RamGuy Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Hei, Jeg har for vane å ta meg en joggetur stort sett hver dag, dette er noe jeg har holdt på med de siste 3-4årene. Det siste året blir det en liten blanding av sykling til og fra jobb (7km) (nesten bare oppoverbakke hele veien til jobb, og ergo mye nedover hjemover) og jogging de dagene jeg har fri og kanskje jogging på kveldstid selv dager jeg jobber. Når jeg jogger blir det alt fra 3km - 8km, kommer helt an på hvordan kropp og sjel føles, stort sett blir det vell rundt 4-5km. Joggingen foregår på asfalt, hvor det er 1.5km med oppover bakke i starten, også flater det seg ut også bærer turen tilbake igjen hvor det da er flatt til det blir 1.5km med nedover bakke på slutten. Jeg holder gjerne et relativt jevnt høyt tempo hele veien, fra start til slutt også blir det eventuelt noen mindre "gå pauser" om jeg trenger det. Har aldri opplevd noen større problemer med skader, men det siste året har jeg følt endel irritasjon i leggene, det føles på en måte som det klør inne i leggene? Det er ikke direkte smertefullt, mer irriterende men samtidig er det på en måte vondt (vanskelig å forklare). Det som er veldig merkelig er at denne irritasjonen er mye mer merkbar når jeg går, står stille eller sitter rolig, jeg kan oppleve stor irritasjon når jeg er ute å går en tur, men så fort jeg begynner å jogge så merker jeg ikke det lenger? Men så snart jeg står stille i en stund kommer irritasjonen tilbake? Hva kan denne irritasjonen skyldes? Og hvordan kan jeg motvirke den? Jeg er forøvrig en gutt på 19år, som er 167cm høy og veier ca 55kg og bruker noen helt basic Asics joggesko til 800kr. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Dette blir OT, men du bør vurdere å legge på deg litt, 55kg er veldig lite for ein 19-åring på 167cm. Hadde ikkje tatt skade av 10kg meir på kroppen. Lenke til kommentar
Grand Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 kan det være beinhinnebetennelse? Åssen er oppvarminga di og har du trent mere nå enn du gjorde før? Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 17. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2009 Aldri kjørt noen form for oppvarming, eller tøyning etter joggeturene. Trener ikke mer nå enn før, har bare blitt blandet med sykkelturer til og fra jobb det siste året som ikke var der før Dette blir OT, men du bør vurdere å legge på deg litt, 55kg er veldig lite for ein 19-åring på 167cm. Hadde ikkje tatt skade av 10kg meir på kroppen. Det er lettere sagt enn gjort, kan spise og spise men vekta står fast på 55kg, noe den har gjort de siste 3-4årene Lenke til kommentar
Grand Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Hmm, får du vondt fra skinnbeinet ditt? eller er det fra muskelen din? har samme spise problem som deg, kan spise og spise, men går ikke opp i vekt, veit hvordan du har det Lenke til kommentar
564215 Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Det er lettere sagt enn gjort, kan spise og spise men vekta står fast på 55kg, noe den har gjort de siste 3-4årene Løsningen kan være å trene muskelatur i hele kroppen. Muskler veier mer enn fett og hvis du i tillegg forsyner deg litt mer av matfatet vil nok vekten stige. Lenke til kommentar
Olk Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Det er lettere sagt enn gjort, kan spise og spise men vekta står fast på 55kg, noe den har gjort de siste 3-4årene Hvis du er fornøyd med vekta di så er det vel ingen grunn til å legge på seg. Men hvis du har lyst så anbefaler jeg å bytte ut litt av utholdenhetstreninga med styrketrening. Når det kommer til spørsmålet om det er beinhinnebetennelse eller ikke så blir det vanskelig for oss på et forum å finne ut av det. Gjør det vondt hvis du presser eller banker (som du ville banket på en dør) på leggbeinet? For meg så virker det som det er giftstoffer som samler seg i muskelen, men jeg synes du burde gå til fysioterapeut i stedet for å spørre her (gå til fastlegen, forklar problemet, få rekvisisjon, bestill time hos fysioterapeut) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234 Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Jeg vil anbefale at du trener litt mindre, mer variert, sover/hviler mer eller får litt masasje. Kanskje det kan være lurt å senke intensiteten på en del økter. Sno: kan du fortelle meg litt om benhinnebetennelse? Virker som du har erfaring. Jeg er svært redd for å få det selv ettersom jeg trener utrolig mye nå, og planlegger å øke ytterligere. Lenke til kommentar
Grand Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 (endret) hehe, Will do! Jeg har Kronisk beinhinnebetennelse i begge leggene mine. Satser på å få fjernet den med trykkbølgebehandlig. Men, nok om det. - Du burde ha god oppvarming, jeg varmer opp i 20 min på spinningsykkel før jeg gymmer, da er jeg varm i leggene. - Gode sko er viktig, med bra demping. Jeg bruker gode joggesko inne i innegym for jeg synes ikke at det er god nok demping i innesko. - du kan kjøre tøyningsøvelser, tøye svakt i 30 - 60 sekunder ca 3 ganger (forside og bakside av leggen) (den øvelsen der funker fjell for meg) - Viss du har løpt lite inne i haller, på hardt underlag osv burde du "vende" deg til det i starten, ikke gi alt fra starten. Holdt litt tilbake så du ikke blir overbelastet. Det var sånn jeg fikk den, gikk rett fra ungdomsskolen der jeg hadde gym 1 gang i uka til å ha gym 4 ganger i uka i hall på vgs. - ibux og parasett kan funke etter trening viss du kjenner smerter i leggene. Jeg gikk på nSAID som ga meg alle mulig bivirkninger så jeg kutta det ganske fort ut. Synes ibux fungerte bedere kombinert med tøyeøvelser. Dette er mine erfaringer, som funker for meg. Men kan slenge på et par linker http://www.lommelegen.no/320391/leggsmerter-ved-loping http://www.sportsskader.no/?mod=plink&id=1086 Altså, viss du kjenner antydning til beinhinnebetennelse så gjør noe med det, ikke overse smertene i 3 - 4 mnd som jeg gjorde. Endret 7. august 2009 av Sno Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234 Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Tusen takk, Sno! Joggesko har jeg massevis av (høy kvalitet). Pleier å bruke det innendørs de få gangene jeg er i hall, jeg også. Virker mye bedre! Skal slenge inn litt mer tøyeøvelser og bedre oppvarming fra nå av. Er redd jeg kjenner små antydninger til det, så skal være forsiktig og følge tipsene dine. Har egentlig lite lyst til å gå ned i treningsmenge nå, men det vil kanskje lønne seg i lengden? Lenke til kommentar
Grand Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 hmm, hvor mye trener du da? og hva trener du? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234 Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 12,5 timer i uken. (Vil opp på 19 om et års tid) Sykling 8 timer Løping 2 timer Styrke 2 timer Svømming 30 min RamGuy: Kanskje du skal prøve et bedre par sko. Ta deg en tur på Löplabbet og få noe som passer deg. Legg litt mer cash i gode sko. Lenke til kommentar
Grand Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 (endret) Ser greit ut det der, men pass på å ta det litt med ro når du kjører opp med løping. Og ikke ignorer smerten når den kommer! da er det bedere å bryte hele treningsøkta å vente et par dager. Endret 7. august 2009 av Sno Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234 Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Har du blitt noe bedre i leggene, RamGuy? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå