Gå til innhold

Unger må ta ansvar når de beveger seg nær oss motoriserte!

Anbefalte innlegg

9-åring alvorlig skadet, politiet mener visst det var barnets skyld at hun ikke holdt seg unna propellen:

"...skjedde mens jenta var i vannet og kom borti propellen. Beinet ble revet av, sier operasjonsleder Thov Thorsrud i Nordre Buskerud politidistrikt ..."

Det var jenta som kom borti propellen, heldigvis for faren var det ikke omvendt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten og ha lest artikkelen du ikke linket til.

Så ser det ut for meg att politiet mente att jenta beklageligvis kom bort til båten og poppelen.

altså ikke att faren kjørte over jenta med båten.

Dermed er dette en tragisk ulykke uten noen reel skyldig part.

Hadde far kjørt over jenta med båten. så hadde det vært en tragisk ulykke med en skyldig part.

Ser du forskjellen?

Men utover det så er det sjekt og ha mulighet til og lese saken andre steder en hva du har sitert.

Lenke til kommentar

Ref alle nyhetsmedier i dag, velg selv.

Når en båt har en propell i gang i forbindelse med bading fra den samme båten er det helt klart for meg hvem som har ansvaret.

Men det er jo en veldig gammeldags tankegang.

Lenke til kommentar
Enda dummere å ha en propell gående med barn svømmende rundt båten.

Jeg håpet noen ville si det.

Å be en 9-åring ta ansvar når den "beveger seg nær oss motoriserte" som det virker som trådstarter vil fram til, vitner bare om skrekkelig dårlig innsikt i hvordan barn "fungerer" ..

Arrester meg nå, om jeg misforstår trådstarter her, det er litt tåkete..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Stiller heller spørsmål til hvorfor motoren ikke var koblet ut/satt i fri når det var personer såpass nærme båten.

Så jeg er enig med Morro.

Lenke til kommentar

Niårige jenter er dumme og naive - iallefall i forhold til ein eldre person. Dei kan aldri tenkje seg at dei er i fare når ikkje ein gong foreldra er intelligente nok til å dømme situasjonen godt nok sjølve. Still heller spørsmål ved foreldras opplæring, dømekraft, intelligens og så vidare.

Men eg ser ingenting feil i korleis politiet uttalte seg. "Ho kom borti propellen." Det er jo heilt riktig. Det stod ingenting som sa at det var jentas feil.

Endret av Norvegisk
Lenke til kommentar
stiller også spørsmål til opplæringen av niåringen, men nå vet hun i alle fall at propeller er farlige.

Det virker som om du er 9 år selv når du stiller slike spørsmål. Det virker i alle fall på meg at du ikke har barn selv.

Jeg vil heller vise til @Zeitgeist som skriver; Enda dummere å ha en propell gående med barn svømmende rundt båten, og til @jonlem; innsikt i hvordan barn fungerer.

Derfor er spørsmålet; Hvorfor var propellen i drift (ikke i fri) hvor barn svømmer? Var personen som førte båten ikke klar over at det var barn i vannet? Sjekket denne personen ikke godt nok?

Det er slik at hvis man er i havner hvor det kan foregå badeaktivitet, så skal området sjekkes før man setter båten i drift, og dette er ikke gjort her.

Lenke til kommentar

På helt generelt grunnlag;

I ALLE tilfeller der det er bruk av motoriserte kjøretøy/whatever, kreves det en ansvarlig voksen med dertil egnet sertifikat eller i det minste en ansvarlig person.

Å da holde en 9-årig UNGE ansvarlig for noe slikt blir for drøyt, skjerp dere.

Dette er i beste fall en tragisk ulykke, i verste fall uansvarlig bruk av båt/motor.

Og.. husk nå at ingen av oss var der og så hva som skjedde. Så man skal også passe seg for å være så snar med konklusjoner, ansvarsfordeling og dømming her.

Lenke til kommentar
unger må læres til å ta ansvar når de beveger seg nær motoriserte

Tja. Å ta ansvar for noe som helst kan være svært vanskelig for en unge. Men å lære ungene til å være forsiktige og passe på er en helt annen sak..

samtidig som motoriserte viser forsiktighet.

Ja, og DET er det viktigste! Det er den med kontrollen over det som fort kan bli en drapsmaskin, som må ta ansvaret.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...