Gå til innhold

Er det egentlig uansvarlig at voksne laerer barn a bli kristne?


Anbefalte innlegg

Nå er det på en måte det som er jobben din som ansvarsfull foreldre, å gi barnet ditt verktøyene barnet trenger for å klare seg i samfunnet vi lever i! Når mine barn spør om noe prøver jeg å lufte dette fra så mange forskjellige vinkler jeg kan uten å favorisere noen av dem. Det mener jeg er riktig, for da kan barnet selv velge og eventuelt spørre videre. Siden jeg ser på religion som jeg ser på alt annet av fri fantasi ville jeg løyet hvis jeg sa at jeg syntes dette er noen opsjon for mine barn å tro på, så ja, jeg velger automatisk bort kristendom som et valg på livssyn, på samme måte som jeg velget bort islam, jødedom etc etc... Disse religiøse livssynene for meg er bassert på ren fantasi og det er jeg ikke villig til å lure på ungene mine som noen sannhet og hva er vitsen? De fleste kristne i dag bruker jo fælt lite av dette livssynet i det daglige allikevel da de rett og slett finner kunnskap og viten som bedre alternativ... Så hvorfor skal en da bable tullet inn i hodene på dem når de allikevel ikke vil tro at dette er sant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du skriver et slikt innlegg bør du i det minste være åpen for at kristne synes det eksakt motsatte.

 

Du velger å ikke informere dine barn om alternativer, fordi du ikke tror på det. Akkurat det samme gjør kristne. Du kan si du sitter med vitenskapelige bevis og alt dette, men saken er allikevel den samme. At du holder tilbake på det du mener er feil.

 

Da vil jeg mene at en kristen oppvekst, der foreldrene ikke er kreasjonister som ikke aksepterer vitenskap, er bedre enn slik du fremstiller det. Og der er selvfølgelig min mening.

Lenke til kommentar

Det finnes noen som kan forsvares i hovedposten, men egentlig er hovedessensen langt over grensen. Hvis du mener at voksne er det samme som foresatte/foreldre, så er dette regelrett idiotisk.

 

Jeg syntes det er ganske uansvarlig at man opplaerer barna sine til denne illusjonen uten a trene kritisk tenkning og refleksjon av livet. De blir hjernevasket rett og slett.

Det er nå slik i samfunnet at det er foreldrene sine valg som gjelder. Slik bør det fortsatt være, så lenge det ikke fører til direkte psykisk eller fysiske skader. Spørsmålet til deg blir hvordan du vil regulere dette? Hvem skal legge premissene?

 

Heldigvis sa er samfunnet sa vant til kristne at man ignorerer slikt, men i framtiden hvis kristendommen begynner a bli sett ned pa, sa kan dette ha konsekvenser for barnet..

Tullete argumentasjon. Denne argumentasjonen er også brukt av bl.a. kristne ovenfor ateister, av personer som ikke støtter homofil adopsjon, m.m. Homofile kan ikke adoptere på grunn av at vi må tenke på at barnet kan bli mobbet. Dette er jo totalt bak mål. Det er mobberne som bør endre seg og ikke den som blir mobbet! Så hvis barn har et annet syn, livsstil, o.l. og dette vil medføre konsekvenser, så bør vi som "produserer" disse konsekvensene endre oss og ikke barnet.

 

I alle andre aspekter av samfunnet ma man begrunne seg selv og tenke rasjonelt. Hvis man skal f eks vaere sosial sa man vaere rasjonell, eller sa reagerer de andre pa deg (til og meg kristne).

Her har vi et angrep på de som ikke tenker slik som deg igjen. Her er det den som reagerer som bør endre seg!

 

Men det er jo viktig å gjøre noen grep for å få en rasjonell tankegang, og de rette er å endre systemet i samfunnet. Eller spørre oss hvordan vi skal få en mer rasjonell tankegang? Det første som bør gjøres er å fjerne alt som har med kristen påvirkning i skole og i samfunnet generelt. Her jeg bor er det normalt at det er kirkelig avslutning ved ferier, kirken får 3-4 timer på skolen for å informere om kirkelig konfirmasjon, mens humanetisk forbund får knappe 15 minutter eller ingen tid. Rektor på ungdomskolen sa en gang til representanter fra Humanetisk Forbund at; "det er ikke noen hensikt at dere kommer å informerer om humanetisk konfirmasjon, fordi det er ingen som tror på dere likevel". Det er bl.a. slike ting som dette vi først og fremst må få fjernet fra skoleverket. Ikke hva som skjer hjemme privat hos familien til den enkelte.

Lenke til kommentar
Når du skriver et slikt innlegg bør du i det minste være åpen for at kristne synes det eksakt motsatte.

 

Du velger å ikke informere dine barn om alternativer, fordi du ikke tror på det. Akkurat det samme gjør kristne. Du kan si du sitter med vitenskapelige bevis og alt dette, men saken er allikevel den samme. At du holder tilbake på det du mener er feil.

 

Da vil jeg mene at en kristen oppvekst, der foreldrene ikke er kreasjonister som ikke aksepterer vitenskap, er bedre enn slik du fremstiller det. Og der er selvfølgelig min mening.

Slik JEG ser det er det en essensiell forskjell på å informere sine barn om ting vi faktisk vet, kunnskap og viten og det å fore de med noe som ikke har større tyngde enn et hvilket som helst eventyr. For meg er den en himmelvid forskjell på det.

 

Joda, jeg er åpen for at kristne syntes det eksakt motsatte, men ikke pokker om jeg er enig i det! Og på det grunnlaget syntes jeg at det blir tull å dra inn noe som er totalt uten forankring i virkeligheten og lære barn at dette er sannhet.... Ser du den forskjellen?

Lenke til kommentar
Jeg ser bare at du, som enkelte kristne, velger selv hva de vil informere og lære barna sine. Basert på sine egne meninger.

 

Jeg synes begge deler blir feil.

Er litt usikker på hvor du vil hen da siden begge deler er feil.... men du mener kanskje at det hadde vært best om jeg informerte mine barn om religion også? Men de får jo denne informasjonen igjennom skolen og det holder for meg. På skolen blir ikke dette forkynnet slik det ble i gamle dager, men informert om som informasjon om at religion er en del av menneskenes kultur og det er det de trenger å vite.... Derfor ser jeg ingen grunn til å informere mine barn noe utover det og ihvertfall ikke snakke om dette som om det skulle være sant! Det blir jo bare tull å innbille barn noe slikt, ihvertfall så lenge tingene er slik de faktisk er.

 

Det må da være lov å være ærlig mot sine egne unger, er du ikke enig? Syntes du at religiøse er det når de tuter ørene til barna deres fulle av hvor sannferdig religion er? Og at de må tilbe dette, for det er sant?

 

At barn får info om hva religion er for noe er helt riktig, bent frem selvsagt og noe jeg slettes ikke vil nekte mine barn, men jeg nekter for å lære dem opp til å tro på slikt vissvass og vil også gå til ganske store skritt for å hindre andre i å gjøre dette også før de er gamle nok til å kunne se ting selv.

 

Jeg tror du sliter med litt for stor respekt for religion i serledeshet jeg CK_. Du tror visst at du fornærmer noen ved å være kritisk til dette og vil gjerne finne en middelvei slik at ingen blir tråkket på tærne. Enten det ellers så er du bittelitt kristen enda, selv om du sier at du ikke er det. Hvorfor skulle du ellers skrive Ham med stor H når du skriver om gud? Som jeg har sagt før så er det ikke personene jeg ikke respekterer, men hva de tror på. Tåler de ikke det så er ikke det mitt problem. Personlig ser jeg på religiøs tro som noe av det verste som menneskeheten har plaget hverandre med, en onde vi rett og slett ikke trenger! Religiøst vissvass var sikkert en fin forklarings modell en gang i tiden, men i dag blir det bare latterlig, nesten kriminellt latterlig, å informere noen om at dette på noen måte er sannhet, for det vet vi at det ikke er. Og ihvertfall ikke unger, som enda ikke har utviklet noen kritisk sans og tror dette er den edleste sannhet. Syntes tvert i mot det er skremmende at voksne ansvarlige personer kan gjøre noe slikt jeg.....

Lenke til kommentar

Poenget mitt var å vise at grunnen til at kristne oppdrar ungene sine med sine kristne verdier og tro, er akkurat den samme som det at du ikke gjør det. Altså er det opp til hver enkelt å bestemme hvordan de vil oppdra sine barn. Og da er det likegyldig om det er en kristen eller humanistisk oppvekst. Så da blir svaret til trådstarter at det ikke er uansvarlig å oppdra sine barn med kristendommen, eller et annet livssyn for den saksk skyld.

 

Jeg skriver Ham med stor H fordi det er gramatisk korrekt, om jeg ikke tar helt feil. Kaster inn et innlegg i Klagemuren, så får vi se. Jeg prøver å ikke tråkke for mange på tærne ja. Kritikk er greit, så lenge det er begrunnet og saklig.

 

Ja jeg vet du synes religion er roten til alt ondt, det har jeg fått med meg. Jeg tror allikevel at religion er noe som kommer til å følge mennesket til vi ikke er mer. Og at religion også kan kombineres med et helt vanlig syn på verden og vitenskapen. Tro er vanskelig å erstatte med noe annet, så du blir nok ikke så lett kvitt den.

Lenke til kommentar
Tro er vanskelig å erstatte med noe annet, så du blir nok ikke så lett kvitt den.

Jeg er kvitt den og har vært kvitt den i mange mange år, så helt umulig er det ikke.... :) Det er fullt mulig å leve sitt liv som et godt og snillt menneske uten religion, selv om mange har vanskelig for å tro det...

 

Men hva er "gode kristne verdier" for noe og hva er så spesielt med dem?

 

 

 

Så lenge de ikke innbiller barna sine at dette er den rene sannhet har jeg ikke noe i mot at de oppdrar sine barn med religion.... Men det er der problemet ligger også, for de klarer ikke å se på dette som annet enn sannhet.... til tross for tingenes tilstand med religion.. :no:

Lenke til kommentar
Så lenge de ikke innbiller barna sine at dette er den rene sannhet har jeg ikke noe i mot at de oppdrar sine barn med religion.... Men det er der problemet ligger også, for de klarer ikke å se på dette som annet enn sannhet.... til tross for tingenes tilstand med religion.. :no:

 

Det er jo vanskelig å tro på noe du ikke tror på. "Joda, vi er kristne vi, men vi vet jo at han ikke eksisterer"

 

Mange kristne er akkurat lik deg, eneste forskjell er at de tror på Gud. De er ikke nødvendigvis kreasjonister som lever ordrett etter Bibelen.

 

Jeg synes det høres optimalt ut å vokse opp som religiøs, og samtidig erkjenne at vitenskapen har rett. For det er fult mulig. Og leve etter samfunnets regler, slik vi alle må. Hva er galt med det?

Endret av CK_
Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager skulle det være optimalt å vokse opp som religiøs? Vitenskap og religion kommer rett som det er i konflikt - og hvis vitenskapen da skal seire, hva er vitsen? Klarer man ikke se at konfliktene vil måtte komme, så vil jeg hevde at man enten kan for lite om vitenskap eller for lite om religion.

 

Kristen moral er ikke så fantastisk som mange skal ha det til. F.eks. læres mange opp til at de kan gjøre hva som helst, og så bare be til Gud og bli tilgitt. Gud ville tilgitt Hitler, Stalin, ja, en hvilken som helst massemorder som vendte om og ba om tilgivelse for sine synder - mens ateister som knapt har skadet enn flue i hele sitt liv, skal pines for alltid. Er det mer komplisert enn som så? Sikkert. Men det er forenklede budskap som formidles til barn.

Lenke til kommentar

Det er galt å gi barna den innbildningen at gud og jesus er bassert på noe som er sant syntes jeg... men det er meg. Jeg har oppdratt barna mine uten slikt ihvertfall og kan ikke uttale meg på kristent veine, for jeg har aldri oppdratt barn i den troen... Har bare vanskelig med å forstå vitsen med å stå der å lyve for barna selv om de finner det ut senere at det er bare løgn og at vitenskap er mer til å stole på... hva er vitsen liksom..? For meg så blir det å preke religiøst vissvass til barn det samme som å spre usannheter og siden jeg er en ærlig mann har jeg litt vondt for å se nytten av noe slikt.

Men det er meg.

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Kristen moral er ikke så fantastisk som mange skal ha det til. F.eks. læres mange opp til at de kan gjøre hva som helst, og så bare be til Gud og bli tilgitt. Gud ville tilgitt Hitler, Stalin, ja, en hvilken som helst massemorder som vendte om og ba om tilgivelse for sine synder - mens ateister som knapt har skadet enn flue i hele sitt liv, skal pines for alltid. Er det mer komplisert enn som så? Sikkert. Men det er forenklede budskap som formidles til barn.

 

Dette blir en helt annen diskusjon. Men det er vanskelig å la en slik påstand stå. Du må oppriktig angre på det du har gjort for å få tilgivelse. Altså kan du ikke drepe, voldta og stjele, for så å bare be om tilgivelse, og så begynne på nytt.

 

Jeg tror fremdeles det er fult mulig å tro på Gud, og å "tro" på vitenskap. Det er flere eksempler på dette. Eksempelvis en artikkel i papirutgaven til DN. Der en nonne i Oslo, jobber som fysikker i Cern. Der hun er med på å gjenskape universets første sekunder, i liten skala. Dessverre har jeg den ikke her, så kan ikke gjengi det som stod. Hun var derimot kristen, og forenet det med jobben sin om vitenskap.

Lenke til kommentar

For "ekte" kristne er jo Jesus i høyeste grad virkelig. Og selvsagt vil de at barna også skal kjenne Jesus. Jeg synes det er hårreisende tåpelig, men på samme måte så skjønner jeg det.

 

Derimot burde ingen barn læres opp til å tro blindt. "Bibelen er sann!" burde bli til f.eks. "mamma tror på budskapet i historien om Syndefallet om at kvinner er lettlurte fjoller som trenger mannen til å råde over seg."

Lenke til kommentar
I en diskusjon burde man vel prøve å se det på begge sider, eller? Ettersom ingen har forsvart det kristne synspunktet får vel jeg leke djevelens advokat i den grad jeg kan.

Det er Gud som trenger advokaten nå om dagen!

 

Har ikke foreldre rett til å lære barna sine deres synspunkter og moraler? For en kristen vil det jo være rimelig deprimerende å ikke få lov til å bringe deres sønn eller datter inn i troen. For dem er kristendommen virkelig, og de vil bare godt for barna sine. Hvordan kan dere forsvare å ta vekk retten for en far eller en mor å lære barna sine hva de mener er rett og galt?

Her er jeg helt enig. Poenget må være at foreldre gjøre så godt de kan, med sitt utgangspunkt.

 

Det som derimot må til er at foreldre (uansett bakgrunn) ikke skal få noen blankofullmakt til å indoktrinere ungene sine. Jeg er veldig i mot denne "foreldrene har alltid rett"-holdningen, og det er noe jeg ser HEF driver på med også. Det er skikkelig Fritzl-opplegg. Noen foreldre burde aldri hatt barn, og bør ikke være fritatt for kritikk. Men det er altså forskjell på at:

1. Foreldrene ikke får lov til å lære bort det de synes er viktig

og

2. Foreldrene får uinskrenket rett til å indoktrinere ungene uten innblanding.

 

Så jeg mener at vi dermed ikke kan gripe inn i hva foreldrene sier til ungene hjemme, men vi kan og bør sørge for at de får skikkelig kunnskap på skolen.

Endret av Strappado
Lenke til kommentar
Har du tenkt over at 90% av alle som gjer forbrytelser er muslimer eller trur ikkje på Bibelen.

 

 

Hmmmm...

La meg bruke USA som eksempel, et meget religiøst og mangfoldig land.

Muslimer og Kristne har likt forhold på antall troende / antall forbrytere i fengsel. Ihvertfall sånn circa

 

Ateister utgjør ca 20% av alle amerikanere.

Men utgjør bare ca 1% av alle innsatte i fengsel.

 

(jeg kan komme med kilde til dette senere, men jeg ser ikke noe behov for dette)

 

FORKLAR DEG.

 

Regards Maartix

Lenke til kommentar

Har du tenkt over at 90% av alle som gjer forbrytelser er muslimer eller trur ikkje på Bibelen.

 

Folk døyr fordi dei trur på biblelen. Kvifor blir ikkje dette tatt opp i nyheiter? Kan du sjå ein samanheng???

Dette er tulle-argumentasjon til de grader. Hvor tar du dette fra? Dette er din personlige mening, ikke statistikk!

 

Kan hende folk blir drept fordi de tror på Bibelen. Historisk sett har folk blitt drept for å nekte å tro på Bibelen. Og mange andre religioner for den del.

 

Drap, tyveri, voldtekt osv. er hva det er, det være seg enten i Guds, Jesu, Allah, Buddhas, Shivas eller Satans navn for den del. Eller i ingens navn; det ene er ikke noe bedre enn det andre.

 

Historisk sett har mennesket alltid hatt behov for å være intolerante og arrogante mot andre som ikke deler deres livssyn eller er født på den andre siden av landegrensen. Da er det enten å ta makt over dem, eller å drepe dem. Historisk sett, selvsagt. Idag har vi i enkelte land kommet litt lenger, slik som her i Norge. Men vi har fortsatt voldelige fanatister av enkelte religioner som nekter å legge disse gamle, onde bøkene sine på hylla, men fortsatt skal jamre den samme gamle visa om sin egen tro og belønningen deres og de vantro og helvetet de fortjener å havne i. Her er kanskje muslimene verst, men det finnes kristne sekter som ikke er så mye bedre.

 

Jeg synes det er feil av foreldre i vårt samfunn å tvinge barna sine til å tro på dette her og gjerne på ett senere stadium sende dem på kristne privatskoler. Folk som har denne ballasten i livet kan få det vanskeligere i møte med arbeidslivet o.l.

Lenke til kommentar
Har du tenkt over at 90% av alle som gjer forbrytelser er muslimer eller trur ikkje på Bibelen.

 

 

Hmmmm...

La meg bruke USA som eksempel, et meget religiøst og mangfoldig land.

Muslimer og Kristne har likt forhold på antall troende / antall forbrytere i fengsel. Ihvertfall sånn circa

 

Ateister utgjør ca 20% av alle amerikanere.

Men utgjør bare ca 1% av alle innsatte i fengsel.

 

(jeg kan komme med kilde til dette senere, men jeg ser ikke noe behov for dette)

 

FORKLAR DEG.

 

Regards Maartix

USA er eit land der så og sei alle kaller seg kristne men det er alikevel bare få som lever som kristne......

Lenke til kommentar
Det er galt å gi barna den innbildningen at gud og jesus er bassert på noe som er sant syntes jeg... men det er meg. Jeg har oppdratt barna mine uten slikt ihvertfall og kan ikke uttale meg på kristent veine, for jeg har aldri oppdratt barn i den troen... Har bare vanskelig med å forstå vitsen med å stå der å lyve for barna selv om de finner det ut senere at det er bare løgn og at vitenskap er mer til å stole på... hva er vitsen liksom..? For meg så blir det å preke religiøst vissvass til barn det samme som å spre usannheter og siden jeg er en ærlig mann har jeg litt vondt for å se nytten av noe slikt.

Men det er meg.

Jeg er stort sett enig med deg at det etter mitt (og ditt) syn er feil å oppdra ungene etter det som står i bibelen. For meg er dette også noe vissvass. Men det er et langt sprang til å ha en mening hvordan vi skal oppdra ungene våre til å nekte foreldre til å oppdra dem etter egne meninger å syn. Selvfølgelig skal vi som foreldre ha den friheten til å oppdra ungene slik vi ønsker selv, så lenge det ikke fører til brudd på norske lover og ikke fører til psykiske og fysiske skader.

 

Det som derimot må til er at foreldre (uansett bakgrunn) ikke skal få noen blankofullmakt til å indoktrinere ungene sine. Jeg er veldig i mot denne "foreldrene har alltid rett"-holdningen, og det er noe jeg ser HEF driver på med også. Det er skikkelig Fritzl-opplegg. Noen foreldre burde aldri hatt barn, og bør ikke være fritatt for kritikk. Men det er altså forskjell på at:

1. Foreldrene ikke får lov til å lære bort det de synes er viktig

og

2. Foreldrene får uinskrenket rett til å indoktrinere ungene uten innblanding.

 

Så jeg mener at vi dermed ikke kan gripe inn i hva foreldrene sier til ungene hjemme, men vi kan og bør sørge for at de får skikkelig kunnskap på skolen.

Ja, det er i skoleverket vi må sette inn støtet. Det er her endringene bør og må gjøres. Hvis unger får rett opplæring og informasjon, som ikke omhandler eventyr som sannhet, vil dette føre til at unger tenker selv. Når det gjelder begrepet "blankofullmakt" og "foreldre har alltid rett" er jeg litt usikker på hva du mener. Etter min mening har foreldre/foresatte denne retten og dette er noe vi må tviholde på. Selvfølgelig skal vi ikke bryte norske lover og regelverk, slik at det fører til "Fritzl-opplegg" som du kaller det. Og hvor går grensen på indoktrinering?

 

Jeg synes det er feil av foreldre i vårt samfunn å tvinge barna sine til å tro på dette her og gjerne på ett senere stadium sende dem på kristne privatskoler. Folk som har denne ballasten i livet kan få det vanskeligere i møte med arbeidslivet o.l.

Lurer litt på hvordan du vil regulere dette? Vil du ha et "foreldrepoliti" som ransaker bostedet for religiøse skrifter? Eller?

 

Når det gjelder kristne privatskoler, så synes jeg dette er en uting og at dette ikke bør være noe som vi har i det norske samfunnet. Det gjelder selvfølgelig alle skoler som retter seg mot en trosretning. Alle skoler bør være livssynsnøytrale, offentlige som private.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...