Gå til innhold

Bruke kirker til andre fomål - diskotek?

Er det greit å bygge om ubrukte kirker til diskotek?  

41 stemmer

1. 1. Bør vi få gjøre det i Norge også?

• Ja
      29
    • Nei
      7
    • Vet ikke
      0
    • Bryr meg ikke
      5

Anbefalte innlegg

Jeg var nylig i Aberdeen på kurs, og der borte har dem bygget om kirker til barer og diskotek. Først syntes jeg det var veldig kontroversielt, men etter å ha tenkt litt på det så ser jeg for meg en DJ oppe i prekestolen, rive vekk benkene og lage STORT dansegulv i skipet, garderobe i våpenhuset, scene ved alteret for live musikk, og mange koselige sitteplasser oppe på "hemsen" (I mangel av bedre tittel). Fikk da nesten lyst å legge inn søknad selv ;)

Jeg var ikke inne i noen av disse "kirkene", så jeg vet ikke hvordan det har blitt gjort der, men det er heller ikke så relevant for diskusjonen. Mere relevant er det at mange norske kirker står praktisk talt tomme, og det er ingenting som tyder på at prosentandelen kristne nordmenn kommer til å øke i fremtiden...

Men er dette greit? Hvorfor eller hvorfor ikke? Og kan dette noengang bli aktuelt i Norge? Hvis ja, når spår DU at det kan skje?

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men er dette greit? Hvorfor eller hvorfor ikke? Og kan dette noengang bli aktuelt i Norge? Hvis ja, når spår DU at det kan skje?

Helt klart for. Har vært mye i England, og har vært inne i en kirke som nå er en stor pub. Egentlig ganske fett.

På den annen side må selv jeg medgi at det skurrer å se kirker som teppebutikker som jeg også har sett, men jeg mener at det er fullstendig uansvarlig at man skal la bygg forfalle være ubrukte av religiøse grunner. Dvs. at det helst er "bedre" at kirker blir ødelagte enn at man bruker dem til noe annet.

I alle fall i byene mener jeg at Statskirken burde tvinges til å ta noen valg. Så vidt jeg vet klager de uansett over at gamle kirker ikke er brukbare nok, så hvorfor skal de da sitte og tviholde på dem?

Lenke til kommentar
Nei, den blir ikke det. Man skal vise respekt i guds hus.

:)

Må da være bedre å bruke disse kirkene til noe fornuftig isteden for at de bare skal stå der.... så er det opp til de som påstår en ting å bevise det... i dette tilfellet gud. Hvis ikke står det oss andre fritt å avfeie påstandene uten bevis også og enn så lenge kan ikke gud bevises og derfor er det ikke noe annet enn et eventyr... og husene må brukes til noe mer fornuftig...

Get used to it, coz this is whats gonna happend now and in the future....

Lenke til kommentar

Vi skal tviholde på disse da de som oftest er store kulturskatter, samt en stor del av det aktuelle land sitt kultur og opphav. Dette er ingenting annet en respektløst og ufint. Bygg gjerne diskotek om dette er ønskelig, men og benytte guds hus til dette er totalt usmakelig.

@Strappado

Lenke til kommentar
Vi skal tviholde på disse da de som oftest er store kulturskatter, samt en stor del av det aktuelle land sitt kultur og opphav. Dette er ingenting annet en respektløst og ufint. Bygg gjerne diskotek om dette er ønskelig, men og benytte guds hus til dette er totalt usmakelig.

Hvorfor det? Hborfor finner du dette usmakelig?

Lenke til kommentar

@Strappado

Jeg respekterer synet ditt, og diskotek er nok en heller kontroversiell erstatning fremfor andre formål. Men som du sier er dette kulturskatter, store fine bygg, kanskje beste eksemplet i Norge er Trondheims egen Nidarosdomen, men det er vel synd at det skal forfalle etter at stat og kirke etterhvert splittes.

Jeg tror at om mellom 100 og 200 år så blir f.eks. Nidarosdomen kun et slags museum for å se hvordan vi tilbad båre guder før i tiden, og ingen som benytter disse av religiøse grunner.

Lenke til kommentar

@Strappado

Det er kirker og det er kirker. Vi har et vell av kirker som er rundt hundre år gamle i Norge, og disse kirkene er ikke spesielt bevaringsverdige. Det er ikke slik at alt med et spir og et kors er en umistelig kulturskatt.

Jeg selv synes arkitektur er fascinerende, og setter også pris på religiøs arkitektur, men man må kunne skille skitt og kanel.

Noe som er ganske klart, selvsagt, er at kirker i utkantstrøk uansett har liten bruksverdi utenfor religionen. Ingen har bruk for en pub i en kirke i en eller annen liten dal. Men i byene mener jeg man enten bør se etter nye bruksområder, eller rive dem. At de skal stå der som stivnede lik, fordi kristne ikke vil innrømme at religionen deres er på tilbaketog blir for dumt.

Kort sagt: Bruk bygget, eller riv det!

Lenke til kommentar

@Strappado

Jeg har betalt for byggingen av kirker og for prestelønn...

Så min betaling er like mye verdt som enhver kristen sin.

Altså:

Dersom 50% av medlemmene av statskirken er FOR så finnes det ingen grunn til å IKKE bruke kirken til diskotek.

Jeg er ikke lengre medlem, men jeg har fremdeles eierandeler som jeg har arvet fra forferdrene mine som betalte for byggingen av kirker i sin tid.

Lenke til kommentar

Det er mye man kan bruke kirker til, og det meste er bedre enn å bruke dem til å preke eventyr i.

- Lagerlokaler

- Kontorer

- Ballbinger

- Messehaller

- Utesteder, som nevnt

- Bare fantasien setter grenser

Enkelte kirkebygg kan være av historisk eller arkitektonisk interesse (stavkirker, Nidarosdomen, en håndfull andre), men de aller fleste er stygge og uinspirerte og bør brukes til nyttige formål nå når kristendommen synger på siste verset i Norge.

Lenke til kommentar

Selv ETTER at kirke og stat skilles har alle nålevende mennesker en eierandel i kirken med mindre kirken kjøper kirkene av staten for de faktiske medlemmene sine penger ved skilsmissen.

Blir mange fine diskotek etter skillet mellom kirke og stat, da...

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...