H09I6AN Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Kikket innom forsvarets nettsider og snublet meg over Luftforsvarets Befalskole. Lurer litt på Flyteknisk Befalsutdanning > F-16 Crew Cheif. Det står at man må ha generell studiekompetanse på opptakskrav, og jeg tenker å gå T.I.P > Maritime Fag > 2 år lære. Er det godt nok, eller er jeg nødt til å gå 3 år på skole? Takker for svar Lenke til kommentar
snarius Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 (endret) Du må tydelegvis ha generell studiekompetanse. For å få det kan du gå eit år påbygging til generell studiekompetanse eller evt. ta faga som privatist ved sidan av skulen/jobben. Endret 18. juli 2009 av Faeton Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Ikke i følge utdanningskalkulatoren. I følge utdanningskalkulatoren kan du begynne på teknisk befalsskole i luft (kun denne linjen) etter VGII maritime fag. Det er dog mulig at det er lærling befal-ordningen, altså en ordning hvor du får fagbrev, befalsskole og studiekompetanse på tre år. Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 18. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2009 Ikke i følge utdanningskalkulatoren. I følge utdanningskalkulatoren kan du begynne på teknisk befalsskole i luft (kun denne linjen) etter VGII maritime fag. Det er dog mulig at det er lærling befal-ordningen, altså en ordning hvor du får fagbrev, befalsskole og studiekompetanse på tre år. Åltså, jeg kan bli CC etter VG2? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Ja, men det tar et par år. Søk på lærling befal på google, og du skal finne. Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 18. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2009 Ok. Så det tar mer enn 3 år hvis jeg ikke har Gnr.Studiekompetanse? Er det da lurere for meg å ta 1 år med påbygg o.l? Er det store muligheter for utenlandstjeneste som ferdig utdannet C.C? (Dame) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Ja, sett at vi sender ut de maskinene du er utdannet på (helikoptre, flermotor, jagerfly). Det smarteste er å ta lærling befal. Da får du generell studiekompetanse, befalsskole og fagbrev på tre år. Altså 2 år på skole + 3 år lærling befal. Det er en veldig, veldig bra ordning. Eventuelt ville du brukt 3 år skole (2 år yrkesfag + påbygning) + 2 år lærlingetid + 2 år befalsskole på det samme. Lenke til kommentar
Sippe Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Binder man seg ikke til 1 år etter du er ferdig så du har egentlig 4 år? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Jeg mener at det året er inkludert i de tre årene skolen varer. Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 18. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2009 Takker så meget. Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 18. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2009 Jeg mener at det året er inkludert i de tre årene skolen varer. Det mener jeg også. Har aldri lest noe som helst om plikttjeneste ved endt utdanning som crew chief. Men vet du noe om hvordan utsiktene er for utenlandstjeneste? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Umulige å si, såpass langt fram i tid. Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Ok. Takker for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå