Gå til innhold

Musikk: Nytt instrumentalt fra Speik (uferdig)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har som støtt og stadig vanskelig for å plassere musikken min i bås, selv om jeg denne gang prøvde å bevisst holde meg innen ambient/post-rock sjangeren, snek det seg inn elementer av progrock og what-have-you. Den sangen jeg legger ut her er 9 minutter av en sang som i utgangspunktet skal bli lengre. Etter hvert ble planen å drite i alt jeg hadde tenkt ut på forhånd og bare stappe alt jeg hadde i noe som skulle bli et 20-minutter epos. Vel, her er den første delen:

Link

Ble det alt for mye sjangerblanding?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Behagelig lytting, kanskje litt for behagelig. Eventuelt er det bare jeg som ikke var helt i humør for dette nå. Uansett likte jeg dette ganske godt. Til tider virker det som om du lager en lang sang (alt er relativt, men ni minutter er ihvertfall over snittlengden) for at den skal være lang, ikke fordi du har mange idéer, og det blir litt uinteressant her og der. Men jeg er positivt overrasket! Skal høre den igjen i morgen og kommer kanskje med mer kritikk da.

Lenke til kommentar

Du sier at du prøver å lage avslappende og rolig musikk, og du ligger ganske nær målet ditt.

Syns det blir litt feil lyd i gitaren. Kult at den "rocker" opp sangen litt, men det blir litt skurrete til tider. Close though.

Den er godt harmonisk oppbygd, og det blir ingen store overaskelser med taktskifte eller dissonans. Klarte ikke helt å plassere hvilken blåser det var, men det blir litt for lite med de samme intervallene som repeteres når det er kun blåser og trommer. Der ville jeg ha lagt til noe mer, eller evt gitt blåseren noe mer å bryne seg på.

Trommene klarer seg fint og bygger seg opp til å bli litt mer enn den standard trommebeaten vi hører i begynnelsen. Jeg syns allikevel at de kan gjøre godt av flere overganger og mer utfolding på instrumentet. Mer trommer gjør det ikke mindre avslappende så lenge du holder det på samme plan som resten av musikken. Ha det litt gøy og legg inn ett og annet som kan få inn litt variasjon.

Variasjon er vel det største du kan jobbe med. Jeg syns låta di er bra, virkelig, men det blir litt mye gjentakelser. Det vil kanskje ikke gjøre så mye om instrumentene får litt mer å bryne seg på, og du jobber litt med lyden.

Orgel og piano er ganske bra. Orgelet kan kanskje skrues ned litt til tider, da det kan bli ganske mye i lengden (og du har en lang sang).

Jeg vil ikke du skal tro at jeg ikke liker sangen din fordi jeg kommer med så mye "kritikk" (eller forslag til forbedring høres vel bedre ut), for jeg liker den virkelig. Men som musiker selv legger jeg fort merke til ting jeg selv ville ha forandret på. Om du har flere ting du har laget og har lyst på mer konstruktiv kritikk (og kanskje litt ros også) fra meg, så må du veldig gjerne sende det til meg. Kontakt meg på PM. :)

Lykke til med å fullføre den. :)

Lenke til kommentar

Konstruktiv kritikk fra andre musikere er veldig velkommen :) Ros/positiv kritikk har jeg ingen bruk for uansett..

Deler av trommesporet er fortsatt "guidetrack" og skal gjøres om. Men noe av kritikken din er rett og slett "artistic differences" som jeg neppe kommer til å gjøre noe med, hehe. Blåseren er en fagott, av alle ting. Fantastisk sample.

Lenke til kommentar

Jeg veit, hver sin smak. Jeg liker best progressiv musikk, og litt mer kompliserte greier. Takk for at du fortalte hvilken blåser det var. Blei litt gal av å ikke høre det, hehe.

Men si meg, har du sampla og miksa alt på PC gjennom et av så mange program som hjelper med å lage utkast til musikk, eller er det snakk om demoinnspilling?

Min musikk holder seg godt på notene for øyeblikket, men en demo er i gang. Skal gi deg link når jeg er i gang, så kan du høre hva det er jeg fordriver dagene med. :)

Og by the way, angående spørsmålet ditt om det blir for mye sjangerblanding. Jeg syns ikke det er noe du trenger å bry deg om. Jeg følte ikke sjangerblandingen hadde noen negativ effekt. :)

Endret av Vorgex
Lenke til kommentar

Har et hjemmestudio, en mac som kjører Pro Tools, hvor jeg har et enormt (100 GB) bibliotek med profesjonelle samples. Sample-bibliotek er jo i utgangspunktet steindyrt, men det er jo software, så da har man i disse moderne tider løsninger på slike problem, hehe.

Samplene spiller jeg av via et MIDI-keyboard. All musikken min komponeres først på et 88-tangenters stage piano (pappa sitt), så går jeg over på mitt hjemmestudio og spiller inn. Trommene er også elektronisk, (jeg er da framtidsrettet). Jeg har et noe modifisert Roland TD-6KW digitalt trommesett.

En slik sample/digital løsning gjør jo at jeg får knall kvalitet på lyden uten å bruke en eneste mikrofon. Og forresten har jeg ikke spilt inn noen gitar, det er nemlig cello-samples med gitareffekter sammen med noe annet effektarbeid og prosessering.

Akustiske instrumenter gjør seg best akustisk, selvfølgelig. Men samples er da en helt grei løsning for en amatørmusiker med store ambisjoner.

Lenke til kommentar

Nice. Du har greit utstyr da, skjønner jeg. Personlig må jeg ærlig innrømme at jeg har ikke råd til å drømme om hjemmestudio enda. Men det skal bli med tiden, bare jeg blir littegranne rikere enn blakk. I mellomtiden eier jeg 5 instrument jeg kan spille på, tilgang til 3 ekstra, og har en god venn med et helt ok studio i kjelleren sin, hehe.

Hvor gammal er du, forresten? Og spiller du noen instrumenter selv (såklart gjør du, men hvilke)?

Selv lager jeg kun musikk jeg kan spille inn selv. Får til å variere litt, siden jeg er helt ok på flere instrument og ganske flink på andre. Flink på piano/keyboard, trommer og bass. Helt ok på gitar, sax, chello og trompet. Blir litt å gjøre, men det er digg. Hadde egentlig vært best å bruke mer tid ett instrument jeg kunne blitt nesten virtuos på (dream on), men jeg har ikke fokus nok. Klarer meg med å være ganske flink, jeg. ^^

Lenke til kommentar

18 år. Spiller trommer og keyboard. Er god på trommer og helt grei på keyboard/piano. Jeg driver dog litt med lydmaking/soundscapes/effekter.

Imponerende at du behersker alle de instrumentene. Hvor gammel er du selv?

Lenke til kommentar

Dette var rett og slett utrolig bra! Kommer ikke på noe særlig kritikk. Må i såfall være trommene som allerede er nevnt ovenfor her. Men uansett, musikken i seg selv er imponerende bra, om så utførelsen ikke alltid er 100%. Dette er noe jeg kan tenke meg å høre på på lik linje med andre artister jeg har liggende!

Lenke til kommentar

Selv er jeg 21. Gikk selvsagt musikk på videregående, så var det ett år med jazz/improvisasjon og musikal på folkehøyskole, og nå har det vært et år med jobb. Drevet litt med lydteknikk etc, mens jeg samtidig fikk tid til å jobbe mye med musikken min. Jeg gjør det så primitivt som å skrive ned med blyant på noteark og akkordblekker i tillegg til GuitarPro. Ingen fancy apparater tilgjengelig her hjemme. :)

Må nesten legge til at jeg gjerne kjøper demo/plata di når du er ferdig med den. ;)

Lenke til kommentar

Jøss. Takk for veldig positiv kommentar, Jaffe :)

Har nå utvidet og avsluttet denne låten ved 13-minuttersmerket. Skal fortsatt spille inn nye trommer, og jobbe litt mer med miksing.

Om ikke lenge blir forumet arena for gratis internettrelease av mitt første album :) Har nå 35 minutter med musikk som jeg føler er kvalitet nok til å utgi i et slikt format. Før den tid må jeg gå litt i tenkeboksen, det er ikke lett å navngi instrumentale låter, samt at jeg må jo ha et artistnavn. Hmm..

Lenke til kommentar

Du lager ikke noe med sang og tekster, da? Eller synger du ikke selv? Hadde vært herlig med nynning om ikke annet. Men drar vel nok en gang fram "artistic differences", hehe.

Gleder meg til release. Blir helt sikkert fantastisk! :D

Veldig vanlig å gi instrumentallåter helt søkte (og gjerne lange) titler. "Inquiry of Inner Thought and Trepidation" og slikt, hehe. Men det er vel bare å kjenne på hva du formidler med låtene og ta det derfra.

Artistnavn er værre, hehe. Men er man kreativ nok til å lage musikk, er man kreativ nok til å komme på bra titler og et godt artistnavn. ;)

Lenke til kommentar

Æsj, kjedelig. :p Jeg elsker å synge, hehe.

Men det er godt å skrive også, samma om det er sangtekster, dikt, noveller eller romaner. Selv sleit jeg veldig med klisjé-syken når jeg begynte å skrive sangtekster. Hehe, tok litt tid å komme forbi den.

Skal begynne å spille inn mitt i studio i slutten av august, håper jeg. Gleder meg. :)

Jobber nå. Det er gøy. Overføre alt det gamle til ny PC med ordentlig lyd i steden for elendig laptop-greier. Det er fremdeles i kjedelig MIDI på GP, så jeg får ikke høre helt hvordan det blir før jeg får spilt det inn. Men det får klare seg med det man får gratis via internett for øyeblikket. ;)

Lenke til kommentar

Dette her var bra saker. Tykte pianoet eit lite stykke ute i låte var ein smule for reint, platt og uinteressant, though. Kunne sett for meg ein mykje meir interessant lyd på det. Uansett tykkjer eg det er herlig korleis musikken ikkje holder seg statisk, og med tanke på sjangeren repeterer du deg ikkje spesielt mykje, du kunne godt tatt nokre av temaene fleire gonger (men det er eigentleg stort sett bra at du ikkje gjer det).

Må seie dette inspirerte meg ein del, då eg er nokre år yngre enn deg, speler keyboard (og litt andre ting) og har ambisjoner om å spele inn eit album sjølv (sikter og på nettutgivelse) med nyinnkjøpt utstyr.

Uansett, eg er imponert. Men, med tanke på du høyrer på er det vel sånn sett ingen overraskelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...