King123 Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Hei. Jeg har fått en parkeringsbot på 300 kr, parkeringstiden gikk ut kl 11:14:55 og boten ble utskrevet samme dag kl 11:16:34. Er dette lovlig når det bare har gått 1 min og 29 sec over tiden? Har hørt noe om at det skal gå over 5 min før dem kan skrive ut en bot, hva sier dere? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Dette med at det skal gå "over 5 min" er en myte, ikke noe krav man kan hevde. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Er vel god praksis å vente ett par minutter for å se om noen kommer løpende, men det er vel ikke noe mer enn det... Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Parkeringsselskaper er stort sett private, og det er de som lager reglene. Når de leier ut en parkeringsplass (som de i praksis gjør) til en gitt tid kan de selvfølgelig ilegge deg gebyr for å overskride denne tiden. Dette er vanlig praksis hos de fleste som driver med utleie, selv om det er få andre som driver med korttidsutleie i like stor grad som parkeringsselskapene. Noe som irriterer meg mer er at det ikke er faste satser på gebyrene. Disse er det også opp til hvert enkelt selskap å sette. I Trondheim er forskjellene på flere hundre kroner avhengig av hvilket selskap som skriver ut boten. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Dette med at det skal gå "over 5 min" er en myte, ikke noe krav man kan hevde. nå ja.... for alle de herrens år siden jeg hadde teorikurs for førerkortet( 2002 :!: ) så hadde vi besøk av en parkeringsvakt ved Kristiansand parkeringsselskap(eller hva de nå/da heter) som sa at det var rettningslinje på at de ikke ga bøter før det var gått 10 minutter over tiden som det er betalt for. dette var noe de gjorde siden ikke alle klokker går helt likt sa parkeringsvakten, har også lagt merke til at disse parkeringsautomatene som står en for vær parkeringsplass teller minusminutter helt til minus ti før de går i null.. i samme håndvending sa parkeringsvakten at vis du får en bot som er merket med tid som er mindre en ti minutter etter betaling var gått ut så ville den bli annulert ved klaging. så at det er er en myte er je ikke enig i, at det ikke er et krav kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har sett noen nasjonale, fylkes eller kommunale retningslinjer som sier noe om dette. så til trådtarter vil jeg anbefale at du ringer til parkeringsselskapet å spør dem hva de har for rettningslinjer. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Jeg har fått en parkeringsbot på 300 kr, parkeringstiden gikk ut kl 11:14:55 og boten ble utskrevet samme dag kl 11:16:34.Er dette lovlig når det bare har gått 1 min og 29 sec over tiden? Har hørt noe om at det skal gå over 5 min før dem kan skrive ut en bot, hva sier dere? Sure penger, men virker det egentlig naturlig at man skal ha en tidsgrense, men så gjelder den ikke likevel? 300,- kr var forresten mye snillere enn mange andre steder opererer med.. Lenke til kommentar
King123 Skrevet 22. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2009 Ser ut til at jeg måtte betale bota, men virket nermest som han stod og tokk tiden, 1 min er jo ingenting. Men var heldige med at det ikke var mer enn 300 kr. Men tusen takk for alle svar! Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Tror parkeringsklagenemda mente det skulle legges inn en liten feilmargin i forhold til utskrivelsestidspunktet. Om kontrollavgiften er ilagt 1min og 29 sek etter at tiden går ut, ville jeg ha klaget. Virker som om kontrolløren kanskje begynte utfyllingen før tiden gikk ut. Man har fem minutter på seg til å skaffe parkeringsbillett, så sunn fornuft tilsier at man skal ha fem minutter på å fornye billetten også. Dessuten er 2 minutter en feilmargin man bør kunne operere med mellom klokker. Kjenner INGEN som synkroniserer sin klokke med parkeringsautomaten Praktisk link: http://www.parkeringsklagenemnda.no/ Ring dem gjerne på 22 39 68 45 Lenke til kommentar
Makky Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Hvor mye senere kom du faktisk da? Ellers kunne du ha sagt at du var ved automaten for å betale (hvis det er sor plass). Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Tror parkeringsklagenemda mente det skulle legges inn en liten feilmargin i forhold til utskrivelsestidspunktet. Om kontrollavgiften er ilagt 1min og 29 sek etter at tiden går ut, ville jeg ha klaget. Virker som om kontrolløren kanskje begynte utfyllingen før tiden gikk ut. Man har fem minutter på seg til å skaffe parkeringsbillett, så sunn fornuft tilsier at man skal ha fem minutter på å fornye billetten også. Dessuten er 2 minutter en feilmargin man bør kunne operere med mellom klokker. Kjenner INGEN som synkroniserer sin klokke med parkeringsautomaten Praktisk link: <a href="http://www.parkeringsklagenemnda.no/" target="_blank" rel="nofollow">http://www.parkeringsklagenemnda.no/</a> Ring dem gjerne på 22 39 68 45 Jeg sjekker i det minste hva klokka på parkeringsautomaten viser, samt hva min viser, slik at jeg vet hvor stor den eventuelle differansen er. Synkronisering er det ikke akkurat, men jeg er der i det minste alltid før parkeringsvakten skriver bot. Noen som vet hvorfor ikke alle parkeringsautomater tar bank/kredittkort på den måten at man sjekker inn og ut ved å dra kortet? Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Satan hater parkeringsvakter så utrolig intenst... Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Det som står på billetten er endelig. 1 sekund over tiden å du risikerer avgift. E.g på Gardermoen står Europark foran bilene på plan2 å tar tiden med klokke og gir bøter på sekundet, det har jeg vært vitne til selv. Jobber man med provisjon så jobber man med provisjon. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Ser jeg husker feil i hva pkn sa om skjønn ved utløpt tid: Sak nr.: 04/0057Saken gjelder: Avgiftsparkering. Utløpt tid. Skjønnsutøvelsen. Beskrivelse av faktum: Klager ble ilagt kontrollavgift ved Meny på Bekkestua 12. juni 2004 kl 13:54. På stedet er det avgiftsparkering. Billetten utgikk kl 13:50. Betjenten observerte bilen fra dette tidspunkt og i 4 minutter. Bilfører kom til stede før skriving av kontrollavgift var avsluttet. Klager anfører i hovedsak at tidsmarginene var ennå knappere, i det han avsluttet sin handel kl 13:51 og hadde meget kort vei til bilen. Betjenten fortsatte å skrive gebyr til tross for knappe tidsmarginer. Gebyrileggelsen er urimelig og innebærer dårlig bruk av skjønn Selskapet anfører at kontrollavgiften ikke var betalt med tilstrekkelig tid. Kontrolløren observerte bilen i 4 minutter før avgiften ble ilagt. Gebyrileggelsen er korrekt i forhold til vilkårene pt. 4. Rettslige spørsmål: Standardvilkårene for avgiftparkering, § 3, 1. ledd. Standardvilkår for privat parkeringshåndhevelse, pt 4.1, 4.4 og 10.1 (generalklausulen) Saken ble behandlet i nemndas møte 23. august 2004. Nemndas vedtak: Nemnda har vurdert bevisene i saken og har kommet til at det er vanskelig å overprøve det skjønn som er utøvd på stedet. Klageren gis ikke medhold. Nemnda har vært i noen tvil om man kunne overprøve skjønnet. Nemndas avgjørelse er enstemmig. Ser saken er gammel, og mener bestemt at det kom en ny avgjørelse noe senere. Jeg har sendt dem en mail, så får vi se hva de sier Det som står på billetten er endelig. 1 sekund over tiden å du risikerer avgift. E.g på Gardermoen står Europark foran bilene på plan2 å tar tiden med klokke og gir bøter på sekundet, det har jeg vært vitne til selv. Jobber man med provisjon så jobber man med provisjon. Ingen av de jeg kjenner som jobber i Europark jobber på provisjon... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå