Patrick80 Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Jeg har kjøpt Panasonic SD20 videokamera. Det lagrer i h264, eller AVCHD. Problemet er at filnavnene blir "00000.MTS", "00001.MTS" osv. Greit nok det, men etter at jeg kopierer inn filene starter den på "00000.MTS" igjen. Finnes det noe program a'la Lightroom for videofiler? Jeg vil helt importere filene i mapper f.eks. "20097\2009.07.17 22.05.MTS". Filnavnet vil jeg også endre til dato+tid, om det går an. Noen programforlag? Lenke til kommentar
Spook Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Jeg må si at jeg ikke helt sjønner problemstillingen, dvs jeg forstår jo hva du skriver men skjønner ikke helt at dette kan være et problem. Jeg bruker selv Lightroom for å organisere og "fremkalle" bildene mine men har aldri savnet detet for video. jeg har selv et Panasonic HDC-Tm300 som tar opp i AVCHD på samme måte som du beskriver det og slik gjør jeg det: - Jeg har en katalog \Prosjekter\Video hvor jeg i utgangspunktet lagrer alle "rådata" videofiler. Her oppretter jeg en undermappe for hvert "tema" jeg filmer, jeg kan for eksempel ha: \Prosjekter\Video\Liseberg Juni 2009 og \Prosjekter\Video\Seiltur Juli 2009 Jeg legger da alle rådatafiler som under respektive folder. Jeg lar filene hete det de heter i kameraet fordi de sier noe om rekkefølgen på opptakene og det er det eneste jeg egentlig behøver. Når jeg etter hvert har fått redigert rådataene (bruker Pinnacle Studio 12) til noe jeg er fornøyd med så sletter jeg etter hvert rådataene. Disse filene er såpass store at det blir for mye å ta vare på alt jeg filer og har filmet så jeg sletter rådata etter en stund når jeg er helt sikker på at jeg er fornøyd med det redigerte resultatet. Det redigerte resultatet "rendrer" jeg til en "master" i "beste kvalitet" (avhengig av kvaliteten på rådataene) og den passer jeg også å ha sikkerhetskopi av. Bruker den for eventuelt senere å konvertere til andre formater. Denne "arbeidsflyten" fungerer i hvert fall veldig bra for meg. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Jeg har hatt lignende problem. Du kan prøve ReNamer, et lite gratisprogram som kan lese ulike metainformasjon og rename filene dine: http://www.den4b.com/downloads.php?project=ReNamer Jeg renamer for eksempel filene mine til HFS100_2009-06-12 00.47.07.MTS Lenke til kommentar
Patrick80 Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Problemet er jo at jeg en masse filer som har samme navn. Jeg kan naturligvis lage en mappe for hver gang jeg overfører filene fra kamera. Det beste ville vært å lage en mappe for hvert år, så en mappe for hver måned. Selve filene ville jeg ha gitt et navn som "2009.07.19 20.57.MTS". Kan kan naturligvis bruke ReNamer, men jeg har nå funnet ut at jeg kan bruke Adobe Bridge CS4 for å gjøre samme jobben helt automatisk. Problemet med Bridge er at den velger alle filer, så det enkleste er å slette alle filer utenom .MTS-filene for så å importere etterpå. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Er det noe problem at flere filer har samme navn da, dvs om de ligger i ulike foldere? Når man filmer så er det jo som regel slik at flere "snutter" hører naturlig sammen og da er det vel naturlig å legge disse i samme folder? og da er det vel rekkefølgen disse "snuttene" ble tatt opp i som er (noe av det) det viktigste når man senere skal redigere? At andre filer, som ikke hører sammen med disse, heter det samme er vel helt uproblematisk så lenge disse ligger i en annen folder? Jeg mener du absolutt bør lage en folder for hver gang du overfører filer fra kameraet, og gjerne flere også dersom det du overfører fra kameraet ikke "naturlig hører sammen". Det er jo mye mer naturlig å arkivere med utgangspunkt i hvilken "hendelse" du filmet (og navngi hver folder deretter), det blir jo gjerne flere (mange!) filer om man ikke filmer kontinuerlig (det gjør vel de færreste) men trykker pause/rec en del ganger. En hel masse mer eller mindre fornuftig navngitte .mts filer som ligger i samme katalogstruktur ville i hvert jeg hatt problemer å forholde meg til. Lenke til kommentar
Patrick80 Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 Jeg forstår hva du mener Spook, og jeg er enig at at det er mer oversiktlig ha katalognavn som beskriver "hendelsen" i filmen. Med bilder så har jeg mapper for hvert år og der er det nye mapper for hver dag bildene er tatt. Mappene "tagger" jeg med hendelsen som f.eks. "2009.07.20 5 års bursdag for Henrik". Dessverre er det slik at en ikke har tid til å tømme kamera etter hver hendelse og andre ganger tømmer en kamera under samme "hendelse". Da kan man oppleve at flere av klippene har samme navn. En annen fordel med å ha navn som "2009.07.20 20.15 5 års bursdag for Henrik.MTS" er at selve filnavnet har dato for opptaket, tidspungt for opptakstart og navn på hendelsen. Adobe Bridge CS4 (har ikke testet med tidligere versjoner) fiksen den biffen. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 OK, så lenge du finner en form for organisering som fungerer for *deg* så er jo det det eneste som teller For bilder så bruker jeg forøvrig Downloader Pro for å holde orden på arkivet mitt. Her har jeg en struktur som er mere rigid enn den jeg bruker for video, bildefilnavn er alltid unike og inneholder bla.a dato samt et løpenummer (innenfor denne datoen) men ikke noe "hendelse". Katalogstrukturen er noe alla \\<år>\<måned>\<hendelse (valgfritt)>\ Men dette syntes jeg ikke passet for videofiler og dessuten så sletter jeg alle rådatafiler så snart jeg er helt sikker på at jeg har redigert en "master" som jeg er fornøyd med. Forøvrig så anbefaler jeg sterkt å ta seg tid til å "tømme kameraet" etter hver "hendelse". Jeg slurvet en del med dette tidligere inntil jeg en dag opplevde å miste deler av opptak pga uopprettlig feil på et minnekort. Dette til tross for at jeg kun bruker minnekort av "beste kvalitet" (Sandisk Extreme) - jeg innbiller meg i hvert fall at dette er kort av "beste kvalitet" siden de er så forbasket dyre........ Lenke til kommentar
Patrick80 Skrevet 21. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2009 Jeg tømmer som regel kamera etter hver bruk. Filmer og bilder fra EOS'en blir lagret på et Raid-5 volum. Backup til ekstern disk kjøres hver 14. dag. I tilegg har jeg en ekstern disk liggende i kjelleren til mamma som jeg oppdaterer med ugjevne mellomrom. Backup tar jeg seriøst, men det blir en annen historie. Tar foresten vare på all råmateriale, både video(MTS) og bilder(DNG). Det blir noen gigabyte, men jeg klarer ikke slette det. For tenk om jeg en eller annen gang i fremtiden vil få bruk for det... hehe Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 (endret) Jeg fant ut at ReNamer-løsningen min ikke var god nok fordi den ga filnavn fra dato fila ble laget. Og denne datoen settes idet man overfører fila til PCen, altså ikke datoen når man filmet. Løsningen var å bruke ExifTool, et gratis kommandolinje-basert program. Den leser meta-informasjon fra MTS-fila og kan rename filer. Da jeg kjørte denne på de filene jeg hadde renamet med ReNamer før, fikk de med en gang riktig dato fordi denne metaen fortsatt ligger lagret i MTS-fila. For å forenkle jobben lagde jeg en batfil (notepad -> rename.bat) med følgende kommando: exiftool "-FileName<DateTimeOriginal" -d "HFS100_%%Y-%%m-%%d_%%H.%%M.%%S.%%%%e" *.mts Selve kommandoen er egentlig slik: exiftool "-FileName<DateTimeOriginal" -d "HFS100_%Y-%m-%d_%H.%M.%S.%%e" *.mts Men for å få det til å fungere i en batfil må man ha doble %-tegn. Du kan selv endre det som står i anførsel, for eksempel: exiftool "-FileName<DateTimeOriginal" -d "MittKamera %Y%m%d %H%M%S.%%e" *.mts exiftool "-FileName<DateTimeOriginal" -d "MittKamera_%Y-%m-%d_%H-%M-%S.%%e" *.mts Edit: skriveleif Endret 28. juli 2009 av bb79 Lenke til kommentar
Spook Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Takk for tips til glimrende "gratis løsning" som kan brukes til så mangt Men for akkurat arkivering av bilder så kjøpte jeg for en tid tilbake Downloader Pro som kan gjøre mye "fancy" renaming basert på bl.a. exif data. Det meste kan sikkert gjøres med exiftool men det er dog noe mer tungvindt. Nå støtter også Downloader pro .mts filer så jeg får se om jeg tar i bruk tilsvarende metode også for videofiler etter hvert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå