Arne Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Hei! Jeg er 17 år og interesserer meg ganske mye for økonomi og spesielt aksjemarkedet, og hva som påvirker kursen på aksjer. For å lære mer om dette, vil vurderer jeg derfor å kjøpe en børspost i en aksje. Men hvilken aksje jeg skal kjøpe og hvor jeg skal kjøpe den (hvilken megler) vet jeg ikke enda. Kravene må være at det er en stor og noelunde stabil aksje som "ikke" går konkurs. Det ville være greit om det er en aksje som ofte omtales i f.eks. DN eller FA, da det dermed vil bli mer lærerikt når jeg kan følge med på nyheter og se hvordan de påvirker aksjekursen. Under følger en liste med aksjer jeg vurderer i tillegg til en liten kommentar/spm til aksjen. Aksjer jeg har vurdert er: DNBNOR - Jeg ser den ligger høyt i verdi i forhold til hva den har gjort før. Overpriset? Telenor - Kanskje denne er aktuell? Får mye omtale i DN ofte. Orkla - Den går visst opp og ned som en jojo! Tror dere det er noe å vinne her? REC - denne omtales jo som spekulerings-aksje nummer 1. Jeg tror kanskje dette er for stor risiko for meg som student? Norsk hydro - denne har visstnok gått under en grense, slik at den kan falle mye? Det vil vel dermed være litt usikkert å satse i denne aksjen? Jeg vil helst kjøpe en hel børspost, så en plass fra 6-10k spenn hadde vel vært greit? Og til sist, hvilken megler bør jeg evt. bruke? Jeg vil helst bruke en nett-megler, siden det da blir veldig lett å kjøpe/selge og sjekke kurser osv. Nordnett virker veldig enkelt lagt opp, men kanskje litt mye grafikk og dilldall. netfonds virker greit det og, ikke noe tull der. Det jeg legger merke til er at kurtasjen er litt lavere hos netfonds enn hos nordnett. Hilsen Arne PS: Aksjefond har jeg, og jeg føler ikke akkurat at jeg lærer så mye av det! Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Du bør følge selskapene godt før du kjøper aksjer. Ikke når du har de. Det er også slik at aksjer ikke nødvendigvis er gode fordi de får mye medie-omtale. Se f.eks på CanArgo. Les også om teknisk analyse og fundamental analyse. Så du vet hva dette er. Det er viktig å gjøre hjemmeleksene sine! Så slipper du å tape penger. Lenke til kommentar
EsAa Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Hei! Kan anbefale deg å kjøpe deg boken Aksjeskolen. Jeg synes det er en kjempe fin bok og lese, og du lærer litt om de forskjellige bransjene. Eks. shipping, bank, eiendom etc. http://bokhandel.hegnar.no/epages/hegnar.s...s/9788271461768 Lenke til kommentar
Arne Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Det er nok essensielt å følge med på aksjene før du kjøper ja, Barcarolle. Tar gjerne imot tips til innføringsbøker innen temaet, helst på engelsk eller norsk, da jeg ikke behersker tysk og spansk godt nok til å lese økonomibøker på språkene. Som du sier EsAa, Aksjeskolen. Er dette en annerkjent innføringsbok? Vil helst lese noe som ikke vranglærer eller noe. Fint med raske svar! Lenke til kommentar
KS Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Orkla - Den går visst opp og ned som en jojo! Tror dere det er noe å vinne her?REC - denne omtales jo som spekulerings-aksje nummer 1. Jeg tror kanskje dette er for stor risiko for meg som student? Orkla var vel et av de mest stabile selskapene tidligere, men dette endret seg etter at Orkla ble en av de største eierene i REC. Fordi REC har store svinginger blir dette overført til Orkla (som svinger litt mindre). For en investor kan det være enklere å forhold seg til et selskap som er mer rendyrket som REC enn Orkla. Store konglomerater som Orkla selges derfor ofte en rabatt i forhold til om selskapet var splittet opp i flere mindre selskaper. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Jepp, du har nok rett i at om jeg skal kunne lære/forstå noe av det når jeg er såpass fersk så trenger jeg noe som ikke er unødig innviklet. Men ang. bøker, noen tips? Vil helst bestille før i morgen, slik at de blir sendt så fort som mulig. Lenke til kommentar
EsAa Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Ja, jeg vil jo si det. Samtlige forfattere i boka er/var ansatt i Kapital og jeg selv mener det er en god bok. Lenke til kommentar
Doier Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Aksjeskolen er lærerik ja. Jeg likte også biografien om Warren Buffet: "The Snowball". www.Investopedia.com er også en fin bil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå