Gå til innhold

Høyreklikk får explorer/utforsker til å slutte å virke!

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg fått et meget irriterende problem!

Vær gang jeg prøver å høyreklikke på noe eller prøver å bruke en snarvei som ctrl+c i noen av mappene mine så slutter utforsker å virke!

Hva kan være grunnen til dette?

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville begynt å se på A) en minnefeil eller B) en feil med iaStor.sys (storage driverne til Windows). Jeg har vært borte i samme type problem selv tidligere, og da feiler explorer.exe prosessen i tide og utide når man f.eks. høyreklikker på en mappe, fil eller snarvei, eventuelt kopierer/flytter filer. Det kunne også skje ved browsing fram og tilbake mellom mapper.

Starter explorer.exe på nytt og alt virker som det skal en periode.

Er din feil konsekvent, uten unntak, hver gang du høyreklikker på noe? Du kan forsøke med en full chkdsk /r på disken for å se om det endrer noe. Er maskinen overklokket?

Lenke til kommentar
Jeg ville begynt å se på A) en minnefeil eller B) en feil med iaStor.sys (storage driverne til Windows). Jeg har vært borte i samme type problem selv tidligere, og da feiler explorer.exe prosessen i tide og utide når man f.eks. høyreklikker på en mappe, fil eller snarvei, eventuelt kopierer/flytter filer. Det kunne også skje ved browsing fram og tilbake mellom mapper.

Starter explorer.exe på nytt og alt virker som det skal en periode.

Er din feil konsekvent, uten unntak, hver gang du høyreklikker på noe? Du kan forsøke med en full chkdsk /r på disken for å se om det endrer noe. Er maskinen overklokket?

Nå vet ikke jeg hva overklokking betyr.

Men jeg har akkurat nullstilt PCen min og installert alle oppdateringer.

Og ellers ikke noe annet untatt: Spotify, Mozilla, Thunderbird og iTunes!

Lenke til kommentar

Har du hatt dette problemet også før du nullstilte maskinen din? Eller gjorde du det i et forsøk på å fjerne dette problemet?

Hvilket operativsystem kjører du? Windows Vista, eller XP?

Kan du komme med noen fler opplysninger om maskinen din?

EDIT: Det kan være verdt et forsøk å slå av skrivebufring på c: disken din. For å se om problemet forsvinner. Hvis det ikke forsvinner, så har du utelukket at det er feilen, og du kan aktivere den igjen. Hvis det forsvinner, så har vi kommet nærmere en løsning.

Min datamaskin - høyreklikk på C: - velg egenskaper - maskinvare - velg disk - trykk egenskaper - policyer - fjern hake fra aktiver skrivebufring

Få høre hvordan det går.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

SilentNET:

Grunnen til at jeg nullstilte maskinen var at "metrisk beregning av pålitelighetsanalyse" ble stanset av datakjøringsforhindring. Og da jeg prøvde å endre dette fikk jeg bare beskjed om at denne filen MÅTTE kjøres med datakjøringsforhindring (eller hva det heter).

Jeg kjører Vista Home Premium SP 2 (32-bit)

Har 2gb ram

AMD Turion 64 X2 Mobile Technology TL-60 2.0 GHz

Grafikken er jeg litt usikker på, men vet at det er Nvidia geforce ettellerannet.

Skrivebufring får jeg ikke slått av, for som du sier så må jeg høyreklikke på C-disken, og når jeg høyreklikker i explorer så klikker det :p

Mr D:

Skal prøve denne løsningen i morgen tidlig, har dessverre ikke tid til det i dag!

Men du skal få vite om det virket eller ikke :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...