Gå til innhold

Hva får deg til å stemme på ditt parti? (Stortingsvalg 2009)

Hva får deg til å stemme på ditt parti?   

117 stemmer

1. 1. Velg det du prioriterer høyest av disse!

• Jeg stemmer det partiet som vil bedre forholdene for meg
      14
    • Jeg stemmer det partiet som vil bedre forholdene for meg, familie og nære venner
      11
    • Jeg stemmer det partiet som vil bedre forholdene i mitt lokalsamfunn
      5
    • Jeg stemmer det partiet som vil bedre forholdene for flest mulig i mitt fylke/landsdel
      3
    • Jeg stemmer det partiet som vil bedre forholdene for flest mulig i hele Norge
      55
    • Jeg stemmer det partiet som vil bedre hele verdenssamfunnet
      28

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor det? Bør ikke Norge bruke en like stor andel av sine ressurser på verdensproblemer som, f.eks., USA?

Jeg bryr meg om resultatet, ikke innsatsen. Uansett er spørsmålet her hva jeg prioriterer mest i forhold til hva man velger å stemme, og du begynner å bevege deg et stykke fra topic.

Lenke til kommentar
Jeg bryr meg om resultatet, ikke innsatsen. Uansett er spørsmålet her hva jeg prioriterer mest i forhold til hva man velger å stemme, og du begynner å bevege deg et stykke fra topic.

...og du har neppe mindre påvirkning på verdens gang enn den jevne velger i USA, siden Norge tross alt ikke er et svakt land i forhold til folketallet. Om du kun bryr deg om resultatet vil jeg anbefale deg å la være å stemme, siden jeg kan garantere at dine stemme faktisk ikke vil ha noen verdens ting å si.

Jeg angriper din argumentasjon for å prioritere slik du gjør, og mener det er relevant for trådens tema.

Lenke til kommentar

Jeg stemmer det partiet som vil bedre forholdene for meg.

Men siden DLF ikke stiller liste her, så blir det vel å gå for Venstre - som jeg ikke liker noe særlig fra starten av.

Føler det er ingen / alt for få partier som har noe bra å tilby enslige og ungdommer, samt legalisering av cannabis og gir fiber til folket og mobildekke over hele landet :p

Lenke til kommentar
...og du har neppe mindre påvirkning på verdens gang enn den jevne velger i USA, siden Norge tross alt ikke er et svakt land i forhold til folketallet. Om du kun bryr deg om resultatet vil jeg anbefale deg å la være å stemme, siden jeg kan garantere at dine stemme faktisk ikke vil ha noen verdens ting å si.

Jeg angriper din argumentasjon for å prioritere slik du gjør, og mener det er relevant for trådens tema.

Jeg sliter med å se logikken din, som vanlig. Hvordan er min stemmes påvirkningskraft relevant for hva jeg velger å priotere høyest når jeg bruker stemmen?

Lenke til kommentar
Jeg sliter med å se logikken din, som vanlig. Hvordan er min stemmes påvirkningskraft relevant for hva jeg velger å priotere høyest når jeg bruker stemmen?

Vel, dersom du for eksempel bodde i Mozambique, med relativt liten påvirkning i utenrikspolitikk i forhold til folketall, kunne jeg vel for så vidt skjønne det om du fokuserte mer på innenrikspolitikk enn utenriks.

Men forklar meg da, hvorfor er det relevant hvorvidt du bor i et land med stor påvirkningskraft eller liten påvirkningskraft på forholdene i verden?

Lenke til kommentar

Jeg stemmer etter hva jeg tror og mener er best for folk flest i landet, da også inkludert meg selv. Jeg stemmer Venstre fordi jeg mener partiets grunnideologi og grunnleggende politikk vil føre til et sterkere, friere og mer moderne Norge. Jeg tror også at selv om velferdsfokuset er på de svakeste i samfunnet så vil deler av dette tjene de lengre opp også.

Det er viktig med en helhetlig politikk som ikke bare fokuserer på noen få områder. Det betyr ikke at man skal gi mer penger til alt slik som FRP ønsker, men at man skal ta med alle deler av samfunnet i beregningen og prøve å pushe på saker som vil komme samfunnet som en helhet til gode.

Et godt eksempel er utdanning. En boost til utdanningsystemet i Norge vil først og fremst hjelpe studenter og lærere. Men dette vil da i det lengre løp være bra for norsk økonomi, arbeidsstyrken, forskning, de fattige, demokratiet, osv.

Lenke til kommentar
Føler det er ingen / alt for få partier som har noe bra å tilby enslige og ungdommer, samt legalisering av cannabis og gir fiber til folket og mobildekke over hele landet :p

Bortsett fra akkurat det med legalisering av cannabis, så hørtes det der veldig ut som Senterpartiet, i alle fall det med breiband (fiber) og mobildekning til alle. Skattelette til enslige har de også programfestet.. :)

Lenke til kommentar
Vel, dersom du for eksempel bodde i Mozambique, med relativt liten påvirkning i utenrikspolitikk i forhold til folketall, kunne jeg vel for så vidt skjønne det om du fokuserte mer på innenrikspolitikk enn utenriks.

Men forklar meg da, hvorfor er det relevant hvorvidt du bor i et land med stor påvirkningskraft eller liten påvirkningskraft på forholdene i verden?

Fordi det er som å prøve å lappe sammen en synkende supertanker med gaffatape mens andre følger etter og river det av igjen. Det betyr ikke at jeg ikke bryr meg om forholdene i resten av verden, eller at jeg konsekvent prioriterer Norges beste foran resten av verdens beste. men at jeg først og fremst ser på hvordan de ulike partienes poiltikk påvirker Norge når jeg prøver å finne ut hvem av dem jeg skal stemme på.

Lenke til kommentar
Fordi det er som å prøve å lappe sammen en synkende supertanker med gaffatape mens andre følger etter og river det av igjen.

Jeg ser ikke hvorfor dette forklarer at store land har større ansvar enn små land. Dersom det er vanskelig for ett lite land å gjøre noe fornuftig på den store arenaen, bør det gå sammen med andre land og gjøre en samlet innsats. Små land fratas ikke noe ansvar.

Lenke til kommentar

Stemmer man ikke for å forandre ting? Dersom vi levde i et land der regjeringen ikke tok vare på befolkningen, kunne man jo med den argumentasjonen si at "siden norske forhold ikke prioriteres noe særlig i dag, vil jeg stemme for å prioritere utenlandske forhold høyest. Det er jo bare slik verden er." (dersom jeg forsto argumentasjonen din riktig).

Vi har forøvrig ikke noe ansvar for andres velvære på generelt grunnlag.

Det kan hende vi ikke har (skjønt jeg er ikke så sikker), men det har uansett ingen effekt på argumentasjonen din. Jeg vet ikke hvilket grunnlag du bruker for å levne utelandske forhold en tanke, men jeg ser uansett ikke hvordan det skal gjøre noen forskjell om du bor i et stort eller lite land. Dersom det at Norges hjelp alene ikke har noen effekt, er det fordi folk i andre land ikke stemmer for å priotere utenlandske forhold; akkurat som et stort land er avhengig at en viss prosentandel av stemmerne stemmer for det samme, for at det skal kunne utøve sin store innflytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...