Gå til innhold

Hvordan funker poengsystemet?

offtopic

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et år igjen på videregående og skal ut i studier etterpå! Noe jeg ikke har skjønt er hvordan studiepoengsystemet fungerer, og jeg finner ikke svaret noen plass! Hvordan kan man regne ut poengene sine? Jeg snuser litt på legeyrket, hvor man trenger gode karakterer + mer. Det er jo litt greit å vite sånt da! Hvis jeg går ut videregående med et snitt på 5, har man 50 studiepoeng da? Føler jeg er skikkelig noob på dette. Takknemmelig for en skikkelig leksjon i dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

karaktersnitt * 10 + opp til 4 poeng for realfag + 2 til for kjønn (hvis du søker på et studie dominert av det motsatte kjønn), dette er for primærkvoten, der kravene som oftest er lavere pga mindre tilleggspoeng.

Alderspoeng + andre tillegg teller kun i ordinær kvote, men det skal du ikke bry deg om så lenge du søker rett ut av VGS : )

REalfagspoenng gis på følgende måte: 0,5p for hvert realfag untatt FY2 og R2 som gir 1p. totalt maks 4 realfagspoeng.

Disse reglene er nye i år, så ikke bruk den poengsummen du kommer frem til v/hjelp av dette til å se hvilke studier som er tilgjengelige for deg enda, men vent til mandag (20. jul) da poenggrensene fra årets 1. opptak publiseres på www.samordnaopptak.no.

Lenke til kommentar
leste nettop at man får "60 poeng for medisin grunnfag". Plusser man på disse poengene rett på det man får av karakterene eller må man regne om de å?

Studiepoeng sier noe om hva slags omfang et fag(innen høyere utdanning) har - tidligere målt i vekttall. Normal studieprogresjon er 30 studiepoeng i halvåret. Eks: UiO har normalt sett tre fag i halvåret à 10 poeng, mens NTNU vanligvis har fire fag à 7,5 poeng. Bachelorutdanning (3-år) har 180 studiepoengs omfang osv. At medisin grunnfag gir 60 studiepoeng sier bare at det er et studie som tilsvarer ett års studieprogresjon. For 60 studiepoeng vil man ved søking på studier få 2 tilleggspoeng. (Som man alternativt kan få fra ett år i militæret eller på folkehøgskole). For studier tilsvarende et halvt års studieprogresjon (30 studiepoeng) vil man få 1 tilleggspoeng ved søking på høyere utdanning. Maksimalt gies 2 poeng etter denne bestemmelsen.

Skolepoeng og konkurransepoeng når man søker til høyere utdanning er noe helt annet:

poengutregning.png

Skolepoeng brukes i kvoten for førstegangsvitnemål; Konkurransepoeng brukes i ordinærkvoten.

Karakterpoeng: Karaktersnitt avrundet med TO desimaler og deretter ganget med ti.

Realfagspoeng

Kjønnspoeng

Utdannings-, militær- og folkehøgskolepoeng

Alderspoeng: Man får to alderspoeng per år fom. året man fyller 20 og tom. året man fyller 23 - fom. året man fyller 24 tom året man fyller 27 for 23/5 søkere. Med andre ord kan man maksimalt få 8 alderspoeng ved dette opptaket om man er født i 86 (født i 82 for 23/5 søkere)

Endret av Sanzu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...