Gå til innhold

På utgikk etter ny sykkel til og fra jobb (cyclocross eller hybrid?)


RamGuy

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er på utgikk etter en ny sykkel, per dags dato har jeg en nokså utslitt DBS sykkel med 24" hjul.

Denne har fungert helt fint, men har ikke helt kommet seg etter vintersyklingen og derfor vurderer jeg å anskaffe meg en helt ny sykkel :)

 

Nå har ikke jeg spesielt peiling på sykler, jeg vet ikke helt hvilke prisklasser som er aktuelle, hvilke type sykler som er riktig for meg, hvilke merker som er bedre enn andre eller noe, det er derfor jeg skriver her og håper på litt hjelp!

 

 

Sykkelen skal frakte meg til og fra jobb 5-6 dager i uken, året rundt.

Jeg bor i Nittedal (Akershus) og arbeider på Stovner (Oslo) det er en strekning på omlag 8km, med stort sett bare oppoverbakke hele veien til jobb og da medfølgende nedoverbakke på hjemturen. Det går da i asfalterte veier hele veien til og fra jobb.

 

Den skal altså også benyttes igjennom hele vinteren.

 

 

Noen som har noen sykler og sykkelforretninger å anbefale? Hva slags type sykkel er mest ideelt til denne typen sykling og strekning?

Så for meg en sykkel til maks 15'000kr :)

 

Om dere da ikke har noen voldsomt gode argumenter til hvorfor jeg skulle legge enda mer i det :)

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for en hybrid med hydrauliske skivebremser til ditt bruk..

Vær obs på at du kanskje trenger plass til piggdekk i ramma.

 

Denne ville jeg gått for:

nakamura

 

Fordel å kjøpe fra butikk,da får man tilpasset sykkelen(de bytter lett styrestem,styre og setter på skjerm,andre pedaler,dekk osv)

 

Det er jo også en ide å tenke på en cyclocross(racersykkel type)

Lenke til kommentar

Har sett litt rundt og sett på blant annet disse:

 

Merida Speeder T5

Everest Innovation '09

 

Men Merida sykkelen kan jeg ikke finne hos noen forhandler?

 

 

Men så kom jeg også over "Cyclocross" sykler? Dette er vell kort fortalt racersykler med litt tøffere / mer solid ramme og hakket mer solide og bredere dekk som gjør at sykkelen også egner seg til å frakte deg opp og ned av fortauskanten, samt tåler litt grus og smått ullent terreng og ikke bare egner seg på relativt fint og godt asfalterte veier?

 

Så en hybridsykkel blir på mange måter en blanding av racer og terreng, hvor mye av fokuset kanskje heller mer over på terreng og at enhver hybrid faktisk vil egne seg godt selv på ullent terreng om det så var en skogstur, mens en Cyclocross på mange måter blir det samme bare fokuset heller mer over på racer biten og den kanskje ikke er det lureste å ta med seg på de aller rufsete veien eller inn i skogen?

 

 

For så vidt jeg har fått med meg skal en Cyclocross fint beherske greit asfalterte veier, med litt grus og turer opp og ned av fortauet uten noen som helst problemer, ergo vil distansen fra heimen til jobb være grei skuring for både en Cyclocross og en Hybrid? Hvor Cyclocross sin styrke vil ligge i at den er mer racer rettet og dermed burde føles både lettere og raskere? Mens en Hybrid sine fordeler ligger i at om jeg en dag plutselig skulle havne på litt mer rufsete terreng så vil den klare seg meget godt der også, men en Cyclocrosser vil begynne å slite litt før en Hybrid sykkel begynner å få problemer? Det skal da også gå fint med vinterdekk, skjermer og da benytte seg av en Cyclocrosser til og fra jobb selv på vinterstid?

 

 

Lurer på om ikke en cyclocross kanskje vil egne seg minst like godt, og kanskje kunne vært en smule morsommere og ikke minst lettere og raskere enn en hybrid?

 

 

Har da sett på blant annet disse to til samme pris:

Colnago Cross cyclocross '09

Lemond Poprad Disc

 

I og med at de begge koster det samme, så blir jo det naturlige spørsmålet.. "Hvem er best?"

Hva skiller de to i både positiv og negativ forstand?

 

 

Og hvordan vil en av disse være sammenlignet med hybrid syklene jeg nevnte ovenfor?

Hva er det som hovedsakelig vil skille dem, og er Cyclocross verdt de siste tusenlappene?

 

 

 

Kom gjerne med forslag til andre sykler og merker osv.. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hallo

Jeg kjøpte ny sykkel til akkurat samme behovet nå i sommer. Har 12 km med sykkelsti hver vei til jobb.

Endte opp med en Cannondale cyclocross, og er meget godt fornøyd med det.

Det fine med denne er at det er V-bremser og bremsehåndtak oppå styret. Du kan da sitte oppreist og ha mye bedre oversikt samtidig som du har fingrene på bremsen - veldig nyttig når du er ute i trafikken! Kranken er også karftigere og det største tannhulet forran er lik som på en offroad. Det blir ikke så veldig tungt, men passer perfekt til litt start/stopp opp og ned fra fortau osv ...

Fikk byttet til et 28mm såkalt helårsdekk, og det funker ypperlig til våt asfalt og litt grus når det skulle dukke opp. Til høsten/vinteren blir det god plass i gaffelen og rammen til et 35mm vinter/piggdekk.

 

Vil uten å nøle anbefale cyclocross som perfekt helårs til-fra-jobb sykkel :-D

 

Valgte Tiagra giret, selv om modellen med 105-systemet bare var 1700kr dyrere. Etter litt pruting på begge modellene i butikken ... Fordelen er at tiagra delene er halve prisen av 105 delene, og hovedforskjellen er vekt. Og skal du sykle hver dag hele året så må du påregne at drivverk og bremser slites ut...

 

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar

Hvis du bare skal bruke den på landevei og også vinterstid, ville jeg helt klart valgt cyclocross. Denne er så nærme en landeveissykkel du kan komme, men kan allikevel sette på piggdekke. Problemet er at cyclocrosssykler ikke er veldig vanlig i Norge enda, og du har ikke så mange valgmuligheter som ved Hybrik/Terrengsykkel.

 

Har dessverre lite greie på cyclocross sykler, så kan ikke hjelpe deg med tips til spesifikke sykler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...