Gå til innhold

Er det egentlig uansvarlig at voksne laerer barn a bli kristne?

Anbefalte innlegg

Ja, de ti bud er ikke bra! Tenk å lære bort, "du skal ikke lyve/stjele etc."...

Nå nevner du to veldig trivielle eksempler som ikke har noe mer med kristendom å gjøre enn det har med ca. alle andre trosretninger og livssyn. De to punktene der lærte jeg hjemme helt uten henvisning til religion.

Kort sagt:

1. Det i bibelen som er allmenngyldig kan vi lære uten henvisning til bibelen og Gud.

2. Det i bibelen som ikke er allmenngyldig kan vi klare oss uten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stjeler quoten jeg...

Ja -- tenk å si du skal ikke stjele, og du skal ikke lyve.

FOR HVIS DU GJØR DET SKAL GUD KASTE DEG I EVIGVARENDE PINE HVOR DU SKAL TORTURERES AV DE VÆRESTE SKAPNINGENE GUD NOEN GANG HAR SKAPT I ALL EVIGHET!

Veldig konstruktivt.

Dessuten tviler jeg på at du kan ramse opp de ti bud man i følge det gamle testamentet skal følge.

Lenke til kommentar
Like uansvarlig som å lære dem å like fotball. Føsj.

Ja.

Fotballkrigen var forferdelig i forhold til korstogene og kristningen av norge, det er sant...

Men jeg kan ikke huske noen klausuler om AT DOMMEDAG KOMMER HVERT ØYEBLIKK MED VOLD OG TORTUR OG ENGLER SOM SLAKTER IKKE-FOTBALLTILHENGERE.

Slikt KAN gjøre noe med små barn.

Jada.

Jeg vet at man unnlater å fortelle sannheten om kristendommen til de små, men gjør det saken så mye bedre å tie om at man tror at gud vil torturere flesteparten av menneskene i verden og brenne verden vi lever i og alle dyrene og kjæledyrene våre når som helst nå?

Lenke til kommentar
Vi tror jo at de som ikke har tatt imot Jesus havner på et varmt, varmt sted.

Er det sannsynlig at du hadde trodd det om ingen hadde fortalt det, mens du vokste opp?

Det var en stund jeg ikke trodde. Jeg gikk bort fra barnetroen min. Troen jeg har nå er overhode ikke basert på oppdragelsen min, men på opplevelser og hva jeg føler er riktig. Men joda, hvis jeg aldri hadde hørt om kristendommen så hadde jeg antageligvis ikke trodd.

Som kristen vil jeg vel si at jeg syns det er uansvarlig å ikke oppdra barna mine (som jeg en gang kommer til å få) i den kristne tro. Vi tror jo at de som ikke har tatt imot Jesus havner på et varmt, varmt sted.

Så du vil lære dine barn om noe det ikke finnes en eneste fornuftig grunn til å tro på som sannhet til dine barn? Hva annet kommer du til å lyve til dem om da? At frodo i ringenes herre er en kjernekar som ofte er å besøker dere?

Har litt vanskelig for å fatte at voksne ansvarlige folk faktisk kan lyve til sine egne barn om noe vi ikke har en eneste flik av beviser for som sannhet jeg og lurer på om dere da lyver like lett om andre ting?

Og må bare le når jeg ser ord som "jeg trodde ikke før, men begynte å tro igjen..." og gjerne slenger på at de var ateister, for det går så klart frem at du ikke hadde peiling på alternativene til vissvasset de nå tror på.... hadde de det hadde de ikke trodd på det er min påstand.. :)

CK_ forklarte det meste. Det er jo ikke å lyve når man tror (vet) det er sant. Selvsagt vil jeg fortelle at noen tror på noe annet enn det jeg gjør også. Og selvfølgelig vil jeg ikke tvinge disse ungene til å tro på kristendommen. Det går ikke ann å tvinge noen til å tro på noe - de må gjøre det selv.

Angående at jeg ikke trodde en stund, så kan jeg fortelle deg det at det var fordi jeg tvilte på at det faktisk fantes en Gud. Når man ber og ber, og ingenting skjer, begynner man å tvile. Hvorfor er det så morsomt? Jeg har lært om mange religioner, men likevel er det kristendommen jeg tror på. Det er fordi jeg åpenriktig tror at det er sånn det er. Hvorfor skulle en eventuelt annen gud svare på mine bønner til den treenige guden jeg tror på?

PS: Kanskje en idé å prøve å skjerpe seg litt når man skal skrive. En rimelig full J@cob klarer å skrive mer forståelig enn det du gjorde.

Snakk i eufemismer når sannheten blir for stygg ja.

Det du snakker om er et torturkammer. Og det byr deg tydeligvis ikke i mot.

Jeg kan godt si "brenne i helvete" i stedet jeg. Selvsagt liker jeg ikke tanken på at folk havner der. Hva får deg til å tro det? Man har et valg, og sånn er det.

Endret av carmelita
Lenke til kommentar

Det er altså bedre at barna finner sine muligheter fra TV-en, og resten av mediene. For jeg tror det er nettopp det som skjer. Jeg møter daglig mye forskjellige mennesker. Mange, mange lever paradise hotel-livet. Ukontrollert fyll, som fører til seksuelle utskeilser, utroskap. Stygt språk - kan ikke folk ordet "veldig"?

Jeg sier IKKE at kun kristne foreldre, er gode foreldre. Men jeg sier at foreldre som lærer barna om den kristne tro, har prinsipper og et moralsk grunnlag til å gjøre "foreldre-jobben" meget bra!

Jeg kjenner enormt mange kristne foreldre. Sett fra et ikke-kristent ståsted, kan jeg ikke se hva som er problemet med at barna blir lært opp at de stammer fra en god Gud. Eller å ha et ungdomsmiljø som i (langt) mindre grad er preget av fyll, narkotik o.l. (nei, jeg påstår ikke at kristne er "perfekte", eller noe slikt). Jeg synes det er greit at barna og foreldrene synger "kjære Gud jeg har det godt", før leggetid - det legger vel bare opp til et sterkere foreldre-barn-forhold.

En artig detalj. Nesten samtlige av alle jeg kjenner med kristne foreldre, som selv ikke er kristne, er takknemlige og direkte glade for at de kommer fra et kristent hjem.

Lenke til kommentar
Det er altså bedre at barna finner sine muligheter fra TV-en, og resten av mediene. For jeg tror det er nettopp det som skjer. Jeg møter daglig mye forskjellige mennesker. Mange, mange lever paradise hotel-livet. Ukontrollert fyll, som fører til seksuelle utskeilser, utroskap. Stygt språk - kan ikke folk ordet "veldig"?

Jeg sier IKKE at kun kristne foreldre, er gode foreldre. Men jeg sier at foreldre som lærer barna om den kristne tro, har prinsipper og et moralsk grunnlag til å gjøre "foreldre-jobben" meget bra!

Jeg kjenner enormt mange kristne foreldre. Sett fra et ikke-kristent ståsted, kan jeg ikke se hva som er problemet med at barna blir lært opp at de stammer fra en god Gud. Eller å ha et ungdomsmiljø som i (langt) mindre grad er preget av fyll, narkotik o.l. (nei, jeg påstår ikke at kristne er "perfekte", eller noe slikt). Jeg synes det er greit at barna og foreldrene synger "kjære Gud jeg har det godt", før leggetid - det legger vel bare opp til et sterkere foreldre-barn-forhold.

En artig detalj. Nesten samtlige av alle jeg kjenner med kristne foreldre, som selv ikke er kristne, er takknemlige og direkte glade for at de kommer fra et kristent hjem.

Stryk Gud og Kristen i alle tilfelle du har brukt dem, og se om man kan få samme effekt med Norge og Vestlig, og tro med kultur..

"Jeg sier ikke at kun vestlige foreldre er gode foreldre. Men jeg sier at foreldre som lærer barna om den vestlige kultur, har prinsipper og et moralsk grunnlag til å gjøre foreldre-jobben meget bra"

Ser du?

UTEN å inkludere dommedagsreligionen med guden som torturerer dem som ikke tror på ham i evig tid!

Kulturen vår er IKKE kristen.

I kristendom er slaveri tillatt, sex før ekteskapet forbudt og straffbart med døden, og masse mer tull som vi alldeles ikke følger i dag.

Vi følger INGEN særkristne regler, vi følger humanistiske regler som har kommet de siste 200 årene på TROSS av kristendommen.

Homofili er tillatt å praktisere. Det er ukristelig.

Gudsspottelse er tillatt. Det er ukristelig.

Slaveri er forbudt. Det er ukristelig.

(Hvis du skal argumentere mot noe av dette: Bruk sitater fra bibelen. Kristendommens essens er samlet i bibelen, ikke i tankene til de kristne.)

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Snakk i eufemismer når sannheten blir for stygg ja.

Det du snakker om er et torturkammer. Og det byr deg tydeligvis ikke i mot.

Jeg kan godt si "brenne i helvete" i stedet jeg. Selvsagt liker jeg ikke tanken på at folk havner der. Hva får deg til å tro det? Man har et valg, og sånn er det.

Fordi du dyrker den guden som mener noe slikt er nødvendig.

Lenke til kommentar

Stryk Gud og Kristen i alle tilfelle du har brukt dem, og se om man kan få samme effekt med Norge og Vestlig, og tro med kultur..

"Jeg sier ikke at kun vestlige foreldre er gode foreldre. Men jeg sier at foreldre som lærer barna om den vestlige kultur, har prinsipper og et moralsk grunnlag til å gjøre foreldre-jobben meget bra"

Ser du?

UTEN å inkludere dommedagsreligionen med guden som torturerer dem som ikke tror på ham i evig tid!

Jeg håper for Guds skyld ikke at det er de vestlige prinsippene folk ønsker å lære barna. "Det er ok å ha alt, mens andre ikke har noe, så lenge VI direkte tar det fra dem:)" Nei, ikke bytt kristne ut med vestlige. Vesten har kommet så langt at vi snart glemmer resten.

Du sier: "Kulturen vår er IKKE kristen.

I kristendom er slaveri tillatt, sex før ekteskapet forbudt og straffbart med døden, og masse mer tull som vi alldeles ikke følger i dag"

Nei, det er jeg i og for seg enig i. Den norske kulturen er ikke kristen (i hvertfall ikke slik som før). Det ser vi med at ungdom i 12-14 drikker ser kanon. Det ser vi med at abort brukes (av og til) som et prevensjonsmiddel. Det ser vi med at politiet, sykehuset og brannvesenet må hente fulle folk, må stoppe slosskamper, må ta kriminelle, må løse voldektssaker, må etterforske drap, and so on...

Kanskje ikke så dumt å sende barna til søndagskolen?

Dere bruker ofte Bibelen for å argumentere MOT kristne. Og dere er godt fornøyde med det, da det fremstiller kristne som svakinger... Det skal sies at mange av de brutale bibelhistoriene og oppfordringene (som stort sett står i GT), IKKE praktiseres av kristne. Vi hugger ikke av oss høyrearmen, eller brenner mennesker. Nei, vi tror (de fleste) at det hørte til en annen tid, evt. noe annet.

Kristendommen i PRAKSIS er en kjærlighetsreligion! Ja, jeg er klar over at mange kristne behandler homofile på en uakseptabel måte. DET ER JEG HELT I MOT!!!

Men hva læres på søndagskolen, gudstjenester osv...? Jo, at vi skal bry oss om hverandre. At vi skal vende det andre kinnet til. At vi skal tilgi. Gi til de fattige... Be og bry deg om folk.

Bli fyllt av kjærlighet. Nåde, fred, kjærlighet, respekt...

Dette er kristendommen i praksis, og er du veldig uenig i det... Ta deg en tur på søndagskolen!

Lenke til kommentar

Har vært på søndags skolen, riktig nok for lenge lenge siden, men der lærte vi at kristendommen var den eneste riktige religionen og at alle som ikke trodde på den var litt bak mål, for de dyrket avguder. Dette fortsatte de å messe om helt opp til 6.klasse, der vi satt på rekke og rad og ba med follede hender mens læreren ramset opp hva vi ba om... Er dette å lære kjærlighet til andre mennesker? Hvordan tror du de to stakkars JV'ene vi hadde i klassen hadde det når vi "kristne" sto og regelrett mobbet dem og trakaserete dem for den latterlige troen de hadde, for det hadde vi lært av læreren i kristendoms timen. Jeg grøsser jeg når jeg tenker på hvor jævelig de jehovas vitnene må ha hatt det når vi "kjærlige" kristne hadde myndighetene i ryggen til å fortelle dem at de drev med avgud dyrkelse og at deres gud bare var tull og tøys og ikke måtte tros på...

Dette gjelder såklart ikke bare kristendom, men alle religioner, de lager helt klare skiller der det ikke bør, eller skal være, noe skille. Det er ingenting som heter "et kristent barn" eller "et muslimsk" barn, men til og med pressen bruke den skille tittelen om unger nettopp fordi ungenes foreldre tilhører en religion. Barn vet jo kun det voksne forteller dem og er i prinsipp ikke religiøse i det hele tatt, bare barn. Men religion lager slike skiller, de lærer de som tror på dette at de er bedre enn andre nettopp fordi DERES gud er mye bedre enn alle andres. Trenger vi dette i dag? Nei, vi gjør ikke det. Verden trenger fred og det får vi ikke via religion. Det har historien lært oss....

"Men det hadde blitt fred hvis alle var kristne!", har jeg ved flere anledninger fått slengt i trynet av (naive) ktstne og jeg lurer da på om de er seriøse, for det er 35 000 grener av kristendom som ALLE hevder å ha den rette guden og som ikke klarer å enes om småting engang. Her er det også skiller, for hvor mange ganger har jeg ikke hørt kristne si at "de andre" ikke er ordentlig kristne.....? Som om akkurat DE satt med fasiten på hva som er ordentlig kristen? Når de ikke klarer å enes seg i mellom en gang, på grunnlag av en og samme bok, hvordan skal vi da kunne lage fred med den religionen? Faller på sin egen urimelighet det...., men noen mangler evnen til å se det for de (vet) at det DE tror på er det rette, hvis ikke hadde de jo ikke trodd det, ikke sant?

Så hvis dere tror guden deres, den kristne altså, er kjærlighet og fryd og gammen har dere ikke lest bibelen, men hatt folk til å fortelle dere hvor kjærlig den guden er. Har faktisk til gode å høre en eneste prest snakke om de delene av bibelen som omhandler den siden av guden deres, for han snakker KUN om de fine partene i bibelen, den parten de vil at folk skal høre om, for det rekruterer. Så de er ikke ærlige engang på det området....

Og der har du også voksne kristne med barn, for også de lærer bort de fine delene i religionen sin til sine barn, såklart, og unnlater å si noe om hva guden deres egentlig har i sinnet, i følge hans egen bok. For der ventr dommedag og endetid og ikke vet jeg når de kristne syntes det er passe å pressentere ungene sine for kristendommens våte drøm, men regner ikke med at dette aspektet er det første de lærer?

En trenger bare å ha kristendom og andre dommedags religioner på en armlengdes avstand så ser man fort at dette ikke er noe kjærlighets budskap i det hele tatt, men en skjult trussel....

:no:

Lenke til kommentar
Hvordan tror du de to stakkars JV'ene vi hadde i klassen hadde det når vi "kristne" sto og regelrett mobbet dem og trakaserete dem for den latterlige troen de hadde, for det hadde vi lært av læreren i kristendoms timen. Jeg grøsser jeg når jeg tenker på hvor jævelig de jehovas vitnene må ha hatt det når vi "kjærlige" kristne hadde myndighetene i ryggen til å fortelle dem at de drev med avgud dyrkelse og at deres gud bare var tull og tøys og ikke måtte tros på...

Uten å dra strikken for langt, synes jeg enkelt på forumet er ganske i nærheten av å gjøre dette fremdeles. Da er det ateister som forteller kristne, og andre troende hvor dumme, tankeløse, ukritiske og blinde de er. Og etter min mening er det noen som tar dette alt for langt.

Er det et problem at foreldre trekker ut det beste fra kristendommen, og lærer barna sine dette? For det vil jeg tro forldre gjør med det meste. De tar det de ser/synes er bra, og lærer barna sine at, slik er det. Jeg har ingen problemer med å låne levregler etc fra livssyn som jeg ikke tror direkte på, så lenge det er positive ting.

Det beste er jo når ateister skal fortelle kristne, hvordan de skal være kristne. Fordi de har så mye bedre peiling på hvordan det er. Jeg uttaler meg bare slik jeg tror det er å være kristen. Og da er det opp til en selv, hvordan en vil tolke Bibelen, eller om en i det hel tatt vil legge vekt på Bibelen som kristen. Om en kristen velger å fokusere på det gode i kristendommen, så er ikke det noe problem. Som dere sier er det jo flust av grene innenfor kristendommen. Noen med hovedvekt på å følge alle regler i Bibelen, andre med vekt på nestekjærlighet, og kjærlighet til gud.

Lenke til kommentar
Det var en stund jeg ikke trodde. Jeg gikk bort fra barnetroen min. Troen jeg har nå er overhode ikke basert på oppdragelsen min, men på opplevelser og hva jeg føler er riktig. Men joda, hvis jeg aldri hadde hørt om kristendommen så hadde jeg antageligvis ikke trodd.

Så hvis du hadde vært fødd i et muslimsk land, så hadde du blitt muslim? Ser ikke du at dette da kun er en påvirkning av foreldre(og samfunn). At disse historiene du er blitt fortalt kun er eventyr og hva man tror på er avhengig hvor man er født. Hvilken religion er den rette? Ingen spør du meg. Kun eventyr!

PS: Kanskje en idé å prøve å skjerpe seg litt når man skal skrive. En rimelig full J@cob klarer å skrive mer forståelig enn det du gjorde.

Jeg leser RWS sine innlegg med glede. Er ikke alltid enig i det som skrives, men de er (av og til) direkte og enkelt skrevet og stort sett veldig forståelig. Så hva du mener med dette angrepet er meg uforståelig?

Du kjenner til at helvete egentlig er søppelfyllingen utenfor Jerusalem.

Med et slik argument sier du at alle foreldre som IKKE er kristen IKKE gjør en god jobb. Hvilken bøddel er du som kan dømme? Husk at den etikken du følger i dag ikke bygger på kristendommen, men på humane verdier og etiske retningslinjer som det moderne samfunnet har bygget opp på bakgrunn av menneskelige behov. Det er faktisk slik at det er kristendommen som har tilpasser seg dagens samfunn og humanistiske verdier. Kristendommen går mer og mer vekk fra bibeltroen.

Jeg bor i en kommune som ligger på topp 10 listen over kommuner som har flest bedehus, kirker og menighetshus i Norge. Denne kommunen er også blant topp 10 når det gjelder alkohol- og narkotikasaker, samt antall dødsfall pga. overdoser. Dette viser at kristendommen skaper tapere. Det viser seg også at ateister har høyere utdannelse en kristne og jeg tror at hvis det hadde blitt gjort en undersøkelse på hvem som utfører lovbrudd, så vil de som kaller seg kristen ligget på topp av listen (du kan jo se til USA). Jeg kunne ha vist til undersøkelser som underbygger dette, men du kan Google dette selv, samt at jeg ønsker at du kommer med tall som underbygger din påstand først.

Da kjenner ikke du mange! Men de viser at ateister kan oppføre seg og har en moral og dermed går på tvers av det du skriver.

Kristendommen i PRAKSIS er en kjærlighetsreligion! Ja, jeg er klar over at mange kristne behandler homofile på en uakseptabel måte. DET ER JEG HELT I MOT!!!

Men hva læres på søndagskolen, gudstjenester osv...? Jo, at vi skal bry oss om hverandre. At vi skal vende det andre kinnet til. At vi skal tilgi. Gi til de fattige... Be og bry deg om folk.

Dette er kristendommen i praksis, og er du veldig uenig i det... Ta deg en tur på søndagskolen!

Jeg er blitt kastet ut av søndagskole, konfirmasjonsundervisning og fra kristendomsundervisning på skolen (i min tid hadde vi det). Grunnen til at jeg ikke fikk delta var at jeg stilte kritiske spørsmål og når de ikke hadde svar ble jeg selvfølgelig den som var oppsternasig og ble kalt kranglefant. Grunnen var jo at de ikke kunne svare meg og at dette påvirket andre til å beggyne å tenke, som selvfølgelig ikke var ønsket. Så respekt….. nei…..

Vil opplyse om at ateister bryr seg om folk. Ateister har moral de også i tilfelle du ikke kjente til dette.

Se filmen hos Youtube

Denne videoen har jeg henvist til tidligere i diskusjon.no, men det skader ikke en gang til. Denne viser jo klart hvilken nåde, fred, kjærlighet og respekt som finnes blant kristne.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg, som ikke er kristen, at å f. eks. fortelle et barn at "Jesus døde for dine synder", er et "feigt" og et skittent triks (i mangel av bedre ord). Jeg mener, for gods sake, hvor mye synd kan et barn egentlig ha å bære på? Og så blir det lagt opp til at du er i "gjeld" til denne Jesus.

For meg så blir det nesten som å si til en tenåring at han/hun skylder arbeiderpartiet 100 milliarder kr (eller et annet absurd høyt tall som aldri kan nedbetales), men hvis hun stemmer på arbeiderpartiet hvert eneste år så kan partiet glemme gjelden.

Lenke til kommentar

Så hvis du hadde vært fødd i et muslimsk land, så hadde du blitt muslim? Ser ikke du at dette da kun er en påvirkning av foreldre(og samfunn). At disse historiene du er blitt fortalt kun er eventyr og hva man tror på er avhengig hvor man er født. Hvilken religion er den rette? Ingen spør du meg. Kun eventyr!

Jeg leser RWS sine innlegg med glede. Er ikke alltid enig i det som skrives, men de er (av og til) direkte og enkelt skrevet og stort sett veldig forståelig. Så hva du mener med dette angrepet er meg uforståelig?

Du kjenner til at helvete egentlig er søppelfyllingen utenfor Jerusalem.

Med et slik argument sier du at alle foreldre som IKKE er kristen IKKE gjør en god jobb. Hvilken bøddel er du som kan dømme? Husk at den etikken du følger i dag ikke bygger på kristendommen, men på humane verdier og etiske retningslinjer som det moderne samfunnet har bygget opp på bakgrunn av menneskelige behov. Det er faktisk slik at det er kristendommen som har tilpasser seg dagens samfunn og humanistiske verdier. Kristendommen går mer og mer vekk fra bibeltroen.

Jeg bor i en kommune som ligger på topp 10 listen over kommuner som har flest bedehus, kirker og menighetshus i Norge. Denne kommunen er også blant topp 10 når det gjelder alkohol- og narkotikasaker, samt antall dødsfall pga. overdoser. Dette viser at kristendommen skaper tapere. Det viser seg også at ateister har høyere utdannelse en kristne og jeg tror at hvis det hadde blitt gjort en undersøkelse på hvem som utfører lovbrudd, så vil de som kaller seg kristen ligget på topp av listen (du kan jo se til USA). Jeg kunne ha vist til undersøkelser som underbygger dette, men du kan Google dette selv, samt at jeg ønsker at du kommer med tall som underbygger din påstand først.

Da kjenner ikke du mange! Men de viser at ateister kan oppføre seg og har en moral og dermed går på tvers av det du skriver.

Jeg er blitt kastet ut av søndagskole, konfirmasjonsundervisning og fra kristendomsundervisning på skolen (i min tid hadde vi det). Grunnen til at jeg ikke fikk delta var at jeg stilte kritiske spørsmål og når de ikke hadde svar ble jeg selvfølgelig den som var oppsternasig og ble kalt kranglefant. Grunnen var jo at de ikke kunne svare meg og at dette påvirket andre til å beggyne å tenke, som selvfølgelig ikke var ønsket. Så respekt….. nei…..

Vil opplyse om at ateister bryr seg om folk. Ateister har moral de også i tilfelle du ikke kjente til dette.

Se filmen hos Youtube

Denne videoen har jeg henvist til tidligere i diskusjon.no, men det skader ikke en gang til. Denne viser jo klart hvilken nåde, fred, kjærlighet og respekt som finnes blant kristne.

Unnskyld, men det ser heller ut som at ikke DU kjenner mange. Og jeg forstår dine tanker om kristendommen, hvis du har blitt kastet ut av søndagskolen og konfirmantundervisningen. Klart jeg hadde "hatet" kristendommen, om noen hadde behandlet meg slik. Dessverre virker du blind i forhold til hvordan kristne egentlig er. Du er flink til å knuse argumenter, men du er ikke flink til å se hvordan det virkelig kristen-norge er. Du påstår at kristendom medfører mer alkohol og narkotika. SLUDDER!

OG nå ønsker du vel at jeg skal komme med en link, som kan bekrefte at det er sludder... Gå rundt i kirker, lær de kristne å kjenne, så får vi vel se hvor mange rusavhengige det er der.

Klart ateister har moral, og respekterer folk. Ikke fremstill meg som en om mener noe annet. Men det er helt tydelig at mange ateister på dette forumet har litt respekt-problemer.

Hvorfor sier jeg det? Les tråden "mangel på respekt i religions-trådene".

BTW. hvis du ble hevet ut fordi "lærerne" dine, ikke klarte å svare på dine kritiske spørsmål, kan du ikke ha hatt gode lærere.

Lenke til kommentar

Nå nevner du to veldig trivielle eksempler som ikke har noe mer med kristendom å gjøre enn det har med ca. alle andre trosretninger og livssyn. De to punktene der lærte jeg hjemme helt uten henvisning til religion.

Kort sagt:

1. Det i bibelen som er allmenngyldig kan vi lære uten henvisning til bibelen og Gud.

2. Det i bibelen som ikke er allmenngyldig kan vi klare oss uten.

Det tror jeg avhenger litt hva man mener er allmenngyldig. Jeg feks, synes IKKE at fyll er bra. Det backer Bibelen opp, men ikke resten "allmenn"-bibelen. (Legg merke til forskjellen alkohol og fyll...)

Jeg mener sex hører til ekteskapet... Gidder ikke nevne mange grunner, men kan ta to; et bedre sex-ekteskap (google det), og et mye mindre aids og andre lignende sykdommer. "Allmenn-bibelen" lærer ikke bort dette.

Bibelen lærer oss å dele. Og ja det gjør kanskje samfunnet ellers også... Men Bibelen har tydelige rammer, på hvordan vi skal spre jordens rikdommer. Det viser det seg jo at ikke vi har "allmenne" i vesten har klart...

Bare noe eks.

Lenke til kommentar
Du påstår at kristendom medfører mer alkohol og narkotika. SLUDDER!

Jeg tror ikke han/hun trakk det fram for å påpeke at religion fører til negative avhengigheter, men heller for å vise at det ihvertfall ikke tyder på det motsatte (at ateisme/mangel på tro i et samfunn fører til avhengigheter, eller at religion fjerner avhengigheter i et samfunn).

Lenke til kommentar

Ja det er ikke bra å lære bort disse 10 budene, fordi en bare sprer vranglæren enda mer.

Jeg har allerede skrevet et innlegg om de 10 bud i en annen tråd, så her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry14004121

Ved å lære bort de 10 budene du skriver om så viser du oss, og alle andre som faktisk leser bibelen, at du selv ikke har lest hva bibelen faktisk har å si om de 10 bud.

Lenke til kommentar
*Men det er helt tydelig at mange ateister på dette forumet har litt respekt-problemer.

Hvorfor sier jeg det? Les tråden "mangel på respekt i religions-trådene".

Hva skal vi ha respekt for i religion og hvorfor skal vi respektere religion? Fordi dere syntes det er hellig og ukrenkelig eller noe slikt? Har ikke noen problemer med å respektere mennesker, men jeg klarer ikke å respektere det dere tror på. Der er det rom for en masse kritikk og religion har i alt for lang tid vært i en særstilling der de har vært hevet over kritikk. Jeg skjønner at kristne, som er opplært til å tro at troen deres ikke kan kritiseres, blir litt småsjokkerte når de leser i tråder her inne, men det er nettopp fordi de svever i den troen at det de tror på er sant og hevet over kritikk. Og det er det ikke. Derfor gir ikke jeg religion noen respekt, for det fortjener den ikke. Er på tide at vissvasset kommer ut i dagen som det uspiselige eventyret det er. Wakeup call....

BTW. hvis du ble hevet ut fordi "lærerne" dine, ikke klarte å svare på dine kritiske spørsmål, kan du ikke ha hatt gode lærere.

Hadde en "dårlig" lærer i konfirmasjonstimene jeg også, en skikkelig svovel predikant som ble truende så fort han slapp opp for argumenter, og det var ofte! Jeg klarte meg med et nødskrik, men ble stemplet vanskelig og tvilende av kirkerådet eller hva pokker det supperådet som hadde møter om meg het for noe...

Så dårlige lærere er det tydeligvis mange av i det faget... og det er ikke lett for en voksen å faktisk stå der å lyve heller da, for hva skal han si? At røver historien om adam og eva er sann.... hallo, da må du være bra blind hvis du tror det... virkelig! Men det er da nok av geistelige som blir svar skyldig når noen spør ja, så dårlige lærere er nok mer utbredt enn vi tror... :) Lettere å "overbevise" en som kommer fra et hjem der vissvass er godtatt som sant tenker jeg,....

Lenke til kommentar
Du påstår at kristendom medfører mer alkohol og narkotika. SLUDDER!

Jeg tror ikke han/hun trakk det fram for å påpeke at religion fører til negative avhengigheter, men heller for å vise at det ihvertfall ikke tyder på det motsatte (at ateisme/mangel på tro i et samfunn fører til avhengigheter, eller at religion fjerner avhengigheter i et samfunn).

Vel, jeg forstå vel egentlig det, men uttrykket meg kanskje litt fei.

Jeg kan gi et svar her (add on, fra mitt forrige innlegg:):

Kirken ER en plass hvor folk for eks. som sliter med rusproblemer kan komme, og føle seg trygge. Hvorfor det? Jo, fordi i veldig mange kristne samfunn lever man etter en tanke; at ukontrollert fyll, ikke er bra. Det betyr ikke at kristne = avholds, men at mange kristne har (etter det jeg mener) et sunnere syn på hvordan vi bør drikke alkoholen. Å påstå at ikke kristendommen har en forebyggende effekt ang. rus, som du indirekte påsto, blir jo også litt rart. Jeg har kanskje 200-300 kristne venner (samt jeg kjenner, og kjenner til det ti dobbelte), fra forskjellige menigheter, forskjellige byer, ja til og med i forskjellige land. Av de drikker kanskje 1-3 prosent seg jevnlig fulle, som resten av Norge. 30 % drikker alkohol, men drikker seg aldri fulle. Resten drikker lite til ingeting.

Dette statuerer eksempeler, for barna, venner og andre. Dette innbyr til å ikke drikke, når man er sammen med disse ikke-stordrikkerne. Det blir litt som at mennesker liker ikke å banne rundt en prester (kanskje ikke det gjelder deg, men det gjelder mange) - Så liker man ikke å være full rundt kristne.

Når jeg går på byen/pub, møter jeg mange fulle som kommer, "altså jeg pleier ikke drikke...", og det er ikke fordi jeg har fortalt at drikking er galt, men KUN fordi de vet at jeg ikke drikker... btw. så sier jeg stort sett, "bare slapp av. Jeg liker deg like godt, om du er full eller ei".

I en menighet i byen jeg bor i, ikke menigheten hvor jeg primært går samles ofte mennesker som drikker litt for mye, fordi di føler seg trygge der. Igjen fordi, det er annerledes enn resten av verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...