Gå til innhold

Spørsmål om valg av utdanning

pumazz

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne på VGS etter sommerferien nå, og tenker litt på utdanningen jeg skal ta videre. Jeg vet allerede at jeg vil jobbe med IT, men ikke helt hva... Jeg har drevet med litt forskjellig, men vet ikke akkurat det jeg har lyst til å drive med. Jeg synes programering som C++ kan blir kjedelig i lengden, men det er kanskje fordi jeg ikke er så veldig flink. Flash og photoshop er gøy, men gøy som i noe jeg gjør hvis ikke jeg har noe annet å gjøre.

Det jeg synes er ekstremt gøyalt er å komme meg utenom datasystemer, jukse i spill og sånt. Lete i HTML, PHP osv. etter informasjon for å kunne komme meg forbi systemet. Eller bruke programmer som CheatEngine 5.5 for å jukse i spill. Det er ikke selve juksingen jeg gjør det for. Når jeg endelig har klart å finne de riktige variablene pleier jeg ikke sette opp scoren min masse, da pleier jeg egentlig bare å finne et nytt spill, gidder ikke en gang lagre scoren min. Det er gleden og følelsen over å ha klart å komme meg forbi systemet jeg gjør det for. Jeg synes det er kjempegøy å sitte med cheatengine, eller lete i HTML koder o.l. når jeg endelig klarer det er det ikke så gøy lenger. da har jeg jo klart det, jeg er ferdig...

Hvis det finnes en jobb der man driver med sånne ting (datasikkerhet?) så hadde jo det vært toppen!

Noe jeg også kunne tenkt meg var drift av datasystemer. sånn som IT fyren på skolen, bare helt litt mer avansert da :p Hvis det finnes en kombinasjon av dette hadde det ikke vert noen tvil, men hvis jeg må velge må jeg neste prøve drift av datasystemer/datanettverk (hvordan får jeg gjort det?).

En annen ting jeg lurer på er hvor gode karakterer jeg må ha for å kunne "velge" den IT skolen jeg har mest lyst til å gå på. Regner med å ha få mellom 5.0 og 5.3 i snitt, holder det til det meste, eller må jeg jobbe hardere?

Som programfag har jeg tenkt å velge den vanskligste/mest egnede matten (MR? eller MX er ikke sikker på hva som er lurest) i to år. IT i to år og Fysikk i ett. på det siste er jeg ikke sikker på hva jeg skal velge, men det finner jeg vel ut av når den tid kommer.

Det jeg hadde tenkt med utdanning var: Ta utdanning i forsvaret, søke meg inn på en skole i utlandet (en god en altså) eller NTNU/UIO og enten ta en master der jeg drar til en skole i utlandet de to siste årene, eller studere i utlandet etterpå, hvis det er nødvendig da. Er det noe av dette som er dumt? er det smartere å droppe utdanningen i forsvaret? grunnen til at jeg har lyst på utdanningen i forsvaret er at da kunne jeg kanksje jobbe med IT i forsvaret/millitæret, og det tenkte jeg kunne være spennende.

Her var det veldig mange spørsmål, håper dere kan svare på de fleste og hjelpe meg. Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har aldri hørt om noe slikt ihvertfall.

de som jobber med sikkerhet jobber på en litt annen måte enn du har gjort med å komme deg rundt, der er det gjerne mye papir-arbeid, planlegging og design.

det hender vel enkelte må drive med lignende ting som du har drevet med.

i de aller fleste programmer bedrifter bruker, så står alt i systemdokumentasjonen, man trenger ikke å lete rundt i filer og registry for å finne det man vil.

IT Drift er ikke noe man bare kan prøve uten videre, det tar vanligvis ca en måned før man er sånn passe selvgående, tviler også på at noen gidder å drasse rundt med en fyr bare for å vise hvordan det er.

og hold deg unna skoler og slikt, det er simpelt og kjedelig, gjerne kombinert med inkompetente medarbeidere, gammelt utstyr og lite penger(snakker nå om mindre skoler, ikke NTNU og slike).

har du spørsmål om IT i forsvaret, send PM til meg så skal jeg svare på det jeg kan :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...