lysbryter Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Jeg har et rart problem... Har kjøpt nytt hovedkort (og minne), for jeg trodde det var det gamle hovedkortet som sørget for ustabil maskin. Problemet nå er at jeg plutselig får bluescreens. Rekker ikke å lese hva som står før maskina rebooter. Det gjentar den så hver gang jeg prøver å starte. Det hjelper dersom jeg skrur den helt av - da funker den fint igjen. Kjører Win XP, med alle oppdateringer, alle drivere etc installert - inkl. hovedkortdrivere. Har ikke minnefeil - kjørt 25 runder i Memtest uten feil (men da jeg restartet ble det krøll... måtte skru av maskina først). Kan strømforsyninga forårsake noe slikt? Både HK, CPU og minne kan sannsynligvis utelukkes. Hvordan kan jeg ev. sjekke om strømforsyninga funker som den skal? (Har multimeter, men er ikke noe dreven på å bruke det). Andre feilkilder? Tips? Edit: Strømforsyninga mi er en standard 340W som fulgte med Chieftec-kabinettet. Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Ta å gå inn i kontrollpanel og system. Klikk på avansert og startup og recovery og skru av automatisk restart. Så skriver du ned den feilmeldingen som står på skjermen og skjekker den her Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 11. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2003 Glemte selvsagt at Windows har automatisk restart som standard... skal sjekke neste gang. Har kjørt opp Winbond Hardware Doctor nå. Ting ser greit ut, men "Vio" varierer litt - mellom 3,26V og 3,33V hele tida. De andre beveger seg svært lite. Siden jeg mistenker (eller gjetter) at det kan være noe feil med strømforsyninga - kan dette si noe? Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 det kan være CPU (1% sjanse..IMO), HD (har du IBM?), eller BIOS instillinger....Har opplevd andre saker og ting: F.eks. ett nettverkskort som begynte å gjøre maskina ustabil etter CIH (ikke min, men gateway'en her i huset for tre år siden). Men jeg holder en knapp på BIOS instillingene siden den klikker når du restarter (var borti dette en gang før, da var det RAM'en som hadde fått for høye timinger) Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 11. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2003 det kan være CPU (1% sjanse..IMO), HD (har du IBM?), eller BIOS instillinger....Har opplevd andre saker og ting: F.eks. ett nettverkskort som begynte å gjøre maskina ustabil etter CIH (ikke min, men gateway'en her i huset for tre år siden). Men jeg holder en knapp på BIOS instillingene siden den klikker når du restarter (var borti dette en gang før, da var det RAM'en som hadde fått for høye timinger) Spesifikasjonene mine står i signaturen. Har prøvd div. BIOS-innstillinger, så jeg tviler sterkt på at det er det. CPU kunne det kanskje være, men maskina var ustabil med mitt forrige HK - prøvd med forskjellig CPU og minne. Derfor jeg lurer på om det kanskje kunne være strømforsyning, siden det, skjermkort og harddisk er det eneste felles med forrige oppsett... Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 var litt kjapt skrevet det forrige innlegget mitt så jeg glemte å nevne PSU'en din... Ta et MULTIMETER, lær deg å bruke det (ikke spreng det med å måle A på bilbatteri da ) Kjør opp PSU'en din (juks litt, for mer info - rot litt rundt på overklokking.no) og begynn å måle Volt'en. Har du ikke multimeter - få deg venner med ett ;-) Har du ingen av delene, kjøp ett (eller evnt. en PSU tester hos microplex (hvis de fremdeles blir solgt)..... og skjekk BIOS'en din. (kjør safe settings og se hvordan det går.... Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 11. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2003 Takk for svar igjen. Som jeg også skrev (hehe), så har jeg et multimeter, men føler meg ikke helt trygg på å bruke det.... Skjønner jo forsåvidt prinsippet, men vet ikke hva jeg skal måle på på PSU'n liksom. BIOSen er helt grei. Men i Winbond Hardware Doctor ser alt greit ut - og den viser vel omtrent alt som kan testes i forhold til strømforsyningen? Noen beveger seg med inntil +- 0,05V opp og ned innimellom, men det er kanskje uviktig? Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 11. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2003 Ny kræsj. Blåskjerm: "Det er oppdaget et problem, og Windows er avsluttet for å hindre skade på datamaskinen". (...) STOP: 0x0000008E (0xC0000005, 0xEE790768, 0xEE0A9B1C, 0x00000000)" og noe med "vsdatant..." et eller annet (sto noe med nv4 forrige gang). Jeg kan jo nevne at jeg for en stund siden uten å lykkes forsøkte å låse opp Palomino-prosessoren min. Kan den ha tatt skade som kan ha forårsaket dette av det? Vanskelig å si kanskje... Kanskje det var CPUen igjen som forårsakte at forrige HK tok kvelden...? Har uansett bestilt ny CPU, men får den jo ikke på en stund ennå... Lenke til kommentar
It's me Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Hadde et lignende problem og da var det HDD. Test HDD med et testprogram. Det finner du sikkert på produsentens hjemmesider. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Har ingen spesiell formening om hva som er galt, men siden du spør om PSU: generellt i elektronikk så er PSU en komponent som ofte går i stykker. Noen ganger så oppstår en periodisk feil, disse er de absolutt vanskeligste feilene å finne. Et multimeter hjelper ikke, man må bare bruke eliminasjonsmeteoden til man sitter igjen uten feilen. Så ingen kan svare på om din PSU er 100% OK uten at du har forsøkt å bytte. Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 11. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2003 Har testet harddisken grundig nå - den er i orden. Men jeg har et spørsmål til om strøm...: På hovedkortet mitt (Abit NF7-S 2.0) er det mulig å koble til strøm både gjennom standard 20-pins kontakta (ATXPWR1), OG den fire-pins "sukkerbiten" (ATX12V1 - for P4?). Manualen var veldig dårlig på å forklare om en bør/trenger å montere begge eller ikke. Har prøvd å ta ut "sukkerbiten" nå, for å se om det blir bedre... Dersom jeg må prøve med annen strømforsyning: Noen anbefalinger? Edit: Fikk nok en blåskjerm: BAD_POOL_CALLER var det denne gangen... Ser ut til at det er minneproblemer - uten at det er feil med minnet. Det var jo dette som var grunnen til at jeg skrotet forrige hovedkort. Begynner å helle mot å tro at det er strømforsyninga som forårsaker mine problemer... Kan dette ev. forårsake skader på maskinvaren min hvis det fortsetter, eller forhindres det nettopp av at maskina kræsjer? Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Sjekk dette, jeg tror det er en driver som bugger opp systemet ditt. http://www.microsoft.com/technet/treeview/...md_stp_czgw.asp Kan jo være grafikkortet ditt, ettersom det en gang sto nv4 hos deg. Har du tilfeldigvis et nVidiakort? I så fall tror jeg det er driveren til grafikkortet ditt. Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Kjør opp PSU'en din (juks litt, for mer info - rot litt rundt på overklokking.no) og begynn å måle Volt'en. Har du ikke multimeter - få deg venner med ett ;-) For å jukse igang PSU må du kortslutte den (eneste) grønne kablen mot en vilken som helst svart i den 20-pins kablen du vanligvis setter i hovedkortet. Ikke la hovedkort eller lignende være tilkobla når du gjør det. (Bruker det selv for å luke ut og støydempe vifter, da det er lettere når resten av systemet er av.) Finner du ikke feil på strømforsyninga ville jeg ha lånt en masse deler av en kamerat for så å bruke elimineringsmetoden i jakt på problemet. Eventuelt test dine komponenter i hans/hennes maskin. Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 11. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2003 Kan jo være grafikkortet ditt, ettersom det en gang sto nv4 hos deg. Har du tilfeldigvis et nVidiakort? I så fall tror jeg det er driveren til grafikkortet ditt. Tror det er random hvilke filer som kræsjer... Har uansett prøvd å installere nye grafikkdrivere - ingen endring. Ang. det å teste PSU - jeg aner ikke en gang hvordan jeg skal kortslutte etc, så jeg aner ikke hvordan jeg kan få testa den. Lenke til kommentar
hpfaale Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Hvordan kan jeg ev. sjekke om strømforsyninga funker som den skal? (Har multimeter, men er ikke noe dreven på å bruke det). Multimeter duger ikke. Kjøp en slik 8) -- mvh Hans Petter Faale Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Ang. det å teste PSU - jeg aner ikke en gang hvordan jeg skal kortslutte etc, så jeg aner ikke hvordan jeg kan få testa den. Du tar f. eks. en binders, retter den ut, for deretter og lage en U av den som du setter i kontakten som sagt i forrige post. Selvfølgelig kan du bruke andre ting som leder strøm, saks, ledning eller lignende. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 På hovedkortet mitt (Abit NF7-S 2.0) er det mulig å koble til strøm både gjennom standard 20-pins kontakta (ATXPWR1), OG den fire-pins "sukkerbiten" (ATX12V1 - for P4?). Manualen var veldig dårlig på å forklare om en bør/trenger å montere begge eller ikke. Her finner du en forklaring: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=113049 Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 12. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2003 Er det riktig at en del verdier som listes opp i Winbond Hardware Doctor beveger seg omtrent hele tida? F.eks. "Vio" går fra 3,25 til 3,35 med et par sekunders mellomrom. De andre beveger seg også, men med mindre forskjeller i verdiene. Også f.eks. hastigheten på CPU-vifta endrer seg bittelitt. Kan dette være tegn på at strømforsyninga svikter? Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 12. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2003 Eventuelt noen som eventuelt har anbefalinger angående strømforsyning? Mange av de som selges hos microplex og netconnection er jo svindyre. Samtidig ønsker jeg jo å ha en PSU som holder da... Men mer enn 500 kr burde det vel ikke være nødvendig å betale...? Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 13. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2003 INGEN som har tips om ny PSU? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå