???????? Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Hei, jeg har nettopp fått meg en HP pavilion bærbar pc... maskinen fungerer kjempebra - det eneste problemet er kun at vifta er ganske støyfull. Er det noen som vet om det finnes andre vifter som er stille - og i så fall hvor. Er dette noe som vanligvis må byttes av en profesjonnel person med tanke på garanti osv? Takker for alle tisp og råd! Lenke til kommentar
abjork Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Hvilken type ze42xx eller ze52xx. Har selv en ze4278 og når vifta går, noe den ikke gjør så ofte, så støyer den godt. 4278en har en mobile Celeron, så om du har en ze52xx med skriverbordsprosessor, så regner jeg med at du vil oppleve en del støy. Kunne selv tenkt at 4278en hadde brukt viften litt sjeldnere. Håper det kommer en BIOS-oppdatering som kanskje løser dette. Maskinen blir da tross alt aldri varm på over- eller undersiden. Har også prøvd PB IGO 6571 og den var utålelig å ha på fanget etter en stund, men viften var da svært mye stillere. Synes det er bedre med en vifte som går på fullt noe sekunder og så er borte i mange minutter enn en vifte som er ofte på og som justerer seg opp og ned i fart. En slik vifte har f.eks FS Amilo D88xx-serien og det er ganske irriterende. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 *Antar at din vifte øker fart etter CPU Load* Eg hadde bærbar i et år og kan si litt. Ikke kjør så mange bakrunnsprogrammer som kazaa og lignende. Ikke kjør så mange programer om gangen. Husk at viss du gjør krevende ting så skur viftene opp farten. Beste Råd:Get Used To It! Lenke til kommentar
Fluggua Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 Vi har en HP Pavilion zd7000, versjon zd7381ea. I begynnelsen, dvs. første 3-4 måneder, gikk vifta sjelden. Siden har den gått i ett, mer eller mindre. Den er støyende og det er slitsomt. Det har sikkert med at den jobber i bakgrunnen med programmer. Selv om jeg har oppe bare Firefox og Office Outlook, går vifta hele tida. Noen som har en løsning på viftestøyen? Eller hvordan jeg skal få programmer som jobber i bakgrunnen, sjøl om jeg ikke har startet dem, til å ikke gjøre det? Setter pris på all hjelp vi kan få! Lenke til kommentar
jdmonstad Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 Vi har en HP Pavilion zd7000, versjon zd7381ea. I begynnelsen, dvs. første 3-4 måneder, gikk vifta sjelden. Siden har den gått i ett, mer eller mindre. Den er støyende og det er slitsomt.Det har sikkert med at den jobber i bakgrunnen med programmer. Selv om jeg har oppe bare Firefox og Office Outlook, går vifta hele tida. Noen som har en løsning på viftestøyen? Eller hvordan jeg skal få programmer som jobber i bakgrunnen, sjøl om jeg ikke har startet dem, til å ikke gjøre det? Setter pris på all hjelp vi kan få! 5303737[/snapback] Det beste rådet for å få viften til å gå som normalt igjen er å sørge for at luften strømmer fritt igjennom maskinen. Altså, få bort alt støv som samler seg inni maskinen. Et tips kan være en støvsuger og en boks med trykkluftspray fra biltema. Blåse inn i hullene med sprayen og støvsuge hybelkaninene som kommer frem. Lykke til! Lenke til kommentar
jdmonstad Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 Jeg har også en Pavillion-maskin, type ze5244. P4-prosessor som lager mye varme. Den bråker noe fryktelig. Men, ihvertfall til min maskin så ligger det ute en BIOS-oppdatering som skal ha noe innvirkning på viftestyringen. Har ikke fått oppdatert min ennå, men du kan jo sjekke om det er ny BIOS til din maskin også. Skriv inn navnet på maskinen din på DENNE siden. Mvh JDM Lenke til kommentar
Fluggua Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 (endret) Takk begge to! Jeg skal sjekke BIOS. Samler det seg virkelig så mye støv på 10 måneder at det påvirker vifta? Det er to viftehull under som "blåser" kaldt. Men maskina står jo på bord som regel, så da må de jo bli "tette". Så blåser det varmt å venstre side og bak (samme side som de under). De under trekker vel kanskje inn luft, men det kjennes ike slik ut? Men da er det etter min mening koko at de er under, i og med at maskiner som oftes står på bordplater. Eller forstår jeg det feil? Kan noen hjelpe meg videre med å finne BIOS-oppdateringen til vår maskin, på denne linken, så jeg ikke "baller" det til? http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/product...4&lang=no&cc=no Endret 17. desember 2005 av Fluggua Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå