Galexon Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 HK416 Kommer med ved vertikalgrep hvis det er det tenker på, cammelback er det bare å bruke, ingen sier noe på det. Vertikalgrep var ordet. Vet ikke hvor jeg fikk "frontgrip" fra Camelback bør vel da være i norsk camo eller OD? De hadde vel ikke likt om jeg kom i en skrikende rød camelback hehe Lenke til kommentar
Ezl Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Det jeg alltid har lurt på, er om en har lov til å bruke eget utstyr under tjenesten? Si at jeg for eksempel ønsker å bruke camelback under feltøvelser, har jeg lov til å bruke dette selv om det ikke inngår i standard-utrustningen? Og si at jeg ønsker et frontgrip til HK-416 rifla mi, har jeg da lov til å sette på en frontgrip, selv om de andre ikke har det? Det vi fikk beskjed om var at all form for endring av våpen var kun tillatt dersom vi vervet oss, eller om vi skulle til int ops. Riktig nok fikk vi aimpoint, rails og verticalgrep på AG'ene senere, men noen annet fikk vi ikke lov til å feste på. Knebeskyttere og Cammelback var greit så lenge det var kamuflert i riktig farge, ikke var spesielt reflekterende (F.eks pilotbrillene skulle ha brillepose) eller var helt svart. Dette er ting den enkelte avdelingen bestemmer, og naturligvis, skulle noe skade på slikt utstyr oppstå er det du alene og ingen annen som er erstatningsansvarlig. En ting jeg kom på i farten, Leatherman/samekniv! Det burde vert lagsutstyr! Prøvde å sitte opp et telt en gang uten, tragisk opplevelse, tragisk.. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 (endret) hvis du ikke greier å sette opp telt uten leatherman/samekniv så burde du revurdere dine skills når det gjelder telt, har aldri brukt kniv når jeg har satt opp 5/7/10/16 duker eller lagstelt.. når det kommer til camelbak, så får enkelte prioriterte avdelinger en sånn til eget bruk, dog i camo tror jeg, har ikke fått min enda.. edit: leif Endret 24. juli 2009 av OZ-Racing Lenke til kommentar
Ezl Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 hvis du ikke greier å sette opp telt uten leatherman/samekniv så burde du revurdere dine skills når det gjelder telt, har aldri brukt kniv når jeg har satt opp 5/7/10/16 duker eller lagstelt.. når det kommer til camelbak, så får enkelte prioriterte avdelinger en sånn til eget bruk, dog i camo tror jeg, har ikke fått min enda.. edit: leif Var kanskje litt dårlig formulert, har såtte opp telt uten leatherman/samekniv mange ganger, men før vi gikk til anskaffelse av slikt utstyr fikk vi under en øvelse i oppdrag å holde et veikryss. Ettersom vi skulle vere "synlige vakter", slo vi opp telt utpå et stort åpent og snødekt område med relativt mye løs snø (1-1,5m). Då kom leatherman/samekniv/feltspade godt med for å hogge ned større greiner/mindre trær og spisse disse ettersom det så og si var umulig med teltplugger (tele i bakken, var -30 ute^^). Avdelinger som får camelbak utlevert? må vere de færreste i såfall "prioritert" eller ikke. Ettersom det kom nye regler fra FLO, om at avdelingen måtte betale 2/3 av kostnaden til "ekstra ordinært" utstyr ved utlevering, tviler jeg det er flere som får camelbak i førstegangstenesten... Men alt slikt er opp til den enkelte avdeling hva de vil bruke pengene sine på, jeg foretrekker ammunisjon over utstyr Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 det var vel nå i år at det det ble utdelt camelbak, ihvertfall for de som går HVBS/HVUB.. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Har observert manøveravdelingene med camelback på ryggen også, i moteriktige militærfarger. Lenke til kommentar
MemorY Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Det jeg alltid har lurt på, er om en har lov til å bruke eget utstyr under tjenesten? Si at jeg for eksempel ønsker å bruke camelback under feltøvelser, har jeg lov til å bruke dette selv om det ikke inngår i standard-utrustningen? Og si at jeg ønsker et frontgrip til HK-416 rifla mi, har jeg da lov til å sette på en frontgrip, selv om de andre ikke har det? Det vi fikk beskjed om var at all form for endring av våpen var kun tillatt dersom vi vervet oss, eller om vi skulle til int ops. Riktig nok fikk vi aimpoint, rails og verticalgrep på AG'ene senere, men noen annet fikk vi ikke lov til å feste på. Knebeskyttere og Cammelback var greit så lenge det var kamuflert i riktig farge, ikke var spesielt reflekterende (F.eks pilotbrillene skulle ha brillepose) eller var helt svart. Dette er ting den enkelte avdelingen bestemmer, og naturligvis, skulle noe skade på slikt utstyr oppstå er det du alene og ingen annen som er erstatningsansvarlig. En ting jeg kom på i farten, Leatherman/samekniv! Det burde vert lagsutstyr! Prøvde å sitte opp et telt en gang uten, tragisk opplevelse, tragisk.. Reglene når det gjelder modding av våpen er like uansett om man er vervet, grenader er i INTOPS eller i førstegangstjenesten. Reglene sier at det ikke er lov til å sette på utstyr som ikke er utlevert, om avdelingene velger å følge disse reglene er et helt annet spørsmål Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Det jeg alltid har lurt på, er om en har lov til å bruke eget utstyr under tjenesten? Si at jeg for eksempel ønsker å bruke camelback under feltøvelser, har jeg lov til å bruke dette selv om det ikke inngår i standard-utrustningen? Og si at jeg ønsker et frontgrip til HK-416 rifla mi, har jeg da lov til å sette på en frontgrip, selv om de andre ikke har det? Det vi fikk beskjed om var at all form for endring av våpen var kun tillatt dersom vi vervet oss, eller om vi skulle til int ops. Riktig nok fikk vi aimpoint, rails og verticalgrep på AG'ene senere, men noen annet fikk vi ikke lov til å feste på. Knebeskyttere og Cammelback var greit så lenge det var kamuflert i riktig farge, ikke var spesielt reflekterende (F.eks pilotbrillene skulle ha brillepose) eller var helt svart. Dette er ting den enkelte avdelingen bestemmer, og naturligvis, skulle noe skade på slikt utstyr oppstå er det du alene og ingen annen som er erstatningsansvarlig. En ting jeg kom på i farten, Leatherman/samekniv! Det burde vert lagsutstyr! Prøvde å sitte opp et telt en gang uten, tragisk opplevelse, tragisk.. Reglene når det gjelder modding av våpen er like uansett om man er vervet, grenader er i INTOPS eller i førstegangstjenesten. Reglene sier at det ikke er lov til å sette på utstyr som ikke er utlevert, om avdelingene velger å følge disse reglene er et helt annet spørsmål Reglene er også helt fantastisk teite. Hvordan i all verden påvirker et nytt vertikalgrep eller en annen type lys våpenets funksjon? Lenke til kommentar
Ezl Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Mange av befalene våre hadde f.eks innskyvbar kolbe som de hadde kjøpt selv. Han ene hadde til og med et scope på AG'en. Når det gjaldt e.tenesten for de rundt med det meste av dill dal både på kropp og våpen, så tror reglene var litt annerledes på setermoen... Det de ga ganske klar beskjed om var at alt du ikke fikk utlevert av FLO eller avdelingen var det du selv som var økonomisk ansvarlig for. Altså skulle den innskyvbare kolben bli ødelagt etter litt fremrykning i et myr område (rent hypotetisk) trengte du ikke fylle ut en TS, du kunne like godt bare kjøpe deg ny med en gang. På den andre siden var du vel ansvarlig for det du ødela uansett Opplevde aldri at avdelingen eller FLO dekkte deler eller hele artikkelen etter en TS^^ Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Det høres veldig rart ut at dere fikk beskjed om at dere var økonomisk ansvarlig, for det er rett og slett ikke tilfelle. For det første, betaler en bare 60% av innkjøpspris, for det andre finnes det regelverk for hvorvidt soldaten selv skal erstatte det ødelagte, eller forsvaret skal dekke det. Det kommer an på hendelsen. Det kalles skremselspropaganda. For det andre er det nok ikke e-tjenesten som holder til på setermoen (i særlig stor grad, i alle fall), men e-bataljonen. Lenke til kommentar
Ezl Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Ja er vel e. bataljonen som er på setermoen, de ble altid kalt e.tenesten så har bare fortsatt å kalle de det^^. Men tror du misforstår meg litt: Det jeg sier er at om du som enkeltperson får lov til å bruke innskyvbar kolbe på AG'en og går til innkjøp av dette. Så må du selv kjøpe deg ny dersom den skulle bli ødelagt. Overhode ingenting ville bli dekt av forsvaret. Når det gjelder de personene som mistet eller ødela utstyr i troppen min, måtte alle dekke det 100% selv. Det var alt fra personer som hadde mistet en boxer på en felt uke, til en MG klut som ble ødelagt under en fremrykning (ikke spør meg hvordan de fikk det til..). Hva forsvaret betaler for de ulike artikklene står vel på TS skjemaet, det var i hvertfall den sum vi måtte betale skulle noe slikt skje. En annen ting vi reagerte litt på også var at vi måtte krysse av for "Ja, jeg er villig til å erstatte artikkelen selv, direkte fra neste lønning" (husker ikke ordret hvordan det var, men noe i den duren) før FLO i det hele tatt ville ta i mot skjemaet vårt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Åja. Jeg leste feil. Trodde du mente at du måtte dekke standard-utstyr som ble ødelagt på øvelse o.l. Hvis ting blir ødelagt og du ikke har vært uansvarlig, og dette er forsvarets utstyr, skal ikke du betale for det. Og igjen. E-tjenesten og EBN er to veldig forskjellige avdelinger. Lenke til kommentar
Ezl Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 E.tenesten er de slemme folka som passer på internette i militæret? menst E.batalajonen driver med fysisk etteretning etter fi, oppklaring, lokalisering og lignende? eller har jeg misforstått? =) E.bataljonen bruker også helt andre våpen sist jeg sjekket, GS8, kan det stemme? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 På papiret bruker de også 416, men kan godt hende de har tilgang til andre våpen også. E-bataljonen driver taktisk etterretning for hæren. E-tjenesten driver strategisk etterretning for regjeringen. Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Noen som vet hvilket utstyr jeg kommer til å få som flysoldat på Ørland? Er mulig jeg er en av de som blir sendt videre til Bodø, har noen erfaring med utstyr fra Bodø flystasjon? Lenke til kommentar
MemorY Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 (endret) Reglene er også helt fantastisk teite. Hvordan i all verden påvirker et nytt vertikalgrep eller en annen type lys våpenets funksjon? Akkurat det har vi også lurt en del på, derfor så gjør vi som vi vil, og setter på igjen alt orginalt når våpnet skal på kvartalsvis innspeksjon Endret 25. juli 2009 av MemorY Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Så lenge en har med seg originalutstyret i tillegg i leir, ser jeg liksom ikke problemet med å erstatte ting som ikke påvirker våpenets funksjon. En må da stole såpass på soldatene? Lenke til kommentar
Ezl Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Vi fikk den rareste forklaring på nettop dette en gang. "Visst våpenet ditt blir ødelagt skal du kunne ta opp naboen sitt og bruke det som om det var ditt eget". Forhåpentligvis ser de fleste bort ifra dette^^. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Jeg ser logikken i det, men det er jo derfor en blir utdannet på standardvåpen, og når en har lagt grunnlaget, kan en også bruke utstyr som gjøre at oppdragsløsningen blir lettere. Lenke til kommentar
Ezl Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Nah, greit nok om det er snakk om 20 meters avstander våpenet skal brukes til, men de fleste har en helt unik måte å sikte med, noe som gjør at du kan gå fra å skyte 8-10'ere til 4-6'ere bare ved å bytte våpen til naboen. Å justere sikte midlene slik at de passer akkurat deg, blir på en måte som å personalisere våpenet. Hvorfor ikke gjøre det så behaglig som mulig, når du først begynner? Tror uansett den begrunnelsen var litt lite gjennomtenkt av vedkommende. Det jeg heller fikk erfart var at aimpointene til forsvaret var fæl til å løsne på seg i løpet av dagens teneste. Så når du må skru de fast igjen må du også skyte de inn på nytt, ville vert lite praktisk i en strids situasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå