Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken bil er mest miljøvennlig?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Hva mener dere er det beste bilvalget med tanke på miljøet for tiden? Toyota har jo kommet med sin nye Prius, og den lover jo bra. Finnes det andre biler som bruker mindre drivstoff / slipper ut mindre, og som samtidig har "normal" motorstyrke?

 

Tesla Motors har jo Tesla Roadster og Model S, men for det første er dissee alt for dyr for vanlige mennesker, og for det andre kan det neppe kalles en familiebil. http://www.teslamotors.com/

 

 

Innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jada. Elbil er miljømessig bra, men en ren el-bil er jo ikke noe reelt alternativ egentlig. Eller? Batterikapasiteten er jo ikke bra nok til at man kan si at det er et alternativ til f.eks. Prius og andre hybridbiler. Eller tar jeg feil?

 

Dessuten, som jeg skrev, for at det skal være interessant så må bilen ha litt motorkraft da - og gjerne klare å holde en anstendig hastighet etter veien.

Lenke til kommentar
El-bil, det slipper jo ikke ut noe som helst. ;)

 

Har du noensinne tenkt på at strømmen som el-bilen bruker må produseres? Mesteparten av strømmen som brukes i Norge er vannbasert, som jo ikke forurenser, men vi importerer allerede en god del strøm som lagd av kull/atom-kraftverk. Dersom flere skulle ha gått over til el-bilder, ville vi ha måttet importerer langt mer slik strøm.

 

På verdensbasis er kullkraftverk SVÆRT vanlig. Dette er svært forurensende.

 

Kjemikaliene i batteriene som brukes er svært miljøfientlige. Hvor skal vi gjøre av disse når de må byttes? Det er også svært forurensende å produsere batteriene.

 

En bedre løsning er å gå over til hydrogenbasert teknologi. Ja, det kreves en god del energi for å produsere hydrogen, men siden det er langt enklere å frakte hydrogen enn feks. strøm, kan dette legges til steder der man kan bruke naturlige energikilder (feks. solkraft i Sahara, geokraft på Island osv.).

 

Ang. Priusen, så gjorde Top Gear et forsøk der de tok en rå BMW (husker ikke hvilken), og kjørte den i samme hastighet som en Prius. Resultatet var at BMWen brukte mindre bensin enn det Priusen gjorde.

Lenke til kommentar
Ang. Priusen, så gjorde Top Gear et forsøk der de tok en rå BMW (husker ikke hvilken), og kjørte den i samme hastighet som en Prius. Resultatet var at BMWen brukte mindre bensin enn det Priusen gjorde.

 

Ok - bedre løsninger?

Lenke til kommentar

Om du skal være mest mulig opptatt av miljøet kjøper du en bil noen andre har tenkt å vrake. Å produsere en bil krever mer energi enn bilen forbruker i løpet av sin levetid, så å unngå å kjøpe helt ny bil er noe av det mest miljøvennlige du kan gjøre.

 

Og sørge for å vedlikeholde den godt såklart, så den varer lengst mulig. Der syndes det enormt mye synes jeg...

Lenke til kommentar
El-bil, det slipper jo ikke ut noe som helst. ;)

 

Har du noensinne tenkt på at strømmen som el-bilen bruker må produseres? Mesteparten av strømmen som brukes i Norge er vannbasert, som jo ikke forurenser, men vi importerer allerede en god del strøm som lagd av kull/atom-kraftverk. Dersom flere skulle ha gått over til el-bilder, ville vi ha måttet importerer langt mer slik strøm.

 

På verdensbasis er kullkraftverk SVÆRT vanlig. Dette er svært forurensende.

 

Kjemikaliene i batteriene som brukes er svært miljøfientlige. Hvor skal vi gjøre av disse når de må byttes? Det er også svært forurensende å produsere batteriene.

 

En bedre løsning er å gå over til hydrogenbasert teknologi. Ja, det kreves en god del energi for å produsere hydrogen, men siden det er langt enklere å frakte hydrogen enn feks. strøm, kan dette legges til steder der man kan bruke naturlige energikilder (feks. solkraft i Sahara, geokraft på Island osv.).

 

Ang. Priusen, så gjorde Top Gear et forsøk der de tok en rå BMW (husker ikke hvilken), og kjørte den i samme hastighet som en Prius. Resultatet var at BMWen brukte mindre bensin enn det Priusen gjorde.

Oh sann her var det mye rart...

 

Elbiler vil i meget stor grad lades om natten hvor kullkraftverkene har ledig kapasitet, denne kapasiteten blir idag bare kastet. Det tar opptil flere dager å justere et kullkraftverk ned slik at de kjører med samme last 24h og har dermed underkapasitet midt på dagen og mye overkapasitet på natten. Den overkapasiteten er det elbilene utnytter. Norge har også for tiden et overskudd av vannkraft.

 

NiCd batterier som aller første generasjon elbiler brukte (Citroen Saxo og Peugeot 106) er meget miljøfiendtlige pga kadmium. En Prius bruker et NiMH batteri som kan fint kastes i søpla. Det er et internetrykte om en nikkelgruve i Canada hvor naturen er ødelagt, som kobles til Priusen. Det er riktig at Toyota kjøper nikkel derfra, men gruven har holdt på i 90 år og ødeleggelsene kom de første 70 årene. All nikkel som hentes ut derfra nå er ikke miljøskadelig, vel mer enn annen gruvedrift.

 

Hydrogen er lett å transportere, nja ikke helt. For det første mangler det infrastruktur for å transportere dette hydrogenet, i motsetning til strøm hvor høyspentledningsnettet allerede eksisterer. For det andre er H2 så lite og lett at det diffunderer (lekker) gjennom ALLE materialer. Det er også så lett at det forsvinner ut i universet når det først lekker. For å gjøre det enda bedre så angriper H2 også metall slik at metallet blir sprøtt. Et av de store problemene med hydrogen er lagring og transport. Hvorfor tror du HyNor prosjektet til bl.a. Statoil baserer seg på elektrolyse via elektrisitet istedet for frakt av hydrogen. Nettopp av den grunn at å transportere hydrogen er kjempedyrt og meget teknisk vanskelig.

 

Angående Topgear så er det morsomme som TV-underholdning, men deres "anmeldelser" lyver og vrir de på sannheten. Det de faktisk gjorde var å kjøre en BMW M3 som en M3 rundt en bane og så kjørte de en Prius på samme måte. Naturligvis kom M3'en bedre ut bensinforbruksmessig i en slik test.

 

Så for å prøve å svare det originale spørsmålet. Hva skal du bruke bilen til, og når må du ha den? Hvis du skal kjøpe bil i nærmeste 1-3 månedene må du jo forholde deg til hva som finnes nå.

 

En Prius er god på bykjøring, fungerer greit på langkjøring og har rimelig god plass. Hvor rask motoren vil føles sammenlignet med en lav-forbruks diesel vet jeg ikke. En lavforbruks diesel, eks Golf Bluemotion er noe mindre enn Prius, men er god på langkjøring og ikke så god på bykjøring, forbruksmessig altså. Elbilene du får nå som Think og Buddy og snart MiEV er meget gode på bykjøring men ikke noe særlig til langkjøring. Bortsett fra MiEV har de også begrenset med plass og rekkevidde. De er best egnet som en bil i tillegg til en langkjøringsbil. MiEV er nok den beste her, men den kommer først neste år.

 

Cobos

Lenke til kommentar
Så for å prøve å svare det originale spørsmålet. Hva skal du bruke bilen til, og når må du ha den? Hvis du skal kjøpe bil i nærmeste 1-3 månedene må du jo forholde deg til hva som finnes nå.

 

En Prius er god på bykjøring, fungerer greit på langkjøring og har rimelig god plass. Hvor rask motoren vil føles sammenlignet med en lav-forbruks diesel vet jeg ikke. En lavforbruks diesel, eks Golf Bluemotion er noe mindre enn Prius, men er god på langkjøring og ikke så god på bykjøring, forbruksmessig altså. Elbilene du får nå som Think og Buddy og snart MiEV er meget gode på bykjøring men ikke noe særlig til langkjøring. Bortsett fra MiEV har de også begrenset med plass og rekkevidde. De er best egnet som en bil i tillegg til en langkjøringsbil. MiEV er nok den beste her, men den kommer først neste år.

 

Cobos

 

Godt svar - takker.

 

Bilen vil i hovedsak bl brukt til og fra jobb som er rundt 3 mil hver vei etter E6. En og annen småturen til butikk og sånn vil det selvsagt bli.

 

Golf har et utslipp på 119 g/km leser jeg (bluemotion). Er det noen som konkurrerer med det?

Lenke til kommentar

Javisst. Fiat 500 med 1.3-liters Multijet turbodieselmotor med Common Rail (75 hk og 145 Nm) slipper ut 111g/km.

Grande Punto med samme motor (men dreiemoment på 190 Nm) slipper ut 119g/km.

Fiats dieselmotorer går for å være gode konstruksjoner også :)

 

2696426618_4b55fa45fd.jpg?v=1216894865

Endret av epifant
Lenke til kommentar
Ang. Priusen, så gjorde Top Gear et forsøk der de tok en rå BMW (husker ikke hvilken), og kjørte den i samme hastighet som en Prius. Resultatet var at BMWen brukte mindre bensin enn det Priusen gjorde.

 

Ok - bedre løsninger?

 

 

Vel å merke så tynte de priusen hardt også da...

 

Men så er det vel større utslipp under produksjon av priusen enn vanlige biler også så det blir en vanskelig balansegang?

http://clubs.ccsu.edu/recorder/editorial/e....asp?NewsID=188

 

Om du er intressert i å gjøre noe for miljøet så kan jo en co2 kvote være tingen å kjøpe?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Ang. Priusen, så gjorde Top Gear et forsøk der de tok en rå BMW (husker ikke hvilken), og kjørte den i samme hastighet som en Prius. Resultatet var at BMWen brukte mindre bensin enn det Priusen gjorde.

 

Ok - bedre løsninger?

 

 

Vel å merke så tynte de priusen hardt også da...

 

Men så er det vel større utslipp under produksjon av priusen enn vanlige biler også så det blir en vanskelig balansegang?

http://clubs.ccsu.edu/recorder/editorial/e....asp?NewsID=188

 

Om du er intressert i å gjøre noe for miljøet så kan jo en co2 kvote være tingen å kjøpe?

Hjelp så mye myter det skal dumpes her da...

Gjør et søk på "CNW Marketing" som er de som har laget den "Dust to Dust" rapporten du referer til. Den er full av latterlig vitenskap og merkelige sammenligninger. I motsetning til god vitenskap er den definitivt ikke peer-reviewed som all god vitenskap må gjennom. Den bruker de samme latterlige Nikkel-gruve aspektene jeg nevnte over og den forutsetter at en Hummer H3 kjøres 450 000km mens en Prius bare kjøres 160000km. Videre trekker den inn alle Toyota s utviklingskostnader for hver enkelt Prius, men ingenting av ICE utviklingen for en Hummer. Et lett søk på nettet gir deg uendelige mange grunner til å se at den rapporten er tull fra ende til annen.

 

En videre bruk av google forteller deg at for en bil går det med 5-20% av utslippene fra bilen til produksjon, resten til forbruk. Dette gjelder igjen bensin og diesel biler. Dermed for å dra dette tilbake til trådstarters poeng så vil det alltid lønne seg med en bil med lavt forbruk/utslipp hvis man ønsker en miljøvennlig bil. Disse er gjerne mindre også som igjen minsker forbruket ved produksjon.

 

Når det gjelder en Prius vs en Golf Bluemotion virker det som utifra ditt bruksmønster at den som gir lavest CO2 utslipp nok er en dieselbil. Merk samtidig at en dieselbil har større lokale forurensinger enn en hybrid. CO2 er jo et globalt problem ikke et lokalt. Sot, partikler, NOx og slikt derimot er hovedsaklig lokale problem og der vinner en Prius lett over en Bluemotion Golf. Hva du prioriterer høyest kommer an på deg, og hvordan du ellers de konkurrende bilene er jo også viktig. Du skal jo sitte i den :)

 

Cobos

Lenke til kommentar
Ford Nucleon :)

 

For øvrig kommer Toyota Auris som hybrid snart også. Tør vi tippe på utslipp omtrent på 80g/km?

 

Sweet!

It was said that cars like the Nucleon would be able to travel 8000 km (5,000 miles) or more, depending on the size of the core, without recharging.

800 mil på en "tank"! I 1958! Hva langt kommer en el-bil på en ladning i 2009?

 

Hadde vært morsomt å sett atomkraft som energikilde i biler, faktisk :dribble:

Lenke til kommentar
Hvorfor har vi ikke laget en atomdrevet bil enda? Det må jo være alfa omega mht miljøet

 

haha, håper dette var liksom meningen å vaere en spök.... Isåfall les LITT om kjernefysiske reaksjoner. Uran spaltende biler kommmer ikke i serieproduskjon för den prosessen er "TRYGG".

Endret av Castman
Lenke til kommentar
Hvorfor har vi ikke laget en atomdrevet bil enda? Det må jo være alfa omega mht miljøet

 

haha, håper dette var liksom meningen å vaere en spök.... Isåfall les LITT om kjernefysiske reaksjoner. Satan å mange idioter samlet på en plasss :S

Forklar meg gjerne hvor stor skade atomdrevet kraft gjør på miljøet i forhold til andre :) (sett bort fra menneskelig svikt selvfølgelig)

Eneste feilen jeg ser med kjernefysisk kraft er..drumroll..oss ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...