Gå til innhold

[Løst]Oppgradering av "gammel" pc. Har laget forslag, men trenger ekspertise.

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å oppgradere min gamle travel som jeg kjøpte i 2004. Det ser ut til at 5 år er mye i dataverden. Uansett kjøpte jeg en pc som da var god og som fremdeles gjør grei jobb, men etter å ha kjøpt meg en billig laptop til 3000kr som virkelig spant fra min " gamle traver" ser jeg tiden er moden for å skifte ut noen velvalgte deler. Jeg ønsker å beholde så mye som mulig i den gamle pc'n og bare skifte ut de komponentene som gjør mest utslag.

Slik er oppsettet pr idag;

Abit IC7-MAX (socket 478)skal bort

Twinmos 1024mb Ram cl2.5 ddr 400mhz skal definitivt bort

Lian Li fulltower PC73SL beholdes

Samsung diskstasjon beholdes uten grunn

Matrox Millenium G550 32mb skal bort

Adaptec SCSI 68pin Ultra 160 PCI-64 beholdes

Seagate Cheetah 15K.3 36.7gb 15000rpm beholdes

Intel P4 3,0ghz 512kb Northwood skal bort

Coolar Master cpu kjøler Jet4 skal bort

Fortron Source 400w PSU beholdes om mulig

Jeg tenker å skifte CPU, Hoverkort, Minne og skjermkort.

Jeg bruker den til bilderedigering 2D samt normal bruk på nett og mail. Jeg har satt opp 2 forskjellige handlekurver som jeg selv syns ser fornuftig ut både med tanke på pris og ytelse. Jeg har ca 7000kr og bruke, ikke mer, heller mindre. Det ene oppsettet er ca 3000kr dyrere enn det andre, men om ytelsen også er 3000kr mer verdt er ikke denne ekstrakostnaden noe å tenke på. Kan dere eksperter kikke over for å se om dette ser kompatibelt ut med mine gamle komponenter og om de nye passer sammen også?, kom gjerne med innspill om jeg burde gå i en annen rettting også, mulig jeg er på bærtur med valg av deler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Den skal brukes til bilderedigering av litt tyngre filer.Bruker da Photoshop, Lightroom og noe panorama-rendring. Har også tenkt å spille litt, men ikke mye, ellers Mail og nettsurfing.

Lenke til kommentar

Forslag noe av det samme som du foreslår. Tror ike jeg vile kjøpt et like dyrt hovedkort som du foreslår. I tillegg har jeg lagt til et noe bedre skjermkort HD4670 som kan brukes til relativt mye.

Siden det blir billigst hos Komplett foreslår jeg dette skjermkortet (av de de har på lager) hvis du ønsker noe mer krutt.

Strømforsyningen er på bare 400W så kanskje skal du holde deg til HD4670 evt 9600GT som er litt bedre og drar lite strøm.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
OK men det finnes ikke noe i7 forslag i tråden - men er du fornøyd så spiller det forsåvidt ingen rolle for oss andre:)

Jeg mener det er 2 handlekurver basert på forskjellige sokkler (775 og 1366) i de forskjellige linkene i 2. post?.

Jeg går nok for denne combo'n

Asus EAH4850/HTDI/512M

Asus P6T Deluxe eller P6T SE

Corsair XMS3 DDR3-1600 12 GB (6 x 2048 MB)

Intel Core i7 920

Satser på det vil holde de neste årene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk denne pc'en fra digitalimpuls idag. Jeg gikk for en storeslem og justerte opp budsjettet(les X2). Slik ble oppsettet.

https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=101034

Det lille jeg har fått testet den har vist seg å være imponerende. Bilder blir redigert i Lightroom og Photoshop på bare en brøkdel av tiden den gamle drøvtyggende skrapet mitt kunne prestere. Jeg fikk dem til å sette opp Thermalright ultra 120 med 2 stk mist-vifter med blå led i push/pull funksjon. Utrolig fett å se på om ikke annet :thumbup:

Mulig jeg beveger meg ut i overklokkerenes verden nå som kjølingen er på plass.

Takk for god hjelp fra dere. :thumbup:

Skal poste noen bilder av vidunderet snart.

Endret av fei
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...