Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan ein kjøre scooter etter bestått eksamen på bil?!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan kjøre scooter når du kan kjøre bil. Har du ikke lappen på noen av delene - ingen kjøring. Burde da være temmelig åpenbart.

Turbo sindre: Har det skjedd noe med klasse M? Jeg tok lappen i 2007, og da fikk man fortsatt M med klasse B.

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar
Tok lappen i 03, står ingenting på førerkortet mitt om moped

1. juni 2006 forandret de førerkortreglene.

De som tok klasse B før denne dato har tillatelse til å kjøre bil, moped, traktor, snøscooter og motorredskap under 3.500kg og max fart inntil 50km/t.

Etter 1. juni 2006 klarte Skogsholm å få igjennom at B *kun* skulle gjelde bil og *ingenting* annet. Senere ble det lempet litt på og en fikk kjøre moped på klasse B.

De som fikk lappen før nevnte dato har ikke noen ekstra påskrift ettersom det var nedfelt i kjøretøyforskriftene hva som var tillatt og ikke.

Nå, etter at jeg fornyet (pga lett lastebil siden jeg kjørte opp for leeeenge siden) lappen pga C1 gikk ut (i mars 2008), så fikk jeg i tillegg til mine førerkortklasser påskrevet i kursiv etter "alfabetet" mst

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar
Før så fikk du moped og lett mc lappen med bil lappen. Men det får du ikke mer

Du kan kanskje svare meg på følgende: når var før? Jeg klarer ikke å finne om jeg, som tok sertifikatet i 1998, har mulighet for å kjøre lett sykkel. Jeg tok jo mopedførerbevis når jeg var 16, og da fikk vi jo prøvekjøre lettsykkel. På den tiden var det slik at om sykkel var registrert før et visst år så var lettsykkel definert som opp til 125 kubikk. Etter dette året var 100 kubikk maks for lettsykkel.

Lenke til kommentar
Du kan kanskje svare meg på følgende: når var før? Jeg klarer ikke å finne om jeg, som tok sertifikatet i 1998, har mulighet for å kjøre lett sykkel.

Nix, du har ikke lov.

De som fikk "lettlappen" på klasse B kjørte opp før 01.04.1979.

Excellent. Da vet jeg det. Takk skal du ha, Bikerider.

Til trådstarter: hva mener du med scooter? Moped-scooter eller lettsykkel-scooter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...