Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei har tenkt og sette turbo i min carina 1,6l bensin mottor men så må jeg finne en som passer så da vil jeg få noen råd fra dere. trur dere denne passer?.

http://www.turbobygarrett.com/turbobygarre...44_454082_2.htm

Ut ifra spørsmålet ditt antar jeg at du ikke vet hvor mye arbeid det er å turbokonvertere en vanlig familiebil... Vet du hvor mye som må byttes ut, og hvor lite du får igjen for det?

Lenke til kommentar

Herrejesus, jeg er da ikke negativ.

..jeg prøver å fortelle deg at det er veldig mye arbeid å tubrokonvertere en 1,6 carina. Og det er dyrt. Og i forhold til hva du må gjøre, er det langt billigere å selge bilen og kjøpe noe som originalt er gøyere.

Ikke kall meg negativ fordi jeg er realistisk.

Ingen klarer å hjelpe deg heller, med mindre du skriver hva slags carina 1,6 du har :wee:

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Den turboen + 50.000kr, så er du i "mål"... Da gjennstår bare å få dette montert på bilen, samt å ta frahverandre motoren og sette den sammen igjen, med de nye delene, samt å mappe bilen på korrekt måte...

Så er det bare å klamre seg fast til rattet, og håpe du ikke skjener ut i skogen med din "feilhjulstrekkte" toyota ;)

Skal du ha dette godkjent, så regn med 50.000kr til.

Dette høres kanskje enkelt ut, men det er det absolutt ikke...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Du får aldri dette godkjent, så enkelt er det.

Virker ikke som OP ønsker å bygge all verdens - med riktig blandingsforhold og lavt adetrykk kan bilen fungere helt fint. Med så liten turbo får du nok ladetrykk tidlig og radikalt forbedret mellomregister - eller tenningsbank og knust motor.

Du må lage manifold, trykkrør og eksos. Så må du skaffe olje til turboen og styre ladetrykk. Så kan det hende motoren klarer å kompensere rimelig greit hvis du ikke lader så mye, motorstyringene har gjerne en god del å gå på. Men siden dette er en Toyota økonomimodell ville jeg sørget for å sjekke blandingsforhold nøye, og enten mappe eller montere en bensintrykkventil med trykk-kompensering ("rising rate regulator") som tilfører mer bensin ved stigende trykk. det er ikek alle motorstyringene til Toyota som er like lekne ;)

Kan godt hende bilen funker fint nå, men clutch og etterhvert girkasse kan komem til å trives dårlig med økt effekt... og bremser.. og ikek minst Biltilsynet.

Mye kortere svar - kjøp heller en 2-liter med en gang. Ikke like gøy, men...

Endret av Espenevo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er fult mulig å sette en turbo på en motor uten å "åpne" den.

Du trenger:

-Turbo

-grenrør

-opplegg tor olje til og fra turbo.

-røropplegg til innsug

-nytt luftfilter

-mapsensor

-mest sansynlig et nytt motorstyringsystem, og ladetrykksregulator.

-intercooler og rør til denne (valgfritt)

Har man full kontroll på bensin, tenning og ladetrykk, noe en får med ny motorstyring, er rissikoen liten, om en vet hva en driver med. Kostnad etter hva en får deler for og hvor mye en klarer å fikse selv. Tips: dyrt i forhold til resultat i dette tilfellet.

Hadde det vært en honda civic 1.6 v-tec han hadde hadde jeg vært helt med på å montere turbo. Der fins ferdige sett da...

Lenke til kommentar
Det er fult mulig å sette en turbo på en motor uten å "åpne" den.

Du trenger:

-Turbo

-grenrør

-opplegg tor olje til og fra turbo.

-røropplegg til innsug

-nytt luftfilter

-mapsensor

-mest sansynlig et nytt motorstyringsystem, og ladetrykksregulator.

-intercooler og rør til denne (valgfritt)

Har man full kontroll på bensin, tenning og ladetrykk, noe en får med ny motorstyring, er rissikoen liten, om en vet hva en driver med. Kostnad etter hva en får deler for og hvor mye en klarer å fikse selv. Tips: dyrt i forhold til resultat i dette tilfellet.

Hadde det vært en honda civic 1.6 v-tec han hadde hadde jeg vært helt med på å montere turbo. Der fins ferdige sett da...

Og du tror han vet hva han snakker om??

Nei, og da kommer han fort opp i de prisene jeg skrev, UTEN å åpne motoren ;)

Lenke til kommentar

jeg har turokonvertert en sierra uten å åpne motoren, gikk jo bra en stund, men blåste stempelringene til slutt. jeg brukte ca 15000 på den konverteringen, og da var turbo og slikt kjøpt brukt. blir fort dyrt når man skal ta med alle småtingene man trenger. skrev et langt innlegg her en gang om turbokonvertering, send meg en pm hvis du er intressert, så kan jeg sende det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...