BraxKung Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Hei! Har bestilt flytur til Alta i august. Planen er ei uke på vidda med fluestang og telt. Har aldri vært der før, så jeg er ute etter tips fra andre som har vært der. Hvordan kommer man seg ut på vidda fra Alta flyplass? Finnes busser mot Karasjok og Kautokeino vet jeg.. Er det en ide å ta buss mot Karasjok, hoppe av et sted på veien og rusle av gårde? Finnes det private sjøfly man kan leie? Hvilke områder er å anbefale for banker's storørret? Håper noen kan komme med noen gode tips her.. Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Hør på fluefiskesiden.no. Garantert fler der som kan gi deg råd. Ville ikke bare hoppet av flyet og trødd inni vidda uten mål og mening Ville ha hørt rundt omkring etter guide, siden du snakker om å leie privat sjøfly går jeg ut fra penger ikke er et problem. En ting er i alle fall sikkert; du vil oppleve stoooooor ørret! Lenke til kommentar
BraxKung Skrevet 17. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2009 Ja, jeg håper på det Har kontaktet et par fjellstuer som ligger på veien vestover fra Alta. Blir vel til at jeg tar bussen til en av de og går derfra. Gidder ikke drasse på en guide da. Er jo på tur aleine Lenke til kommentar
Korpmettaren Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Hei. Jeg er nettopp kommet hjem derfra etter 9 dager på vidda. rapport fra turen ligger her : http://ofaforum.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=7429 Du kan gå fra Masi og opp til alta, men i en slik halvbue som vi gikk, så må du traske et par mil om dagen. Er maange vann der som er perfekt til fluefiske. Men ta med kart og kompass! Er lett, og da virkelig lett å gå seg bort der oppe. Lite fjell å orientere seg på. Finnes også en sti helt øst i alta som går opp til Store Borras. Men er mest vann sør ved Masi.. bussen til Karasjok går 15.00 mener jeg å huske.. stoppet nå på en fjellstue før Masi som heter Suolovuobmi fjellstue Litt dårlig tid til å skrive nå, så bare kom med noen spm:) Lenke til kommentar
BraxKung Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 Se der ja Meget fin rapport. Så ut til a dere hadde en fin tur Har kommet litt lenger i planleggingen av min egen tur nå da.. Har fått tak i en same i kautokeino, han skal kjøre meg til akkhanas på sekshjuling, ca 4 mil fra bilvegen. Iflg han er det mye stor fisk der. 2-3 kg øring var visst veldig vanlig.. Er ute etter litt stor fisk Godt å slippe å gå og, er der for å fiske! Hadde jeg hatt 2 uker i stedet for 1 kunne jeg såklart ha gått, men nå må tida brukes til fiske. Åssen var innsektslivet når du var der? Noen vårfluer som klekka? Prøvde du med flue ? Så du no vaking? Åssen er det med ved? Finner man det stort sett over alt? blåste det mye når dere var der? fra nord? Håper på litt varme, og klekking jeg.. for da kan det jaggu bli litt av en tur.... ørretpersen min på tørrflue på 1,3 skal slås nå Lenke til kommentar
Korpmettaren Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Jeg hadde ikke med fluestanga, og nesten like så greit. Blåste en del fra nord unntatt de to siste dagene, og da var det noe klekking av den fluen jeg mener å huske jeg hadde bilde av i rapporten. Ellers så jeg ikke så mye etter det, men til dels mye vak, så gode sjanser for fluefiske er det! Ved er det ikke så mye av der. vi var for det meste bare på vidda, og der var det ikke mye til vegetasjon unntagen mose og 30cm bjørkekvast noen steder. Men holdt med en 500c gassboks på 9 dager.. Vi var der i en liten kuldeperiode (våknet til litt snø andre dagen), så myggen var lite aktiv. Og det var jeg glad for! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå