Cepherit Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 (endret) Hei! Jeg har sett de tre Ringenes Herre-filmene x antall ganger, og har tenkt aa lese de ogsaa... Jeg lurer bare paa hvilken jeg skal begynne med?! Naar jeg sooker paa ett nettsted, kommer det 10 sider med forskjellige Ringenes Herre-booker... -.- Hvilken boor jeg begynne med? Hjelp? Takker paa forhaand! Endret 16. juli 2009 av Hooooody Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 (endret) Bøkene har samme navn som filmene i rekkefølge. Fellowship, two towers, return of the king. Er bare å gå i en bokhandel å finne alle 3 samlet, både på norsk og engelsk. Det er uendelig mange detaljer i bøkene som ikke er i filmene pga tidsbesparelse. Endret 16. juli 2009 av Bytex Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Det finnes vel strengt tatt bare tre bøker i Ringenes Herre-trilogien. I tillegg har du i alle fall Hobbiten og Silmarillion. Lenke til kommentar
haswonit Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Ville startet med Hobbiten, da den er relativt lettlest, men slettest ikke dårlig av den grunn! Handlingen foregår i tiden før Ringenes Herre. Good stuff! Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 (endret) Start anten med Hobbiten eller Ringens Brorlag. Den første boka som direkte vedgår hendingane i Ringdrotten, er Hobbiten. Etter det startar trilogien med Ringens Brorlag, Dei to Tårna og Kongens Atterkome. [Ja, eg antar eit par av de blei forskrekka av desse namna. De må hugse at trilogien finst på nynorsk ogso.] Først: Hobbiten Så: Ringens Brorlag (Ringensk Brorskap) Deretter: Dei to Tårna (To tårn) Til slutt: Kongens atterkome (Atter en konge) I tillegg hev Tolkien laga meire stoff, som gjeldar tida lenge før det som skjedde i desse fire bøkane, blant anna Silmarillion og Ufullendte Fortellinger. Dessutan veit eg at det finst 12 andre bøker, men dei trur eg berre handlar om korleis historia blei til og sånt - ikkje så interessant for dei fleste, akkurat. Endret 16. juli 2009 av Norvegisk Lenke til kommentar
Cepherit Skrevet 16. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2009 Hmm.. Takk for gode svar! Tror jeg begynner med Hobitten da... Saa hva handler Hobbiten om? Lenke til kommentar
Thrinduil Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Hvis det er kun selve Ringenes Herre bøkene, så ville jeg begynt med The Fellowship of the Ring og tatt det i vanlig rekkefølge. Hvis du tenker på noe mer utover det, så ville jeg lest Hobbiten før jeg begynte på før Ringenes Herre. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 (endret) Det handler om hvordan Bilbo fant ringen og hvordan han og følget med dverger (bl.a. sønnene til flere av de døde i Moria) bekjempet en kjempedrage som heter Smaug. Sauron vet ingenting om at Bilbo har funnet ringen så han bruker den overalt for å bli usynlig, uten noen fare som helst. De finner ikke ut at det er The One Ring før i første LOTR-boka. Endret 16. juli 2009 av Bytex Lenke til kommentar
Cepherit Skrevet 18. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2009 Er det noen som har en link til hvor jeg kan kjøpe Ringenes Herre-bøkene på engelsk? Online ofc... Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 (endret) http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=63153 - Lord of the Rings 1-3 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=231240 - The hobbit + Lord of the Rings 1-3 Endret 18. juli 2009 av Henrik B Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Er det noen som har en link til hvor jeg kan kjøpe Ringenes Herre-bøkene på engelsk? Online ofc... http://www.amazon.co.uk/Lord-Rings-Based-A...5684&sr=1-2 Amazon til redninga. Lenke til kommentar
Cepherit Skrevet 18. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2009 (endret) Helst norsk side... http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=231240 - The hobbit + Lord of the Rings 1-3 Virker som en god deal... Takker... Endret 18. juli 2009 av Hooooody Lenke til kommentar
afrochick Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 I forhold til Ringenes Herre synes jeg at Hobbiten var kjedelig, bare så det er sagt. Litt barnslig i grunn. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 So er det og ei barnebok ... Lenke til kommentar
afrochick Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 So er det og ei barnebok ... Nettopp. Hvis trådstarter bare har sett filmene og vil begynne å lese Tolkien tror jeg Hobbiten er et dårlig utgangspunkt. Det er ikke samme 'action' i Hobbiten som det er i RH. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Treng ikkje være så mykje action. Det er historiane som er viktige. Eg synest The Hobbit var ei god bok, har lese den, Silmarillion og LOTR. Silmarillion er tyngre, meir ei bok som forteller dei store hendingane kronologisk. The Hobbit og LOTR fungerer fint i lag, The Hobbit er ganske lettlest og ein fin intro til LOTR. Las alt på engelsk, noko eg anbefaler aller som kan engelsk å gjere. Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Til Norvegisk (eventuelt nokon andre): Har du lesi Ringdrotten-bøkene på nynorsk? Eg las dei på engelsk for nokre år sia, og vurderer å prøva ut denne nynorske versjonen (som eg ikkje visste fanst). Kan det anbefalast? Lenke til kommentar
afrochick Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Treng ikkje være så mykje action. Det er historiane som er viktige. Eg synest The Hobbit var ei god bok, har lese den, Silmarillion og LOTR. Silmarillion er tyngre, meir ei bok som forteller dei store hendingane kronologisk. The Hobbit og LOTR fungerer fint i lag, The Hobbit er ganske lettlest og ein fin intro til LOTR. Las alt på engelsk, noko eg anbefaler aller som kan engelsk å gjere. Neida, for min del elsker jeg RH mest pågrunn av symbolikken og samfunnskritikken, men det er en annen sak. Smaken er som baken, som det fint heter Mitt poeng er at hvis man har sett Peter Jacksons filmatiseringer og tenker at Ringenes Herre er gigantisk edderkopper, skumle orker og mange andre raser så synes jeg ikke at Hobbiten er det man burde begynne med. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Er ikkje drager godt nok altså? Om du les heile LOTR kan du bli så interessert i universet at du vil lese The Hobbit og. Då er det like greit å lese den først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå