Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke startet maskinen., mulig virus

Anbefalte innlegg

Hei, har en laptop med vista 64b. I går kveld så får jeg plutselig opp en melding om at en fil til skjermkortet er slettet, så tenker jeg ikke noe mer over dette siden jeg måtte legge meg. I dag så slår jeg på maskinen og får vært på en liten stund til jeg plutselig får en blå skjerm hvor det står " Malfunction, the system has been haltered"

Nå får jeg ikke slått på maskinen normalt lenger, jeg kjører i sikkerhetsmodus nå, i tillegg har antivirus programmet gått ut på dato så jeg får ikke sjekket om det er virus. noen som vet hva dette kan være ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk du opp hardware malfunction? Litt pussig, står der at infoen gjelder for Windows 2000, kan jo godt hende at det gjelder for Vista også men da er det jo tydeligvis en hardwarefeil da.

(Med mindre viruset prøver å etterligne en blåskjerm fra Windows 2000)

Du kan sikkert deaktivere viruset fra sikkermodus uansett. Vil tro et hardwareproblem ikke ville forsvinne bare du bootet inn i sikkermodus.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Hvordan deaktiverer jeg virus ?

Også når jeg restarter så kommer det opp en slags system scan og der står det reinstalling display driver failed eller noe i den duren, da er det vel noe feil med skjermkortet ?

Lenke til kommentar

Yes ! ser ut som det var det som var problemet, slettet driveren til skjermortet og fikk startet opp på normal måte. Nå er det bare og finne en ny driver.

Takk for hjelpen !

EDIT: Ser ikke ut som det løste problemet helt likevel. Etter at jeg har installert den nye driveren så får jeg akkurat samme problem som jeg hadde. Da må det kanskje være noe feil med den fysiske delen av skjermkortet eller ?

Endret av OPL
Lenke til kommentar

Har ikke skjedd så mye mer. Men nå kommer det opp "RunDLL, Feil i C:\Windows\system32\nvsv64.dll Manglende oppføring nvsvcstart" når jeg restarter etter og ha slettet driveren på nytt.

Lenke til kommentar

Hvorfor forsvinner disse filene egentlig? Virker ikke som driveren har blitt fjernet helt da. Ser ut som RunDLL er konfigurert for å starte en tjenste som ikke er oppført i registeret. nvsv64.dll ser ut til å være en del av nVidia forceware.

Denne meldingen kan du alltids fjerne ved å bruke feks Autoruns (Oversikteligere) eller msconfig.

Hvis det virkelig kom opp en beskjed om hardwarefeil er det jo lite annet å prøve enn å teste med et annet skjermkort?

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...