Gå til innhold

kan man få virus bare av å åpne en mail?

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

kan man få virus bare av å åpne en mail? i hotmail så får jeg noen ganger valget om jeg vil vise innholdet, ellers er det bare teksten og gråfarge her og der uten bilder. når jeg velger å vise innholdet, kan det gi virus? er det for at jeg ikke skal kunne trykke på linker eller noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom at bilder må prosesseres på maskina di for å vises, så kan det i teorien brukes til å smugle inn skadelig kode.

I 2004 var dette tilfelle med Microsofts JPEG prosesserings API (GDI+) som ved hjelp av spesielt konstruerte bilder kunne kjøre kode på maskinen.

Microsoft Security Bulletin MS04-028

Den dag i dag tror ikke jeg det er oppdaget noen nye hull eller måter å utnytte mail på denne måten for å smugle inn skadevare, men man vet egentlig aldri, derfor er det en føre var praksis å blokkere bilder og annet.

edit: det har blitt svært vanlig i det siste å utnytte diverse videotjenester som quicktime og flash (og andre jeg ikke husker i farten) for å smugle inn skadevare. for ikke å nevne mange som sier at "du mangler en kodek, last ned denne her <sett inn lenke til skadevare forkledd som kodek>"

Endret av Ducktoy
Lenke til kommentar

En annen grunn til at bilder blir blokkerte er at de kan skaffe informasjon om deg.

For eksempel dyaniske php- eller asp-bilder, som lett kan sende "eieren" IP og annen systeminformasjon. For eksempel de populære skiltene som sier "Your IP is ..., and you're from Norway" og lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...