tha_lode Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 (endret) Jeg befinner meg i følgende dilemma. Har et Panasonic Lumix DMC-LX3. Veldig fornøyd m kamera. Men det virker på meg som om det komprimerer JPG litt for hardt. Derfor skyter jeg i Raw istedet. Raw er egentlig er fullstendig overkill for mitt bruk. (Familiebilder etc.) Bildene skal stort sett brukes i et og annet fotoalbum, pluss at de går på rotasjon på skjermspareren på pcen i stua. Det er skjermspareren som gjør at jeg poster her. Panasonic har ikke laget en plugin for RW2 (Raw formatet til Panasonic) for XP. Dermed trenger jeg å få konvertert filene til JPG for at den innebygde i XP skal kunne vise filene. På godt og vondt er ganske mange bilder etterhvert, og jeg vil helst slippe å justere hvert eneste bilde før det konverteres til jpg. Kan jeg ta en snarvei og batche filene med et eller annet program? Og få helt brukbare resultater? Kommer ikke til å kaste RW2 filene så det er alltid mulig å gjøre manuelle rettelser hvis det skjærer seg helt. Bruker pt. FSviewer, og er veldig happy med det. Endret 17. juli 2009 av tha_lode Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Korleis resultatet vert skal eg ikkje seie, men du kan bruke FS Image Viewer til å gjere konverteringa meiner eg: Tools --> Batch convert. Lenke til kommentar
pumazz Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 tviler paa at dette vil funke. sitter ikke paa en pc naa, saa kan ikke teste. aapne cmd, gaa tl der hvor fila ligger, eks. "cd c:\users\jens\bilder\januar" saa skriver du "ren filnavn.rw2 filnavn.jpg" som sagt: tviler paa at det funker, men du kan jo proeve Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Å endre filendinga frå rw2 til jpg vil ikkje konvertere fila. Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 18. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2009 Takker for svar. Rename trikset lurer desverre ingen, så det utgår. Batchkonverteringen gjør bildene vesentlig blassere. Pussig nok. Virker som om fargerommet (eller hva det nå heter) ikke blir riktig da. FSviewer viser finere farger når det åpner rw2 filen enn jpgen den lager. Pussig. Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Jeg kom plutselig på at Silkypix følger med kameraet. Dumme meg. Funker veldig fint med bildene. Det er ikke helautomitisk, men det løser jobben veldig fint. Bare et par valg som må justeres. (Hvis det står på helauto så lysner det alt for mye opp hvis bildet er veldig undereksponert. Ender opp med å se ut som sandpapir.) Liker ikke helt interfacet, men det var bundlet med kameraet, og funker greit, så dette er en løsning jeg kan leve med. Ang fsviewer så oppdaget jeg at det sto i "lofi" modus når det åpner RAW filer. I HQ modus var bildene like blasse som jpgen som ble laget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå