bjalle Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Jeg har et rart problem...Har kjøpt nytt hovedkort (og minne), for jeg trodde det var det gamle hovedkortet som sørget for ustabil maskin. Problemet nå er at jeg plutselig får bluescreens. Rekker ikke å lese hva som står før maskina rebooter. Det gjentar den så hver gang jeg prøver å starte. Det hjelper dersom jeg skrur den helt av - da funker den fint igjen. Kjører Win XP, med alle oppdateringer, alle drivere etc installert - inkl. hovedkortdrivere. Har ikke minnefeil - kjørt 25 runder i Memtest uten feil (men da jeg restartet ble det krøll... måtte skru av maskina først). Kan strømforsyninga forårsake noe slikt? Både HK, CPU og minne kan sannsynligvis utelukkes. Hvordan kan jeg ev. sjekke om strømforsyninga funker som den skal? (Har multimeter, men er ikke noe dreven på å bruke det). Andre feilkilder? Tips? Edit: Strømforsyninga mi er en standard 340W som fulgte med Chieftec-kabinettet. Komplett.no har 400w med dobbel vifte for kr 268 Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 13. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2003 Noen som vet hvor mye en standard Chieftec 340W bråker (i dB)? Jeg titter på ThermalTake 400W PFC hos Netconnection. Der står det: Utgangskobling(er) 4 x strøm, ATX 12V, AUX, 1xFloppy. Betyr det at den har eller ikke har både ATXPWR1 og ATX12V1 tilkoblinger? Siden den er for både AMD og P4 (?) må den vel ha både 20-pins og 4-pins-kontakta? Jeg kan nemlig bruke begge på hovedkortet mitt. Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Er litt lat i dag, så gir deg et lite tips angående informasjon om valg av PSU og hva PFC er (du lurte, før du endra innlegget?). http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=109113 En vanlig Chieftec strømforsyning er temp-regulert, derfor får du vidt forskjellige meninger om støynivået når du spør om det. F. eks har jeg det veldig kjølig i kabinettet mitt, vifta i psu går da utrolig sakte og bråker minimalt. En kamerat har samme strømforsyning og holder på å dø på seg av alt bråket. Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 15. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2003 Jeg bestilte Enermax Silent Plus 460 W. Når jeg restarter etter at maskina har hengt seg, så står det "Verifying DMI Pool Data..." - akkurat som om jeg skulle endret på maskinvarekonfigurasjonen. Det tyder kanskje på at hovedkortet mister "sync" med noe av hardwaren. Får se om det blir bedre med ny PSU! Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 19. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2003 Jeg har byttet ut: - hovedkort - minne - PSU Fortsatt ustabil. Minne og harddisk er testet. Som tidligere nevnt har jeg tidligere forsøkt å modifisere L1-broene på CPU-en - uten å klare det. Kan prosessoren ha blitt ustabil/ødelagt av dette? Kan det være forklaringen på den ustabile maskina mi? Kan liksom ikke se noen andre alternativer... Edit: Det virker forresten som maskina er aller mest ustabil når den er kald. Blir bedre etter hvert... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå