Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan være til støtte for mennesker med dødelige sykdommer?

Gjest Guest_Anonym_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Anonym_*

Jeg har en veninne som jeg er veldig glad i som har en sykdom som vi gjøre at hun etter all sannsynlighet dør i løpet av 0-20 år, og etterhvert vil hun nok også bare bli sykere og sykere og blir mer og mer plaget av sykdommen. Hun er allerede plaget av en del symptomer og våger ikke dra til legen fordi hun er redd for å få beskjed om at hun har blitt så alvorlig syk at døden er nær. Så hun er ofte redd og deprimert av dette og jeg sliter en del med at jeg føler ikke jeg har noe å si som kan være til hjelp. Er det noen som har vært gjennom det samme og har noen gode råd om hvordan man kan være til støtte på best mulig måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Din veninne vil i sitt forløp helt sikkert være i kontakt med mye helsepersonell, noe som også sannsynlig ville gjøre at hun har helsefolk opp i halsen.

Pass på å ikke innta rollen som pleier, men konsentrer deg om å være en venn. Som i alle andre vennskap, varer ærlighet lengst. Det går an å si til henne at du ikke helt vet hvordan du skal forholde deg til henne i gitte situasjoner. Spør henne om hvordan hun vil at du skal være. Er det f.eks noe som det er tabu å snakke om? Noen ganger er stillheten og tilstedeværelsen det eneste som skal til for å være en venn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...