O3K Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 og et mye mindre aids og andre lignende sykdommer. Da hjelper det ikke stort at katolsk-kristne misjonærer opplyser afrikanere om at "kondomer = mord". Hvis jeg ikke tar feil så er det vel den katolske kirke som er mest imot sex utenfor ekteskap og bruk av kondomer, så jeg antar at du er katolikk? Kan godt hende jeg tar feil, men som sagt så er det den katolske læren som som oftest har slike punkter på toppen av agendalisten sin. Hvis du nå har AIDS og kun har sex med konen din så er det allikevel ingen magisk brannmur som dreper HIV virusene og unngår at konen din blir smittet. Hva tenkte herren da han skapte dette viruset?! Lenke til kommentar
Sobrio Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 *Men det er helt tydelig at mange ateister på dette forumet har litt respekt-problemer. Hvorfor sier jeg det? Les tråden "mangel på respekt i religions-trådene". Hva skal vi ha respekt for i religion og hvorfor skal vi respektere religion? Fordi dere syntes det er hellig og ukrenkelig eller noe slikt? Har ikke noen problemer med å respektere mennesker, men jeg klarer ikke å respektere det dere tror på. Der er det rom for en masse kritikk og religion har i alt for lang tid vært i en særstilling der de har vært hevet over kritikk. Jeg skjønner at kristne, som er opplært til å tro at troen deres ikke kan kritiseres, blir litt småsjokkerte når de leser i tråder her inne, men det er nettopp fordi de svever i den troen at det de tror på er sant og hevet over kritikk. Og det er det ikke. Derfor gir ikke jeg religion noen respekt, for det fortjener den ikke. Er på tide at vissvasset kommer ut i dagen som det uspiselige eventyret det er. Wakeup call.... BTW. hvis du ble hevet ut fordi "lærerne" dine, ikke klarte å svare på dine kritiske spørsmål, kan du ikke ha hatt gode lærere. Hadde en "dårlig" lærer i konfirmasjonstimene jeg også, en skikkelig svovel predikant som ble truende så fort han slapp opp for argumenter, og det var ofte! Jeg klarte meg med et nødskrik, men ble stemplet vanskelig og tvilende av kirkerådet eller hva pokker det supperådet som hadde møter om meg het for noe... Så dårlige lærere er det tydeligvis mange av i det faget... og det er ikke lett for en voksen å faktisk stå der å lyve heller da, for hva skal han si? At røver historien om adam og eva er sann.... hallo, da må du være bra blind hvis du tror det... virkelig! Men det er da nok av geistelige som blir svar skyldig når noen spør ja, så dårlige lærere er nok mer utbredt enn vi tror... Lettere å "overbevise" en som kommer fra et hjem der vissvass er godtatt som sant tenker jeg,.... Godt at vi er enige om noe. Det finnes for mange dårlige lærere, også i kirken. Dessverre, fakta. Mange som ikke klarer kritikk, og kritiske spørsmål. Jesus gikk alltid til de mest kritiske, og vi skal lære etter Jesus. Derfor er jeg på .no - Vel, jeg må også innrømme at jeg liker godt å diskutere her. Litt ot. Kom gjerne på en samling i "min" kirke, og vi skal ha spørsmålsmuligheter;) Jeg sier gjerne. "Historien om Adam og Eva, er etter MITT syn (du må selv finne ut, hva du tror) en betegnelse på menneskeheten, Guds ønske om å være medd oss, synd og fristelser". Det er klart det er lettere å evangelisere for en fra et kristent hjem... Absolutt. Men, det er langt artigere å fortelle om hvorfor Jesus er bra for meg (selv om mange av dere Bibelen, EGENTLIG ER OND), til ikke-kristne, og de uten en "kristen" bakgrunn. Lenke til kommentar
Sobrio Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 og et mye mindre aids og andre lignende sykdommer. Da hjelper det ikke stort at katolsk-kristne misjonærer opplyser afrikanere om at "kondomer = mord". Hvis jeg ikke tar feil så er det vel den katolske kirke som er mest imot sex utenfor ekteskap og bruk av kondomer, så jeg antar at du er katolikk? Kan godt hende jeg tar feil, men som sagt så er det den katolske læren som som oftest har slike punkter på toppen av agendalisten sin. Hvis du nå har AIDS og kun har sex med konen din så er det allikevel ingen magisk brannmur som dreper HIV virusene og unngår at konen din blir smittet. Hva tenkte herren da han skapte dette viruset?! Spørsmålet er heller. Hva tenkte Herren da dette viruset, som han ikke skapte, begynte å drepe mennesker? Jeg tror han tenkte. "Staike, jeg må få mine venner og allierte til å fortelle hvor farlig det er, slik at vi får stoppet den. De må også huske å si bruk kondom." Det hjelper absolutt ikke at noen opplyser om at kondom = mord. Det ødelegger, noe helt vanvittig! Hvorfor tror du jeg er katolikk? Fordi jeg synes sex hører til ekteskapet? Jeg er FOR bruk av kondomer, selvfølgelig! Jeg ville gjerne delt ut kondomer, og kunnskap til mennesker som står i stor fare for å bli hiv/aids-smittet! Lenke til kommentar
O3K Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Kirken ER en plass hvor folk for eks. som sliter med rusproblemer kan komme, og føle seg trygge. Hvorfor det? Jo, fordi i veldig mange kristne samfunn lever man etter en tanke; at ukontrollert fyll, ikke er bra. Mange, om ikke alle, samfunn har et negativt syn på ukontrollert fyll. Dette er ikke eksklusivt. Folk som har rusproblemer kan også oppsøke statlige institusjoner eller til og med scientologikirken. Personlig ville jeg nok sannsynligvis ha foretrukket en statlig institusjon siden jeg ikke har lyst at hele bygda skal få vite om mine eventuelle rusproblemer. Samt at staten ikke har noen agenda og derfor ikke prøver å konvertere meg i samme slengen. Og det er vel mer eller mindre kjent blant kritikere av scientologikirken at inn går en person med rusproblemer, og ut kommer en scientolog. Av de drikker kanskje 1-3 prosent seg jevnlig fulle, som resten av Norge. 30 % drikker alkohol, men drikker seg aldri fulle. Resten drikker lite til ingeting. Jeg er ateist, jeg drikker ingenting. Hva var poenget ditt? Det blir litt som at mennesker liker ikke å banne rundt en prester så liker man ikke å være full rundt kristne. Mer eller mindre uenig, forskjellen er at jeg ikke gjør forskjell på folk. Jeg banner, faktisk synes jeg banning er morsomt, men jeg banner ikke overdrevent mye eller noe slikt. Kommer det en prest tilfeldigvis forbi så banner jeg ikke mer av den grunn, men jeg banner ikke mindre heller. Siden jeg ikke drikker så vet jeg ikke hvordan det er å være full rundt andre folk. Men sannsynligvis ville jeg ikke ha følt meg mer eller mindre ukomfortabel rundt kristne enn rundt folk av hvilket som helst annet livssyn. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 (endret) Spørsmålet er heller. Hva tenkte Herren da dette viruset, som han ikke skapte, begynte å drepe mennesker?Jeg tror han tenkte. "Staike, jeg må få mine venner og allierte til å fortelle hvor farlig det er, slik at vi får stoppet den. De må også huske å si bruk kondom." Men da kommer spørsmålet: Hvorfor utslettet han ikke HIV viruset når han oppdaget at det begynte å drepe? Dessuten, hvordan kan kyskhet "stoppe" HIV viruset? Hvorfor tror du jeg er katolikk? Fordi du kom med et "å kun ha sex med kona hjelper mot aids" argument. Såklart har du kun sex med ên person så minsker en "sannsynligheten" for å få HIV viruset (Enn hvis man har sex med en drøss mennesker). Men har dên ene personen som du gifter deg med AIDS så kan du få HIV viruset, uansett hvor trofast du er. Endret 21. juli 2009 av O3K Lenke til kommentar
Sobrio Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Kirken ER en plass hvor folk for eks. som sliter med rusproblemer kan komme, og føle seg trygge. Hvorfor det? Jo, fordi i veldig mange kristne samfunn lever man etter en tanke; at ukontrollert fyll, ikke er bra. Mange, om ikke alle, samfunn har et negativt syn på ukontrollert fyll. Dette er ikke eksklusivt. Folk som har rusproblemer kan også oppsøke statlige institusjoner eller til og med scientologikirken. Personlig ville jeg nok sannsynligvis ha foretrukket en statlig institusjon siden jeg ikke har lyst at hele bygda skal få vite om mine eventuelle rusproblemer. Samt at staten ikke har noen agenda og derfor ikke prøver å konvertere meg i samme slengen. Og det er vel mer eller mindre kjent blant kritikere av scientologikirken at inn går en person med rusproblemer, og ut kommer en scientolog. Av de drikker kanskje 1-3 prosent seg jevnlig fulle, som resten av Norge. 30 % drikker alkohol, men drikker seg aldri fulle. Resten drikker lite til ingeting. Jeg er ateist, jeg drikker ingenting. Hva var poenget ditt? Det blir litt som at mennesker liker ikke å banne rundt en prester så liker man ikke å være full rundt kristne. Mer eller mindre uenig, forskjellen er at jeg ikke gjør forskjell på folk. Jeg banner, faktisk synes jeg banning er morsomt, men jeg banner ikke overdrevent mye eller noe slikt. Kommer det en prest tilfeldigvis forbi så banner jeg ikke mer av den grunn, men jeg banner ikke mindre heller. Siden jeg ikke drikker så vet jeg ikke hvordan det er å være full rundt andre folk. Men sannsynligvis ville jeg ikke ha følt meg mer eller mindre ukomfortabel rundt kristne enn rundt folk av hvilket som helst annet livssyn. Vel, klart kan folk også oppsøke statlige institusjoner, det for være opp til dem. Men det er ingen tvil om mange oppsøker kirker, i slike situasjoner. Du drikker ikke... Bra for deg, men dette er mer generelt enn som så... Dette er en påstand, som jeg ikke har link til, tror dog det er rett... Prosentvis tror jeg langt(!) færre kristne drikker (seg fulle), enn ateister. "Banning rundt prester"-eks. Selv om du ikke ville bannet mindre rundt en prest, tror jeg ikke det er tilfellet, med de fleste. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Jeg tror ikke nødvendigvis du har rett her Sorbio. Jeg har i flere år vanket i kristne miljøer, vært på kristne leire (Krik Arena, Krik Explore). Mitt syn er at kristne ungdommer er som de fleste andre. Kanskje det er snakk om noen % mer av kristne, som ikke drikker. I det store og hele vil jeg si at om du hadde fulgt dagen til en kristen, og en ateist. Så hadde du i de fleste tilfeller ikke hatt mulighet for å skille de to. Om de ikke i løpet av dagen hadde blitt konfrontert med hvilket livssyn de hadde. Lenke til kommentar
carmelita Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Det var en stund jeg ikke trodde. Jeg gikk bort fra barnetroen min. Troen jeg har nå er overhode ikke basert på oppdragelsen min, men på opplevelser og hva jeg føler er riktig. Men joda, hvis jeg aldri hadde hørt om kristendommen så hadde jeg antageligvis ikke trodd. Så hvis du hadde vært fødd i et muslimsk land, så hadde du blitt muslim? Ser ikke du at dette da kun er en påvirkning av foreldre(og samfunn). At disse historiene du er blitt fortalt kun er eventyr og hva man tror på er avhengig hvor man er født. Hvilken religion er den rette? Ingen spør du meg. Kun eventyr! PS: Kanskje en idé å prøve å skjerpe seg litt når man skal skrive. En rimelig full J@cob klarer å skrive mer forståelig enn det du gjorde. Jeg leser RWS sine innlegg med glede. Er ikke alltid enig i det som skrives, men de er (av og til) direkte og enkelt skrevet og stort sett veldig forståelig. Så hva du mener med dette angrepet er meg uforståelig? Jeg kan godt si "brenne i helvete" i stedet jeg. Selvsagt liker jeg ikke tanken på at folk havner der. Hva får deg til å tro det? Man har et valg, og sånn er det. Du kjenner til at helvete egentlig er søppelfyllingen utenfor Jerusalem. Hvorfor får jeg følelsen av at du ser på meg som en tankeløs "følge gjengen"-person? Hvis eneste grunnen til at jeg er kristen i dag, er fordi jeg har vokst opp i en kristen familie, ja da hadde jeg ikke vært kristen i dag. Er du klar over hvor sinnsykt mye mobbing jeg har gått gjennom bare fordi jeg har en kristen familie? Bare fordi min familie trodde på noe annet enn de andre? Samfunnet mobbet meg for det, og derfor skulle jeg ende opp som en kristen til slutt? For ærlig talt, det er det samfunnet har bidratt til meg i den sammenhengen. Det meste samfunnet har bidratt med til kristendommen for min del er de gangene vi var på julegudstjeneste i kirka. Jeg har hatt flere muslimske venner, og lært mer om islam enn kristendommen på skolen. Grunnen til at jeg tror på kristendommen er at jeg har funnet ut at det er det jeg tror på. Ikke islam, ikke buddhismen, ikke jødedommen - kristendommen. Hvorfor føles det alltid riktig når jeg ber til Gud? Hvorfor føles det alltid riktig når jeg lovsynger? Hvorfor får jeg følelsen av at det stemmer det jeg tror på, når jeg er ute i naturen? Hvorfor får jeg følelsen av alt det på tross av hva samfunnet har lært meg opp til å tro på? For samfunnet har absolutt ikke lært meg opp til å bli kristen. Jeg siktet i grunn til siste delen av RWS sitt innlegg da jeg sa at h*n burde skjerpe seg litt. Det var rett og slett utrolig vanskelig å skjønne hva h*n mente. Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 dersom jeg ved et forferdelig uhell skulle få en liten unge, så kommer jo jeg uten tvil til å prøve å øverføre til han mitt naturalistiske og panteistiske verdenssyn. kommer jo an på i hvilken grad de de dytter kristendommen opp i trynet på ungen. det er naturlig at man vil overføre verdier og tankesyn til barna, så hvis man er en liberal kristen og vil fortelle ungen historien om jesus så er det helt greit. hvis man derimot skremmer ungen med ideen om helvete, preiker om hvor stor en synd det er å leke med tissen sin og hvor slemme ateister og mennesker av andre religioner er, ja da er indoktrinering ved hjelp av skremsel og frykt spør du meg. heldigvis er de fleste kristne jeg kjenner svært ålreite folk som tillater at unga velger et annet livssyn dersom de skulle ønske det. Lenke til kommentar
Dunsay Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 (endret) Så jeg tror ikke barn tar skade av en liten dose Jesus, eller annen gudstro. Så lenge det ikke drives direkte hjernevasking, eller tvang som eksempelet som ble linket til over. Det er nettopp det som skjer i skolen, med skolegudstjenester som juleavslutning ol: foreldre må melde fri barna dersom de skal få slippe å bli ledet ned til kirka som en saueflokk. Fra ca. midt i barneskolen var jeg klar nok over livssynet mitt til å kunne velge selv om jeg ville være med, men i 6. klasse ble det glemt å skrive melding om fritak, hvorpå jeg bokstavlig talt ble slept ned til kirken. "Så lenge det ikke drives direkte hjernevasking eller tvang" kan jeg være med på, men det er nettopp det som skjer. Mitt eksempel er ikke enestående: Har du opplevd forkynnelse i skolen? - Humanistisk Ungdom EDIT for å legge til: Credits til isaac elric! Enig på alle områder! Endret 21. juli 2009 av Dunsay Lenke til kommentar
Frosland Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Jeg tror ikke nødvendigvis du har rett her Sorbio. Jeg har i flere år vanket i kristne miljøer, vært på kristne leire (Krik Arena, Krik Explore). Mitt syn er at kristne ungdommer er som de fleste andre. Kanskje det er snakk om noen % mer av kristne, som ikke drikker. I det store og hele vil jeg si at om du hadde fulgt dagen til en kristen, og en ateist. Så hadde du i de fleste tilfeller ikke hatt mulighet for å skille de to. Om de ikke i løpet av dagen hadde blitt konfrontert med hvilket livssyn de hadde. Hmm, jeg tror nok ikke du nødvendigvis har helt rett her. Klart at det er slikt i enkelte kristne miljøer. Krik-miljøet kjenner jeg godt til. Det avhenger nok veldig hvor du går. Noen av krik-miljøene, blir vel faktisk ikke drevet av kristne engang. Jeg tror absolutt du vil merke forskjell på en bevisst kristen (en som har tatt et kristent standpunk) vs. en ateist. Den kristne vil gjerne be, kanskje gå på et kristent møte, banne mindre osv. Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 (endret) "bare slapp av. Jeg liker deg like godt, om du er full eller ei". Fin sjekkereplikk. I all hovedsak så stemmer det nok at ungdommer som tilhører visse menigheter drikker mindre, selv om det som vanlig kan være betydelig forskjell mellom liv og lære. Såpass at jeg er fristet til å si, inspirert av Frankline, at hykleri er et kristent prinsipp. Usaklig? Nei, la meg forklare hvorfor. Kristne ønsker å ta æren for det som måtte være bra av egenskaper - edruelighet, nestekjærlighet, omsorg, toleranse og så videre. Man nekter å innse at de samme positive egenskaper finnes i rikt monn også hos ateister. Mens alt som er galt med mennesker og samfunnet ønsker kristne å forklare med at vi beveger oss vekk fra Gud. I min barndom og ungdom var jeg lite kritisk til kristendom og annen religion. Jeg trodde ikke på Gud (og ikke kjøpte jeg dette med den usynlige vennen Jesus som alltid er med deg heller - barn tenker svært bokstavelig når du forteller dem slikt som "Jesus er alltid ved din side"), men jeg sang med på salmer, foldet hender og ba bordbønn sammen med de andre barna. Men jo mer jeg blir utsatt for kristnes argumenter og holdninger, jo med skeptisk blir jeg. Får jeg egne barn skal de definitivt ikke læres opp til å tro at det venter dem enten en ufattelig stor belønning (himmelen) eller en like ufattelig stor straff (helvete) hvis de oppfører seg sånn-og-sånn. Jeg mener man må lære seg at det å oppføre seg skikkelig er verdifullt både for individet og samfunnet - det har en iboende verdi, helt uavhengig av religion. Endret 21. juli 2009 av Cyberfrog Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Unnskyld, men det ser heller ut som at ikke DU kjenner mange. Og jeg forstår dine tanker om kristendommen, hvis du har blitt kastet ut av søndagskolen og konfirmantundervisningen. Klart jeg hadde "hatet" kristendommen, om noen hadde behandlet meg slik. Dessverre virker du blind i forhold til hvordan kristne egentlig er. Du er flink til å knuse argumenter, men du er ikke flink til å se hvordan det virkelig kristen-norge er. Du påstår at kristendom medfører mer alkohol og narkotika. SLUDDER! OG nå ønsker du vel at jeg skal komme med en link, som kan bekrefte at det er sludder... Gå rundt i kirker, lær de kristne å kjenne, så får vi vel se hvor mange rusavhengige det er der. For det første vil jeg understreke at jeg ikke ”hater” kristendommen. Jeg er bare veldig forundret over at folk i et opplyst land som Norge fortsatt har troen (heldigvis blir det mindre og mindre av dem). At jeg ble kastet ut gjorde meg ingen ting. Det bare bekreftet at religion er eventyr. I tillegg så har jeg like stor rett som deg å ”misjonere” for mine meninger. Du påstår at jeg er blind i forhold til hvordan kristne egentlig er. Det skal jeg si deg, at det vet du ingen ting om. Du kjenner ikke til i hvilke kretser jeg beveger meg i, hvem jeg har kontakt med, hva min jobb er, etc. Jeg kan til og med være sønn av en prest uten at det skal ha noe med denne saken å gjøre. Og hvis du synes jeg er flink til å knuse argumenter, så sier jeg mange tusen takk for det! Det var godt å høre, fordi sannheten kan ikke knuses og dermed vil dine argumenter alltid knuses. Så har vi dette med alkohol og narkotika (som jeg for øvrig har stor forebyggende erfaring med - i jobbsamenheng), så har ikke jeg påstått at kristendommen fører til mer alkohol og narkotika. Det jeg har vist til er at dette også forekommer i stor skala også i kristne familier og kretser. Men det er her mange kristne har skylapper på og ikke kan innrømme at det finnes problemer. Og så tilbake med dette om du kan vise til noen tallmateriale. Det var du som først kom med en påstand og derfor bør du underbygge dette. Ikke komme med slik synsing som du gjør. Ro, ro til fiskeskjær…… Klart ateister har moral, og respekterer folk. Ikke fremstill meg som en om mener noe annet. Men det er helt tydelig at mange ateister på dette forumet har litt respekt-problemer. Hvorfor sier jeg det? Les tråden "mangel på respekt i religions-trådene". I dine første poster så var det en stor "eim" av at det kun var kristne som hadde moral og respekt. Derfor blir det fremstilt som om du mener det. Det finnes sikker mange i denne tråden som etter din definisjon ikke viser respekt, men etter min vurdering er du på lik linje med de mange. Likevel synes jeg det er greit fordi det er jo en diskusjon og da må man kunne tåle litt. Hadde en "dårlig" lærer i konfirmasjonstimene jeg også, en skikkelig svovel predikant som ble truende så fort han slapp opp for argumenter, og det var ofte! Jeg klarte meg med et nødskrik, men ble stemplet vanskelig og tvilende av kirkerådet eller hva pokker det supperådet som hadde møter om meg het for noe... Men disse "svovel predikantene" er det mange av. Det er mange av mine nærmeste ateistiske venner som har opplevd dette. Det merkelige med dette er at flesteparten av disse ikke var "mindre begavet" eller "bråkebøtter" i skoletiden. De fleste holdt seg rolige i andre timer og hadde gode karakterer. Særlig i fysikk og kjemi (realfag). Mange er forresten sivilingeniører i dag. Kirken ER en plass hvor folk for eks. som sliter med rusproblemer kan komme, og føle seg trygge. Hvorfor det? Jo, fordi i veldig mange kristne samfunn lever man etter en tanke; at ukontrollert fyll, ikke er bra. Det betyr ikke at kristne = avholds, men at mange kristne har (etter det jeg mener) et sunnere syn på hvordan vi bør drikke alkoholen. Å påstå at ikke kristendommen har en forebyggende effekt ang. rus, som du indirekte påsto, blir jo også litt rart. Jeg har kanskje 200-300 kristne venner (samt jeg kjenner, og kjenner til det ti dobbelte), fra forskjellige menigheter, forskjellige byer, ja til og med i forskjellige land. Av de drikker kanskje 1-3 prosent seg jevnlig fulle, som resten av Norge. 30 % drikker alkohol, men drikker seg aldri fulle. Resten drikker lite til ingeting.Dette statuerer eksempeler, for barna, venner og andre. Dette innbyr til å ikke drikke, når man er sammen med disse ikke-stordrikkerne. Det blir litt som at mennesker liker ikke å banne rundt en prester (kanskje ikke det gjelder deg, men det gjelder mange) - Så liker man ikke å være full rundt kristne. Dette er bare tall og data du sitter med, eller det rette er vel en opplevelse du har. Jeg kan også komme med mange historier og tall som vil underbygge dette. Men som sakt, dette er kun mine opplevelser og min vurdering av samfunnet. Derfor spør jeg fortsatt etter om du kan underbygge disse påstandene. Jeg kan vise til kriminalitet, alkoholforbruk, narkotika, m.m. i USA opp mot f.eks. Japan. Er det religion som gjør den store forskjellen eller er det velferdsgoder/politikken som gjør den store forskjellen? Vi kan jo si at det er politikken men husk på hvem som legger premissene i politikken. Spørsmålet er heller. Hva tenkte Herren da dette viruset, som han ikke skapte, begynte å drepe mennesker?Jeg tror han tenkte. "Staike, jeg må få mine venner og allierte til å fortelle hvor farlig det er, slik at vi får stoppet den. De må også huske å si bruk kondom." Ja, ja, en forklaring finnes alltid..... Herrens veier er uransakelig! Men tilbake til trådens opprinnelse og som jeg har skrevet før, så har foreldre retten på sin side når oppdragelse og opplæring skal utføres. Og sånt bør det være, men likevel bør vi arbeide mot mindre religiøs påvirkning. Derfor er fjerning av alt religiøst i statlig regi viktig, særlig i skole. Livssynsnøytralitet! PS: jeg banner ikke, men tar meg en whisky i ny og ne. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Hvorfor får jeg følelsen av at du ser på meg som en tankeløs "følge gjengen"-person? Hvis eneste grunnen til at jeg er kristen i dag, er fordi jeg har vokst opp i en kristen familie, ja da hadde jeg ikke vært kristen i dag. Er du klar over hvor sinnsykt mye mobbing jeg har gått gjennom bare fordi jeg har en kristen familie? Bare fordi min familie trodde på noe annet enn de andre? Samfunnet mobbet meg for det, og derfor skulle jeg ende opp som en kristen til slutt? For ærlig talt, det er det samfunnet har bidratt til meg i den sammenhengen. Det meste samfunnet har bidratt med til kristendommen for min del er de gangene vi var på julegudstjeneste i kirka. Jeg har hatt flere muslimske venner, og lært mer om islam enn kristendommen på skolen. Grunnen til at jeg tror på kristendommen er at jeg har funnet ut at det er det jeg tror på. Ikke islam, ikke buddhismen, ikke jødedommen - kristendommen. Hvorfor føles det alltid riktig når jeg ber til Gud? Hvorfor føles det alltid riktig når jeg lovsynger? Hvorfor får jeg følelsen av at det stemmer det jeg tror på, når jeg er ute i naturen? Hvorfor får jeg følelsen av alt det på tross av hva samfunnet har lært meg opp til å tro på? For samfunnet har absolutt ikke lært meg opp til å bli kristen. Jeg siktet i grunn til siste delen av RWS sitt innlegg da jeg sa at h*n burde skjerpe seg litt. Det var rett og slett utrolig vanskelig å skjønne hva h*n mente. Ser ikke på deg som en tankeløs ”følg gjengen” person. Hensikten min var understreke at man blir påvirker, uansett om du liker det eller ikke. Ønsket også et mer grunnleggene svar hvorfor du tror og hvorfor du tror at kristendommen er det rette, og det har du jo redegjort for her. Fra en vitenskapelig (du kan gjerne benevne den som ateistisk) syndsvinkel så kan grunnen for din tro rives i fra hverandre, uansett om du liker det eller ikke. Hvis du blir mobbet grunnet ditt livssyn, så er det sikker veldig frustrerende for deg. Viser for øvrig til mitt tidligere innlegg nr. 23. Men hvis du føler deg mobbet fordi du blir utsatt for kritisk tenkning og kommentarer om religion; ja da er det ikke mobbing. Det kan sammenlignes med at du f.eks. er SV’er og jeg er Høyremann, så har jeg lov til å komme med mine meninger hvordan jeg ønsker samfunnet skal være. Dette er ikke mobbing. Hvis du føler deg mobbet her på forumet, så er det du selv som oppsøker det. Men selvfølgelig skulle det i en perfekt verden vært mindre av de personlige angrepene. Lenke til kommentar
carmelita Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Hvorfor får jeg følelsen av at du ser på meg som en tankeløs "følge gjengen"-person? Hvis eneste grunnen til at jeg er kristen i dag, er fordi jeg har vokst opp i en kristen familie, ja da hadde jeg ikke vært kristen i dag. Er du klar over hvor sinnsykt mye mobbing jeg har gått gjennom bare fordi jeg har en kristen familie? Bare fordi min familie trodde på noe annet enn de andre? Samfunnet mobbet meg for det, og derfor skulle jeg ende opp som en kristen til slutt? For ærlig talt, det er det samfunnet har bidratt til meg i den sammenhengen. Det meste samfunnet har bidratt med til kristendommen for min del er de gangene vi var på julegudstjeneste i kirka. Jeg har hatt flere muslimske venner, og lært mer om islam enn kristendommen på skolen. Grunnen til at jeg tror på kristendommen er at jeg har funnet ut at det er det jeg tror på. Ikke islam, ikke buddhismen, ikke jødedommen - kristendommen. Hvorfor føles det alltid riktig når jeg ber til Gud? Hvorfor føles det alltid riktig når jeg lovsynger? Hvorfor får jeg følelsen av at det stemmer det jeg tror på, når jeg er ute i naturen? Hvorfor får jeg følelsen av alt det på tross av hva samfunnet har lært meg opp til å tro på? For samfunnet har absolutt ikke lært meg opp til å bli kristen. Jeg siktet i grunn til siste delen av RWS sitt innlegg da jeg sa at h*n burde skjerpe seg litt. Det var rett og slett utrolig vanskelig å skjønne hva h*n mente. Ser ikke på deg som en tankeløs ”følg gjengen” person. Hensikten min var understreke at man blir påvirker, uansett om du liker det eller ikke. Ønsket også et mer grunnleggene svar hvorfor du tror og hvorfor du tror at kristendommen er det rette, og det har du jo redegjort for her. Fra en vitenskapelig (du kan gjerne benevne den som ateistisk) syndsvinkel så kan grunnen for din tro rives i fra hverandre, uansett om du liker det eller ikke. Hvis du blir mobbet grunnet ditt livssyn, så er det sikker veldig frustrerende for deg. Viser for øvrig til mitt tidligere innlegg nr. 23. Men hvis du føler deg mobbet fordi du blir utsatt for kritisk tenkning og kommentarer om religion; ja da er det ikke mobbing. Det kan sammenlignes med at du f.eks. er SV’er og jeg er Høyremann, så har jeg lov til å komme med mine meninger hvordan jeg ønsker samfunnet skal være. Dette er ikke mobbing. Hvis du føler deg mobbet her på forumet, så er det du selv som oppsøker det. Men selvfølgelig skulle det i en perfekt verden vært mindre av de personlige angrepene. Poenget jeg prøvde å få fram var at samfunnet ikke har bidratt mye til at jeg er kristen, og det tror jeg du skjønte også. Selvsagt føler jeg meg ikke mobbet bare fordi folk stiller meg spørsmål. Det er ikke helt enkelt å skulle diskutere her, som kristen, men jeg føler meg ikke mobbet for det. Nei, jeg snakker om tider på barne- og ungdomskolen der det ikke var så veldig populært å være kristen. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Poenget jeg prøvde å få fram var at samfunnet ikke har bidratt mye til at jeg er kristen, og det tror jeg du skjønte også. Nei, jeg skjønner deg ikke??? Hvis det ikke er samfunnet som har bidratt med at du er kristen, hva er det da? Er ikke du påvirkelig. Selvsagt føler jeg meg ikke mobbet bare fordi folk stiller meg spørsmål. Det er ikke helt enkelt å skulle diskutere her, som kristen, men jeg føler meg ikke mobbet for det. Nei, jeg snakker om tider på barne- og ungdomskolen der det ikke var så veldig populært å være kristen. I min ungdom var det slike som meg som ble angrepet (vil ikke kalle det mobbing) for mine meninger. Alt dette er avhengig av hvor du vokser opp. I denne kommunen som jeg bor i nå er det vi som publiserer at vi er ateister som blir sett på med skrå øyne. Lenke til kommentar
carmelita Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Poenget jeg prøvde å få fram var at samfunnet ikke har bidratt mye til at jeg er kristen, og det tror jeg du skjønte også. Nei, jeg skjønner deg ikke??? Hvis det ikke er samfunnet som har bidratt med at du er kristen, hva er det da? Er ikke du påvirkelig. Jo, jeg er jo påvirkelig, men samfunnet har ikke akkurat reklamert noe særlig bra for kristendommen når de som er kristne blir mobbet så mye. Selvsagt føler jeg meg ikke mobbet bare fordi folk stiller meg spørsmål. Det er ikke helt enkelt å skulle diskutere her, som kristen, men jeg føler meg ikke mobbet for det. Nei, jeg snakker om tider på barne- og ungdomskolen der det ikke var så veldig populært å være kristen. I min ungdom var det slike som meg som ble angrepet (vil ikke kalle det mobbing) for mine meninger. Alt dette er avhengig av hvor du vokser opp. I denne kommunen som jeg bor i nå er det vi som publiserer at vi er ateister som blir sett på med skrå øyne. Okey. Her er det omvendt. Det er vel kanskje i bygder og småkommuner som gjerne er skeptiske til ateister? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 (endret) Hadde du funnet kristendommen dersom du ble født i Iran med muslimske foreldre og flyttet til norge? Statistisk sett: Ikke en sjanse, uansett utdannelsesnivå. Hadde du funnet kristendommen dersom du bodde i Kina og flyttet til norge? Statistisk sett: Ikke en sjanse, uansett utdannelsesnivå. ... Statistisk sett er de absolutt fleste som er kristne i norge kristne fordi foreldrene deres er kristne OG fordi skolesystemet og samfunnet (spesielt TV2) er lagt opp til å lære nordmenn om kristendom og kristne dem (Obligatorisk gudstjeneste fra og med første klasse, konfirmasjon med masse gaver etc). Statistisk sett er du sansynligvis kristen på grunn av arv og miljø. Det er jo LITT rart at 60-70% av de som vokser opp i norge er kristen fra barndommen av og opp i voksen alder, mens det er motsatt i tyrkia hvor 60-70% er muslimer, og i kina hvor 60-70% er hinduister. Med mindre du regner deg og ditt sinn overlegent de fleste sine tanker og deres evne til å velge, så må du nesten fint akseptere at du er kristen på grunn av miljø. Alle grupper mener at media og samfunnet er mot dem og mobber dem -- det er det forskning på -- men man TROR IKKE at man blir mobbet før man anser seg selv som en del av den gruppen: Man synes ikke noen man er enige med er ufine når de snakker om grupper man ikke har empati med. ... Som ateist har jeg tatt et aktivt valg å IKKE tro på det jeg har blitt lært. Siden jeg kunne tatt DET SAMME VALGET i hele verden kunne jeg vært ateist i hele verden uansett hvor jeg ble født -- UTEN å ha høye tanker om meg selv og min evne til å velge fritt. DET er grunnen til at jeg synes det er uansvarlig å lære opp barn til å tro: De forstår ikke selv at de er opplært, og bærer holdningen at de selv har valgt å tro med seg hele livet, selv om vi kan BEVISE statistisk at de absolutt fleste av dem kun har føyet seg til kultur og arv. ... AV med silkehanskene... Hvor mange forlater eller tror ikke på en gjennomsnittlig sekt foreldrene deres er med i? 30%? Hvor mange forlater en religion foreldrene deres er med i eller tror ikke på den dersom de blir innført i religionen? 30%? ... ... Poenget mitt er: Sekter som hjernevasker ungene sine har ikke større frafall enn norske barn med kristne foreldre, tyrkiske barn med muslimske foreldre og kinesiske barn med hinduistiske foreldre. Det er EN fellesnevner: I all land hvor VITENSKAP står sterkt går frafallet fra religioner og sekter i størst grad over til ateisme blant dem som studerer realfag. Endret 21. juli 2009 av Andre1983 Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Det er EN fellesnevner:I all land hvor VITENSKAP står sterkt går frafallet fra religioner og sekter i størst grad over til ateisme blant dem som studerer realfag. Halleluja! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå