Gå til innhold

Telenors basestasjoner avslørt

Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

Til glede for alle basestasjonsfetisjister der ute, her er kartet som viser hvor de står. Dette ser ut som en kombinasjon av lekkasje og industrispionasje. Mon tro om det ikke er rom for en liten intern granskning hos Telenor. Uansett, nyt det så lenge det går an.

Edit: Hva er det egentlig vi ser her? Selv om rene UMTS-siter mangler, og en del repeatere for innendørs dekning er tatt med, er kvaliteten svært høy. Er det en beta av den løsningen som skal offentliggjøres i høst, er det noen som har rappet data fra Telenor, eller er det en kontrollert lekkasje fra Telenors side?

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9
Kor nøyaktige er eigentleg desse karta?

Kanskje den står i en tunell?

Førsteinntrykket mitt er at kartene er ganske nøyaktige, med en feil på kanskje 50-100 m. Det er faktisk bedre enn de interne kartene til NetCom; der er feilene ganske påtagelige enkelte ganger.

Lenke til kommentar

Har ventet på denne, og endelig kom den!!

Selv om jeg vet om mange basestasjonsplasseringer, er det ikke så enkelt å få med seg absolutt alle. Størst var nyheten om "Dyrhaugane" ved Finse. Men det ser også ut til å mangle en del stasjoner, særlig nordpå.

Post- og Teletilsynet kommer med en egen kartløsning som skal vise alle basestasjoner i Norge, da med mye ekstra informasjon (sektorretning, effekt, type etc. er indikert i anbudet). Tjenesten skal være klar til høsten. Slik sett kom bare NRK tilsynet i forkjøpet. Forøvrig er det jo litt interessant at opplyste folk, som i Norge, skulle vera så redd for akkurat "stråling". Ikke imponert over NRK i denne saken.

Konkurransemessig kan det bli interessant å se om dette får noen utslag, men det tviler jeg igrunnen på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Flott dette enderlig er på plass :)

Kan bekrefte att rene UMTS stasjoner og repeatere, samt innendørsannlegg ikke er med i kartet.

Mateo

UMTs er nok ikke med, men jeg har funnet flere innendørs repeatere og tunnelanlegg.

Lenke til kommentar

Kan bekrefte att rene UMTS stasjoner og repeatere, samt innendørsannlegg ikke er med i kartet.

Mateo

UMTs er nok ikke med, men jeg har funnet flere innendørs repeatere og tunnelanlegg.

10-4,

men er flere større repeater anlegg i Nordland som jeg vet av som ikke kommer opp.

F.eks. Gardermoen også, hvor det er ti talls antenner inne i term. bygget vises som en BTS.

Mateo

Mateo

10-4,

men er flere større repeater anlegg i Nordland som jeg vet av som ikke kommer opp.

F.eks. Gardermoen også, hvor det er ti talls antenner inne i term. bygget vises som en BTS.

Så jeg tror selvstendige Micro/Pico BTS'er vises, men IKKE rene repeatere?!?!

Mateo

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Mulig jeg spørr veldig dumt nå, men satser likevel: Hva er en repeater? :dontgetit:

Tvertimot synes jeg det er et godt spørsmål. En repeater er en signalforsterker, som brukes til å dekke områder der signalet fra basestasjonen ikke når frem, for eksempel inne i en bygning eller tunell, eller "rundt hjørnet" der hvor en dal bøyer seg.

De operererer med de samme frekvensene som basestasjonen sender/mottar på, og forsterker signalet i begge retninger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Vil ikkje "sendarar" på same frekvens kunne gje problem med interferens? Eller vert dette kanskje som med dab/det digitale bakkenettet, der signalet er modulert på ein spesiell måte, slik at mange sendarar i eit område kan bruke dei same frekvensane?

Jeg har to standardreplikker, den ene er "hu sa så brura au", den andre er "det er helt sikker noen som har regnet på det". Nå er det den andre som gjelder...

Mottakerne er følsømme for interferenser og andre forstyrrelser, uansett om de kommer fra samme sender eller en nærliggende sender som bruker samme frekvens. Jeg mener å ha lest i den store stygge GSM-boka mi at dersom du har et signal/støyforhold på over 20 dB, så fungerer det. For basens del betyr det at dersom mottatt signal fra repeateren er 20 dB sterkere enn det den mottar fra mobilen, så virker det. Hvordan de får til dette i praksis, aner jeg ikke, men jeg tipper at de bare setter opp repeatere der de har behov for så mye forsterkning.

Men på den andre siden, kanskje det finnes repeatere som endre frekvensen også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...