mariu1519 Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 (endret) Hei. Jeg skal nå kjøpe min første speilrefleks. Budsjettet strekker seg ikke så veldig langt, så jeg har bestemt meg for et Canon EOS 1000D nå i første omgang. Men det er objektiv jeg lurer på - til en rimelig pris, såklart Jeg setter følgende kriterier øverst (selv om prisklassen sannsynligvis ikke tillater den høyeste kvaliteten): -Så lite CA som mulig -Pen bokeh -Så stabil optisk kvalitet ut mot hjørnene som mulig (skarpt og ikke så mye vignettering) Jeg kommer sannsynligvis å ta flest bilder av: -Personer og husdyr -Kjøretøy som biler og fly (under avgang/landing. Får greie meg uten HSM/USM til neste objektivkjøp...) -Natur (inkl. planter på tilnærmet macro-hold) -Byliv o.l. Jeg har nesten bestemt meg for et Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro og et Canon EF 50mm f/1.8 II, etter å ha lest flere gode tester av dem. Ei i familien har et Canon 28-90mm f/4-5.6 som forhåpentligvis funker til å dekke de andre brennviddene ned til 28mm. Er dette et greit kjøp? Større vidvinkler kjøper jeg heller senere, selv om jeg vet at jeg kommer til å savne det i mellomtiden. Hadde vært greit med litt raske svar ettersom jeg klør etter å trykke på "bestille"-knappen hos Japanphoto Endret 17. juli 2009 av Marius-ah Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Hvor mye ekstra koster kitobjektivet egentlig? 18-55 er veldig anvendelige brennvidder for de aller fleste "snapshots" og vil dekke nesten alle brennviddene du lister opp. Teleobjektivet er nok fornuftig til flyfotograferingen, men ellers er du godt dekket med kitobjektivet. Bortsett fra evt makrofotografering da, men det går an å bruke teleobjektivet til å ta blomsterbilder også. Jeg tror jeg ville valgt bort 50 mm og heller lagt de pengene i et 18-55 objektiv fremfor å låne et 28-90. I mine øyne blir det for vidt til en rekke situasjoner. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Tamron 17-50mm f/2.8 er en god normalzoom. Den har lite kromatisk aberrasjon, er skarp og har veldig lite vignettering. Bokehen synes jeg derimot ikke er så veldig fin. Canon EF 50mm f/1.8 gir mye glede for pengene. Kjøp. Lenke til kommentar
mariu1519 Skrevet 17. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2009 alkymist: Hm, jeg hadde egentlig valgt vekk kit-objektivene til Canon fra starten av. Men det du sier er kanskje ikke så dumt mtp. lysstyrken på 28-90-millimeteren. TheGnome: ja, den tamronen har jeg hørt veldig mye bra om og at den er den klart optisk beste i sin prisklasse. Men jeg blir litt "skremt" av støyen som det sies kommer fra den... Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Fokusmotoren bråker en del, men det går det an å leve med. Personlig har støyen aldri plaget meg noe særlig, og jeg har tatt en del bilder med det. Lenke til kommentar
mariu1519 Skrevet 17. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2009 TheGnome: okei, det er fint å vite. Det er jo et flott objektiv. Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Fokusmotoren bråker en del, men det går det an å leve med. Personlig har støyen aldri plaget meg noe særlig, og jeg har tatt en del bilder med det. Den canon f/1.8 linsa bråker også :-) så han blir nok vant til det. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 100D er grei nok den; største ankepunktet såvidt jeg kan se er at den ikke er noen racer på seriebilder. Kitobjektivet er greit nok; hivs du får IS utgaven. Men jeg selv synes Tamron 17-50mm f/2.8 er et bedre valg. Sigma 70-300mm m/APO er et trivelig objektiv, men på tele er jeg en tilhenger av bildestabilisering. Caonn EF-S 55-2050mm m/IS får mye skryt. Og er vel ikke så mye dyrere? 50mm f/1.8 er også en grei sak. Fin til portretter, men i det veldig trang laget inne, synes jeg. Andre sverger til 50mm. Tom Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 (endret) Det å komme i gang med fotograferingen og kjøpe utstyr er og blir et kompromiss. Lista du har satt opp fungerer greit nok,og 1000D vil gi deg en start selv om den ikke er blandt de raskeste på prosessering og skuddtakt.Når du nevner fly/kjøretøy i bevegelser ville 450D gi deg et kamera som skyter raskere og lagrer til minnekortet kjappere. Men kjøp med et kitobjektiv"IS" du gir så lite for det i et kit oppsett at det er dumt og velge det bort når du ikke har noe annet som vil gi deg en normalzoom. Canon 55-250 IS burde du også se litt på,har fått mange gode skussmål av brukere her,den er nok raskere på fokus en Sigmaen også.Jeg synes RandiA har fått til et fint bilde som viser bokeh og dof som 55-250 gir. 50mm 1.8 koster ikke så mye,så den kan man kjøpe ved et senere tidspunkt bare ved og forsake et par grandiser m/drikke Endret 18. juli 2009 av Nautica Lenke til kommentar
mariu1519 Skrevet 18. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2009 Hmm, hva med 450D og Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro? Objektivet er visst relativt nytt, for det er dårlig med utfyllende tester av det, men jeg fant en britisk test som kom med en del skryt (utenom sterk tønneform på over 5 % ved 17mm). Tele får jeg vente med hvis jeg kjøper 450D (budsjett). Lenke til kommentar
mariu1519 Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Jeg går nok for 450D i stedet. Den passer bedre til mitt bruk ettersom jeg skjønner at 1000D kan bli i seigeste laget på noen områder. Linsa jeg blir å kjøpe er Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di-II LD. Jeg har lest og sett mye bra om den på div. forum, youtube osv., og fast lysstyrke over hele brennvidden var vel avgjørende. Jeg vurderte Sigma 18-50 f/2.8 EX DC Macro men Tamron var overlegen på AF-hastighet (like rask som et Sigma HSM-objektiv i samme prisklasse), ut ifra videoer på youtube. Tamron 17-50mm har også flere fornøyde brukere ang. optisk kvalitet, ettersom jeg forstår. AF-lyden får jeg leve med Tele venter jeg med til flere penger humper inn på kontoen. Takk for all hjelp her! Gleder meg til dette kommer i posten Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Smart valg å gå for tamron 17-50 istedenfor sigma 17-70. Ett godt hakk opp i kvalitet. AF hastigheten irriterte aldri meg når jeg hadde 17-50, men jeg er av typen som liker å høre at AF jobber, ellers kan jeg i visse tilfeller ta meg i å måtte sjekke at jeg ikke har satt AF/MF bryteren til MF Lenke til kommentar
mariu1519 Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 men jeg er av typen som liker å høre at AF jobber Det synspunktet synes jeg var veldig smart! Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Sigma 70-300 er ok, men ikke mer enn ok føler jeg. Hovedproblemet er autofokusen som kan gi 10 ulike bilder på 10 skudd på samme mål på samme avstand. Å croppe bildet inn på et gitt mål etterpå kan lett gi skuffelse for da kommer fokusproblemet lettere frem. Jeg har skutt noen tusen med min (og et canon 400D, har 50D nå, men samme fokusproblem), men føler at den variable fokusen egentlig bestemmer hvor heldig man blir til slutt med resultatet. Og ikke uvanlig oppleves det at autofokusen jager selv på stativ. Mulig mitt eksemplar er et fra en tirsdag, men har hørt andre nevne samme type problem. Skal du ikke croppe særlig så er den ok. Men skal du croppe ville jeg anbefalt å lagt til noen kroner på et bedre objektiv med bedre autofokus. Nytter ikke samme hvor bra selve glassene er dersom fokusen ikke funker godt nok. Tor Lenke til kommentar
mariu1519 Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Tor: hmm, at AF bestemmer restultatet er jeg ikke så interessert i, nei. Når jeg senere kjøper tele så sparer jeg antakeligvis heller opp til Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM. Har hørt mye bra om den og jeg har ikke sett noen andre telezoomer i den prisklassen som kan måle seg. Lenke til kommentar
DjDarkDragon Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Selv har jeg Eos 1000D og 18-55is kit objektiv samt 55-250is Ef-S objektivet til Canon og er rimelig fornøyd med denne pakken. Har ikke store problemene med hastigheten på Eos 1000D jeg iallefall. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Har du prøvd det til lynrask seriefotografering av for eksempel billøp? Lenke til kommentar
DjDarkDragon Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Av skihopp. Med kjapt minnekort gikk dette helt fint. Men om minnekortet var av billig sorten ble d litt kluss. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå