Gå til innhold

Hva slags utstyr bruker de Norske styrkene?

OttarS

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på følgende spørsmål:

1. Hva bekledning bruker de Norske styrkene?

( Uniform, stridvest, våpen, sko, hansker o.s.v)

2. Hva har de i stridsvesten?

(Hvor mye ammunisjon, granater)

3. Hvilken pistol er det de bruker?

Trenger ikke svare på alle, bruk heller litt mer tid på å svare grundig på det ene ;)

På førehand takk :)

MvH Ottar

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er jo ingen fasit på noe av det du spør om, er jo ikke slik at samtlige bruker samme utstyr, det varierer fra person til person og fra oppdrag til oppdrag.

men, problemet ditt er løst allerede eller, ettersom det står løst i tittelen?

Lenke til kommentar
ang pistol, så brukes også Glock 19, antagelig flere også typer.

http://www.mil.no er ett fint sted å starte :)

Ikke 19 men 17 ;) Og P80 er det samme som Glock 17

Forresten så bruker forsvaret mange forskjellige våpen, søk på wiki, der står de aller fleste.

http://www.mil.no/felles/fkl/start/avdelin...rticleID=177532

i Shape får man opplæring i Glock 19

17. Hvilke våpen får man skyte med?

Svar: Vanligvis automatvåpen HK416N, men kan avhenge av tjenestested. På SHAPE får man også opplæring med pistol, Glock 19. Enkelte tjenestested kan det hende man får opplæring med maskinpistol, MP5/MP7.

men, at P80 og Glock 17 var det samme viste jeg ikke...

Lenke til kommentar

Som flere har sagt så varierer det fra sted til sted. Noen kjører Soldat 2000-oppsettet, mens andre bruker litt eldre saker. Har ikke vært i forsvaret, men spiller airsoft, så vet litt likevell om norsk militærutstyr.

Forsvaret har i alle år brukt G3A3 som sitt hovedvåpen, men dette våpenet er i ferd med å bli byttet ut med Heckler & Koch sin HK-416. MP5 er i ferd med å bli byttet ut med MP7, mens pistolene er jeg litt usikker på. Vet bare at de stort setter bruker en og annen utgave av glock.

Uniformer er det variasjon i, alt fra M75, M98, M2000 osv. Dette avhenger også av bruksområde. M75 er vel mer en feltuniform, mens M98 er mer "i-leiren-uniform".

Stridsvesten er vel CV-1.

Støvlene er Alfa M77

Våpen og utstyr litt utenom det vanlige blir vel f.eks MG-3'en som er laget på konseptet som MG-42 fra 2. VK er laget på. Den vanligste stridsvognen er Leopard 2, den vanligste militære transportbilen er Mercedes Gelandewagen osv.

Dere som har vært eller er i forsvaret må bare rette på eventuelle feil :) Skal ikke komme her og være en bedreviter som ikke har vært i forsvaret enda :p

Lenke til kommentar
Som flere har sagt så varierer det fra sted til sted. Noen kjører Soldat 2000-oppsettet, mens andre bruker litt eldre saker. Har ikke vært i forsvaret, men spiller airsoft, så vet litt likevell om norsk militærutstyr.

Forsvaret har i alle år brukt G3A3 som sitt hovedvåpen, men dette våpenet er i ferd med å bli byttet ut med Heckler & Koch sin HK-416. MP5 er i ferd med å bli byttet ut med MP7, mens pistolene er jeg litt usikker på. Vet bare at de stort setter bruker en og annen utgave av glock.

Uniformer er det variasjon i, alt fra M75, M98, M2000 osv. Dette avhenger også av bruksområde. M75 er vel mer en feltuniform, mens M98 er mer "i-leiren-uniform".

Stridsvesten er vel CV-1.

Støvlene er Alfa M77

Våpen og utstyr litt utenom det vanlige blir vel f.eks MG-3'en som er laget på konseptet som MG-42 fra 2. VK er laget på. Den vanligste stridsvognen er Leopard 2, den vanligste militære transportbilen er Mercedes Gelandewagen osv.

Dere som har vært eller er i forsvaret må bare rette på eventuelle feil :) Skal ikke komme her og være en bedreviter som ikke har vært i forsvaret enda :p

Du er godt informert, men du er nok litt utdatert på uniformsfronten. Da jeg var inne på rekruttskolen for to år siden brukte vi M98 og M75, men disse er i stor grad byttet ut med henholdsvis M04 og M02. M98 er faset ut, og brukes visstnok stort sett bare på FOS (befalsopptak). Vi fikk helt nye M98-jakker som vi pakket ut av plasten, for å ta dem med ut i felt og ødelegge dem i gjørmen siden de likevel var utfaset. Mulig man bruker M75 på rekruttskolen fremdeles.

I forhold til våpen så tror jeg ikke du har helt rett heller - MP5 skal ikke erstattes av MP7 i sin helhet. Vakt og sikring, som tidligere har hatt MP5, vil vel stort sett få HK 416 som primærvåpen. MP7 blir mer som et alternativt "sidearm", som en mellomting mellom MP5 og Glock, hvis jeg har forstått det nogenlunde.

Lenke til kommentar

Hvem som skal få hvilket våpen, og når, er så vidt jeg vet gradert informasjon. Men du har rett i at MP7 ikke er en direkte erstatter for MP5.

M98 er på papiret utgått, men er definitivt fortsatt i bruk. M/75 brukes side om side med M/02, og har sine bruksområder, så den går nok ikke i grava enda. M/2000 er derimot utgått, da denne var ubrukelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...