Gå til innhold

Hvilken Ringenes Herre bok bor jeg begynne med?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har sett de tre Ringenes Herre-filmene x antall ganger, og har tenkt aa lese de ogsaa...

Jeg lurer bare paa hvilken jeg skal begynne med?! Naar jeg sooker paa ett nettsted, kommer det 10 sider med forskjellige Ringenes Herre-booker... -.-

Hvilken boor jeg begynne med? Hjelp? :(

Takker paa forhaand! :)

Endret av Hooooody
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bøkene har samme navn som filmene i rekkefølge. Fellowship, two towers, return of the king.

Er bare å gå i en bokhandel å finne alle 3 samlet, både på norsk og engelsk. Det er uendelig mange detaljer i bøkene som ikke er i filmene pga tidsbesparelse.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Start anten med Hobbiten eller Ringens Brorlag.

Den første boka som direkte vedgår hendingane i Ringdrotten, er Hobbiten. Etter det startar trilogien med Ringens Brorlag, Dei to Tårna og Kongens Atterkome.

[Ja, eg antar eit par av de blei forskrekka av desse namna. De må hugse at trilogien finst på nynorsk ogso.]

Først: Hobbiten

Så: Ringens Brorlag (Ringensk Brorskap)

Deretter: Dei to Tårna (To tårn)

Til slutt: Kongens atterkome (Atter en konge)

I tillegg hev Tolkien laga meire stoff, som gjeldar tida lenge før det som skjedde i desse fire bøkane, blant anna Silmarillion og Ufullendte Fortellinger.

Dessutan veit eg at det finst 12 andre bøker, men dei trur eg berre handlar om korleis historia blei til og sånt - ikkje så interessant for dei fleste, akkurat.

Endret av Norvegisk
Lenke til kommentar

Det handler om hvordan Bilbo fant ringen og hvordan han og følget med dverger (bl.a. sønnene til flere av de døde i Moria) bekjempet en kjempedrage som heter Smaug. Sauron vet ingenting om at Bilbo har funnet ringen så han bruker den overalt for å bli usynlig, uten noen fare som helst. De finner ikke ut at det er The One Ring før i første LOTR-boka.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Treng ikkje være så mykje action. Det er historiane som er viktige. Eg synest The Hobbit var ei god bok, har lese den, Silmarillion og LOTR. Silmarillion er tyngre, meir ei bok som forteller dei store hendingane kronologisk. The Hobbit og LOTR fungerer fint i lag, The Hobbit er ganske lettlest og ein fin intro til LOTR. Las alt på engelsk, noko eg anbefaler aller som kan engelsk å gjere.

Lenke til kommentar
Treng ikkje være så mykje action. Det er historiane som er viktige. Eg synest The Hobbit var ei god bok, har lese den, Silmarillion og LOTR. Silmarillion er tyngre, meir ei bok som forteller dei store hendingane kronologisk. The Hobbit og LOTR fungerer fint i lag, The Hobbit er ganske lettlest og ein fin intro til LOTR. Las alt på engelsk, noko eg anbefaler aller som kan engelsk å gjere.

Neida, for min del elsker jeg RH mest pågrunn av symbolikken og samfunnskritikken, men det er en annen sak. Smaken er som baken, som det fint heter :thumbup:

Mitt poeng er at hvis man har sett Peter Jacksons filmatiseringer og tenker at Ringenes Herre er gigantisk edderkopper, skumle orker og mange andre raser så synes jeg ikke at Hobbiten er det man burde begynne med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...