Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

For mangen i en båt, straff?

godkjenn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I forskriften du linker til § 1 punkt 3 står det blant annet følgende:

03 - Overtredelse av straffeloven § 424, jf. lov om sertifikatpliktige stillinger § 3, jf. forskrifter om minstealder mv. for førere av visse maskindrevne fartøy under 25 registertonn § 1, § 2 og § 5:

Person under 16 år som fører båt under 25 registertonn med større motor enn 10 HK eller båt som kan oppnå større fart enn 10 knop/18,5 km/t eller båt som har større lengde enn 26,6 fot/8 meter

Betyr det at det er ulovlig for personer under 15 år å føre båter på 28 fot? Skal det ikke komme nye regler om dette fra 2010? Any inside information, krikkert? :)

Lenke til kommentar

Etter någjeldende forskrift kan en person under 16 år ikke lovlig føre båt som:

- Har større motor enn 10 HK,

- Kan oppnå større fart enn 10 knop / 18,5 km/t, eller

- Er større enn 26,6 fot / 8 meter.

De nye reglene det henvises til gjelder obligatorisk båtførerbevis, som er et krav fra 1. mai 2010. Det blir fra den datoen krav om gyldig båtførerbevis for personer som vil føre båt som er større enn 8 meter eller har større motor enn 25 HK.

Som du ser griper ikke kravet om båtførerbevis inn i 16-årsgrensa. Det eneste personer under 16 vil merke er at de må nå være 14 år før de kan få ta båtførerbeviset. Se ellers Sjøfartsdirektoratets hjemmesider for mer informasjon. :)

Inside information, du liksom. Ser jeg ut som Justisministerens lommelerke? Greit nok at vi er fra samme fylke, altså, men allikevel... :)

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Takk :)

Inside information, du liksom. Ser jeg ut som Justisministerens lommelerke? Greit nok at vi er fra samme fylke, altså, men allikevel... :)

Det virker som du har over gjennomsnittlig gode kunnskaper på de fleste juridiske områder, i tillegg til at du fremlegger fakta på en objektiv og oversiktlig måte. Jeg antar at dette skyldes at du er studerer jus. For meg er det Inside Information :p

Min fremtidsplan er å følge i dine fotspor ^^ Er du langt på vei i studiet eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...