Gå til innhold

Nytt skjermkort til rundt 2000 kr,- Hvilket vil gi mest for pengene?

LilleG

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjernefrekvens: 633 MHz på det fra nvidia, så det gikk fra 1000 til 633 mhz, det var veldig stor forskjell?

Er ikke bare kjernefrekvens som teller, gtx 275 og 4890 er ganske jevngode i spillytelse hvis du sjekker tester som ligger rundt på nettet.

Lenke til kommentar
Ville heller valgt denne hvis jeg skulle gått for 4890:

https://prisguiden.no/product.php?p...4&cat_id=30

Den har mye bedre kjøling som legger til rette for høyere overklokk en den andre modellen

og den er stillegående i motsetning til referansedesignet som er brukt på den andre 4890 modellen.

Minnefrekvens: 1050 MHz. Det andre har minnefrekvens: 4000 MHz, det er hele 3000 mhz forskjell, hm. Jeg har ikke mye peiling men det hørtes mye ut

Lenke til kommentar
Ville heller valgt denne hvis jeg skulle gått for 4890:

https://prisguiden.no/product.php?p...4&cat_id=30

Den har mye bedre kjøling som legger til rette for høyere overklokk en den andre modellen

og den er stillegående i motsetning til referansedesignet som er brukt på den andre 4890 modellen.

Minnefrekvens: 1050 MHz. Det andre har minnefrekvens: 4000 MHz, det er hele 3000 mhz forskjell, hm. Jeg har ikke mye peiling men det hørtes mye ut

Det er bare fordi produsentene oppgir frekvensen på forskjellig måte. På dette kortet er det gddr5 minne og den verdien på 1050MHz skal multipliseres med 4 for å oppgi frekvensen på samme måte: 1050MHz*4 = 4200MHz, altså dette kortet har høyere minnefrekvens

Lenke til kommentar

En annen test som viser hvor godt andre skjermkort yter i forhold til et Sapphire 4890 Toxic. Et HD4890Toxic og et GTX275 yter mer eller mindre nøyaktig likt. Ytelsen kan variere kraftig fra spill til spill på hvilket kort som yter best.

Om det står mellom et HD4890Toxic eller et GTX275 kan du enten kaste terning, finne et godt tilbud eller se på andre spesifikasjon slik som støy (HD4890Toxic er stillere enn et GTX275) , effektforbrukt(Ikke helt sikker, men mulig at et GTX275 vil trekke mindre), osv.

Ytelse

Støy

Effektforbrukt

Lenke til kommentar
En annen fordel med nvidia sitt kort er at den har Physx aksellering internt i GPU. Vet ikke helt hva dette vil si, men det brukes i en del nye spill.

Det er ganske få spill som bruker PhysX GPU akselering. Dette har heller ikke noe særlig fremtid så lenge det er bare nVidia som støtter det. OpenCL og DX11-CS (som også kan bli brukt på DX10.x hw) vil nok ganske raskt ta over for fysikk akselering i GPU. DX10.1, som 4890 har og GTX275 mangler, har nok mer fremtid som en industri standard som alle DX11 kort vil støtte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...