Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst]Tannlegen: Bro - Kostnad & Alternativer

Morgens

Anbefalte innlegg

Heisan, en tann som var rotfyllt og reparert måtte gi tapt og over ferien skal jeg tilbake til tannlegen for en bro.

Det er nede og 2 eller 3 tann bakfra som mangler hos meg.

• Hva er egentlig en bro?
  • Gjør det vondt å få satt inn en bro?
  • Hva koster det?
  • Finnes det alternativer? Å ikke gjør noe er mulig, men ikke aktuelt for meg...

Ikke skrem meg nå :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Google det?

Hva er egentlig en bro?

Hvis du mangler en eller flere tenner kan dette erstattes ved å lage en bro. Da vil du få kroner på 2-3 nabo tenner ved siden av den tann/tenner som mangler. Det lages også et mellomledd/ kunstig tann som henger fast i de to kronene.

Med andre ord. Hvis du mangler en tann vil de feste en kunstig tann på tennene ved siden. Der kommer navnet bro fra.

Gjør det vondt å få satt inn en bro?

Aldri gjort. Men regner med at du får bedøvelse.

Hva koster det?

Det vet jeg heller ikke. Men googlet det litt og fant ut at det lå på alt fra 4000 til 10000. Men nå vet jeg ikke om det inkl bedøvelse+timer etc. Så kan hende det ligger på 10000kr ++ de fleste stedene (skal ikke si 100% ettersom jeg bare googlet det). Det kan hende du får støtte fra NAV. Nå leste jeg ikke så godt på den delen. Du får neste oppsøke ditt lokale NAV komtor og spørre. Eller så kan du gjøre det i utlandet, som regel billigere der.

Finnes det alternativer? Å ikke gjør noe er mulig, men ikke aktuelt for meg...

Har ikke peiling. Spør tannlegen din

Lenke til kommentar

# Hva er egentlig en bro?

En bro er en erstatning av en tann som mangler, ved at man på samme måte som når man skal ha krone, sliper til nabotennene så man får satt på flere tenner som er satt sammen.

# Gjør det vondt å få satt inn en bro?

Når tannlegen skal slipe til tannen får du selvsagt bedøvelse om du vil. Så får du en midlertidig tann på. Det kan bli litt ising. Så setter tannlegen på broen, og da kan det være smerter fra tennene som følge av limet tannlegen bruker, men dette går over. Du kan også kanskje føle litt press på nabotennene.

# Hva koster det?

Dette kommer an på materialet som blir brukt, men ligger på alt fra 4-6000 per ledd antar jeg. I ditt tilfelle blir det vel 3 ledd, altså godt over 10000. Du får ingen støtte fra NAV.

# Finnes det alternativer?

Ja, du kan jo som nevnt gå uten tann, men det vil kunne føre til at tennene flytter på seg, slik at bittet forandres. Du kan også sette inn implantat, ved at en skrue skrus inn i kjevebeinet. Men hvis tannlegen har sagt at du bør ha bro, så har tannlegen sannsynligvis rett i det.

Lenke til kommentar
Ikke skrem meg nå :-)

Jeg fikk satt inn en bro i fjor vår. Erstattet en tann som måtte trekkes. Jeg var heldig og fikk det gjort på en offentlig tannklinikk, og da kom det på 12.500,-

Som før nevnt er det ikke prosedyren helt smertefri, men ikke verre enn rotfyllingen din på noe vis. Mest intens ising, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Takk for svar fra de to siste - som har erfaringer og kunnskap og ikke anbefalte google...

Jeg er noe beroliget nå, ble litt satt ut når jeg trakk tanna - svett osv. - så jeg fikk ikke spurt så mye om videre behandling.

Var litt redd dette ble en skikkelig dyr affære slik at tur til Polen var løsningen, men dette er jo relativt kurant da.

Har tid rett over ferien og får manne meg opp! Men er det ikke værre enn en rotfylling så skal jeg klare dette.

Er utrolig pysete når det gjelder tannleger!

Lenke til kommentar
Takk for svar fra de to siste - som har erfaringer og kunnskap og ikke anbefalte google...

Jeg er noe beroliget nå, ble litt satt ut når jeg trakk tanna - svett osv. - så jeg fikk ikke spurt så mye om videre behandling.

Var litt redd dette ble en skikkelig dyr affære slik at tur til Polen var løsningen, men dette er jo relativt kurant da.

Har tid rett over ferien og får manne meg opp! Men er det ikke værre enn en rotfylling så skal jeg klare dette.

Er utrolig pysete når det gjelder tannleger!

Hei har en anfefaling til deg: Husker meg sikkert fra aviser eller facebook hvor jeg har en tannbehandlingskampanje. kom inn og les på www.tannhelse.net På 5 mnd har jeg nå 130 000 medlemmer på facebook og prøver å bygge opp et nettsted for hele Norge. Gå først å les og ring meg gjerne. Vi må bruke jungeltelegraf for sponsorer er det lite av haha.

mvh May Christin odda

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...