public static void main(String[] args) { JOptionPane.showMessageDialog(null, "Hello world"); } } Lenke til kommentar
ranger** Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 (endret) http://www.joegrip.com/ god tutorial, som desverre koster litt penger. Personlig synes jeg foresten "Rett på java" ikke er et godt valg. Det var min første bok, og jeg lærte lite av den. Endret 28. juli 2009 av ranger** Lenke til kommentar
miXer Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Har akkurat kjøpt meg boka Heaf First Java og den er veldig enkel og lese og de forklarer ting på en morsom/enkel måte, en veldig god bok før nybegynnere innen java som meg selv. Anbefales!! Lenke til kommentar
likferd Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Det du bør gjøre er å følge eksemplene i en java-bok til du forstår grunnleggende syntax og føler du kan språket greit nok til å lage en metode på egenhånd.. Deretter finner du på et program som du har lyst å lage (er viktig med motivasjon), ikke gjør det for vanskelig i starten. Tips til enkle spill du kan lage uten utrolige kunnskaper, i treningsøyemed, er f.eks 2 player bondesjakk. Det finnes også drøssevis av eksempler på nettet, husk du lærer mye av å titte på andre sin kode Endret 2. august 2009 av likferd Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Litt gammel tråd, men vil bare si meg enig i at det å lære å programmere (enten det er spill eller adskillig enklere applikasjoner) via tutorials er temmelig håpløst. Du vil gå kraftig lei, veldig raskt. Hvis du ikke allerede er blitt det. Lenke til kommentar
Ballmenace Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Har akkurat kjøpt meg boka Head First Java og den er veldig enkel og lese og de forklarer ting på en morsom/enkel måte, en veldig god bok før nybegynnere innen java som meg selv. Anbefales!! Jeg har også svært gode erfaringer med denne boken, og har fått mange gode tilbakemeldinger av folk som har brukt denne boken til å lære seg Java. Boken egner seg svært godt som lærebok, men er ikke noe særlig god som et oppslagsverk. Man kan ikke alltid få i pose og sekk. Lenke til kommentar
andreyy Skrevet 5. august 2009 Forfatter Del Skrevet 5. august 2009 okey, tusen takk for alle svar, ender vel med at jeg kjøper en bok takk takk Lenke til kommentar
Mrs Hatta Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Dersom du skal lære deg Java, og ikke vil kjøpe en bok vil jeg anbefale å låne bøker på biblioteket. Jeg har brukt "Starting Out with Java" av Tony Gaddis, og syns den forklarte det meste veldig godt. Når du skal begynne med spill så vil jeg anbefale "Killer Game Programming in Java" av Andrew Davison. Den vil jeg dog anbefale å kjøpe (koster rundt 490,-). Det er en svært tykk bok på ca 1000 sider som virkelig går i dybden på spillprogrammering. Lykke til! Lenke til kommentar
Mapster Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Man kan faktisk utrolig nok lage enkle spill uten å kunne noe særlig java. Jeg programmert blant annet snake og pacman for noen år tilbake i c++ med opengl. Dette var selvfølgelig dårlige implementasjoner, og det mest avanserte skrev jeg delvis av fra en bok, men spillene fungerte. Det finnes også et par enkle spill bibliotek til java, som for eksempel ucigame, som er greie å bruke til enkle spill. Men hvis ditt mål er å faktisk lære noe og kansje programmere noe litt mer komplisert med tiden, så ville jeg brukt rådene her om å kjøpe en bok. Personlig innså jeg begrensningen til det elementære jeg brukte i mine to spill, og begynte å lære meg mer kompliserte strukturer, algoritmer, matte osv., som jeg for øvrig fremdeles holder på med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå