Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Språk - hvordan ta det til neste nivå?

Anbefalte innlegg

Til høsten skal jeg begi meg ut på Vg2, studiespesialiserende, og lurer på en par-tre ting angående hvordan lære språk best mulig. Jeg er ferdig med engelsk, men fikk 4 både i eksamen og standpunkt, så dette er noe jeg ønsker å ta opp. Tysk skal jeg ha ett år til, og norsk skal jeg ha ut Vg3.

Her kommer problemstillingen(e):

Norsk: Ift. resten av klassen ligger jeg langt foran når det kommer til rettskriving og generell kunnskap i faget. Allikevel sliter jeg med å formulere språket godt nok, slik at jeg får god flyt o.l i det jeg skriver. Ofte blir språket "krunglete".

Engelsk: Det eneste jeg trenger her er 5 på privatisteksamenen, så er jeg fornøyd. Jeg føler selv jeg har for dårlig "reportoar", at jeg kan for få ord. I rettskriving o.l er jeg god, men mangler det lille ekstra.

Tysk: Etter å ha hatt det hele ungdomsskolen, og Vg1 synes jeg at jeg er forferdelig dårlig. Det eneste jeg kan er en del grammatikk. Å skrive f.eks en stil er så å si umulig fordi jeg kan alt for få ord, dessuten blir alt feil. Allikevel er jeg en av de bedre i klassen. Ehm, nivået ja...

Så, mitt spørsmål er egentlig: Hva skal jeg gjøre for å bli bedre i språk?

Pr. dags dato gjør jeg omtrent dette:

-For å forbedre norsken min leser jeg norske bøker. Da går det først og fremst i det jeg liker - kriminalnoveller. Jo nesbø osv.

-I engelsk gjør jeg det samme som i norsk. Lord of the rings. I tillegg har jeg lest flere andre bøker, men jeg føler ikke jeg klarer å lære en dritt med flere ord.

-Nå i sommerferien har jeg begynt å lese hver tekst, skrive ned glosene fra teksten, for så å lese teksten igjen - gå videre til neste tekst og gjøre det samme der, samtidig som jeg repeterer glosene fra forrige tekst til jeg kan dem.

Hjelp! Dette ble langt og dumt, uten noen særlige spørsmål, bare 'statements'. Føler ikke skolen gjør meg noe særlig bedre i språk, så da må jeg gjøre det selv - men hvordan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg vil påstå at den beste måten å læra seg eit språk er å utsetja seg sjølv for språket mest mogleg. Har du ein xbox 360 eller liknande, kan du setja konsollen om til tysk, eller du kan lasta ned nokre filmar som du kan sjå med undertekstar (du kan lasta ned undertekstar rundt på nettet). Til dømes er Der Untergang og Das Experiment to ganske gode tyskspråklege filmar.

Les og skriv og høyr og snakk språket, så vil du kjapt bli mykje betre.

Lenke til kommentar

Språkreise er den absolutt beste måten å lære seg språk på, for de som har muligheten til det. Jeg lærte mer fransk på to uker på skole i frankrike enn jeg gjorde i løpet av et helt år her hjemme.

Lenke til kommentar
eller du kan lasta ned nokre filmar som du kan sjå med undertekstar (du kan lasta ned undertekstar rundt på nettet). Til dømes er Der Untergang og Das Experiment to ganske gode tyskspråklege filmar.

Takk for bra forslag. Dette er noe jeg i grunn ikke har tenkt på, får prøve det ut. :yes:

Språkreise er den absolutt beste måten å lære seg språk på, for de som har muligheten til det. Jeg lærte mer fransk på to uker på skole i frankrike enn jeg gjorde i løpet av et helt år her hjemme.

Dette er noe som jeg virkelig burde gjort, og det er det som muligens gir best uttelling, som du sier. Dessverre har jeg verken tid, mulighet eller økonomi til å reise på språkreise nå. :(

Lenke til kommentar
Dette er noe som jeg virkelig burde gjort, og det er det som muligens gir best uttelling, som du sier. Dessverre har jeg verken tid, mulighet eller økonomi til å reise på språkreise nå. :(

Hva med utveksling da? Du sier du skal begynne på vg2, og her i mitt område er det hvertfall vanlig at skolene har slike avtaler med skoler i utlandet. Du er noen uker/måneder hos noen andre og har i gjengjeld en elev hjemme hos deg. Da må du jo snakke språket hver dag. Språkreise med EF og sånt er dyrt, men ikke nødvendigvis når skolen arrangerer det. Dessuten er det jo midt i skoletiden. Men kanskje skolen din ikke har noe sånt?

Lenke til kommentar
...

Hva med utveksling da? Du sier du skal begynne på vg2, og her i mitt område er det hvertfall vanlig at skolene har slike avtaler med skoler i utlandet. Du er noen uker/måneder hos noen andre og har i gjengjeld en elev hjemme hos deg. Da må du jo snakke språket hver dag. Språkreise med EF og sånt er dyrt, men ikke nødvendigvis når skolen arrangerer det. Dessuten er det jo midt i skoletiden. Men kanskje skolen din ikke har noe sånt?

Tja.. Vg2 er det året de fleste pleier å ha et utvekslingsår, og så fremt jeg vet har jeg ikke mulighet til å bare være noen måneder borte. Vi har heller ikke fått noe tilbud om å ha utvekslingsstudenter hos oss, noe jeg kunne tenkt meg. Å reise ut er sikkert vel og bra, men jeg ønsker å gå skole i Norge. En av grunnene til at jeg vil bli bedre i språk er grunnet karakterene - og ikke bare fordi jeg ønsker å bli svært flink i språket. Reiser jeg ett år ut mister jeg også undervisningen i tysk, og jeg må ta opp faget som privatist. Ulempene ved å reise utenlands overskrider dessverre fordelene for mitt tilfelle :hrm:

Lenke til kommentar

Fikk 6'er i engelsk på Vg1, og nå to 6'ere i samfunnsfagelig engelsk på Vg3. I 10. klasse bodde jeg i London og ble raskt flytende i språket. I Vg2 var jeg i Usa på utveksling og ble enda mer flytende. Det jeg føler er at det er mye lettere å lære et språk hvis du utsettes for det hele tiden og blir "tvunget" til å bruke.

Siden du sier at du ikke kan dra på utveksling så kan du jo begynne å se på engelske/tyske filmer, musikk osv. Du kan jo og som tidligere nevnt prøve å snakke med deg selv. Kan virke litt rart, men for meg så funker det enda. Snakke språket høyt med deg selv, eventuellt andre har funket bra for min del.

Lenke til kommentar
Tja.. Vg2 er det året de fleste pleier å ha et utvekslingsår, og så fremt jeg vet har jeg ikke mulighet til å bare være noen måneder borte. Vi har heller ikke fått noe tilbud om å ha utvekslingsstudenter hos oss, noe jeg kunne tenkt meg. Å reise ut er sikkert vel og bra, men jeg ønsker å gå skole i Norge. En av grunnene til at jeg vil bli bedre i språk er grunnet karakterene - og ikke bare fordi jeg ønsker å bli svært flink i språket. Reiser jeg ett år ut mister jeg også undervisningen i tysk, og jeg må ta opp faget som privatist. Ulempene ved å reise utenlands overskrider dessverre fordelene for mitt tilfelle :hrm:

Skjønner.. nei jeg fikk hvertfall 6'er i både engelsk og fransk av å lese masse bøker, se filmer og en språkreise på 2 uker i Frankrike. En annen fin ting jeg gjorde var å høre på radio/podcast på disse språkene. Hvertfall podcaster er nyttige ettersom intonasjonen her er veldig naturlig.

Lenke til kommentar

Gadd ikke lese noen av postene, men her er noen tips til tysk\engelsk:

Endre språk på PC\mobil\konsoll\TV\andre elektroniske innretninger til engelsk\tysk.

SNAKK MED FOLK! (forum, IRC, spill, whatever. Bruk gjerne VoIP også for den muntlige treningen : ))

Fortsett å lese bøker, pass på å slå opp ord du ikke forstår (trenger ikke slå opp alt, men de som går igjen)

Få tak i skrivrprogrammer som sjekker grammatikk! (f. eks. MS Word 2007) Gull verdt på eksamen! ; )

EDIT: Så nå at noen har nevnt språkreise, det er også genialt! Da tvinges du til å bruke språket og blir flinkere enten du vil eller ikke : D

Til norsk: Les på wiki eller annet fagstoff, ikke bøker. Da lærer du deg å formulere deg mye mer presist.

og til 1. post - tror du mener vokabular\ordforråd, ikke "reportoar." : )

Endret av Newklear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...