Gå til innhold

bilforsikring og ekstrautstyr ?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har en forsikringssak på gang med bilen min. Den vart heillakkert for nokre år sidane i en ganske dyr kamelon lakk.

Da eg kjøpte bilen spurte eg forsikringsselskapet om eg måtte få lakken registrert i vognkortet, det trengte eg ikkje. Men når eg hadde sånn spesiell lakk måtte eg ha ekstra lakk forsikring. Så da hadde eg full kasko + 20000kr i ekstra lakk forsikring.

Så for ei stund sia mens bilen min var parkert, så har en anna bil truffet hjørnet på fronten min, resulterte i skreiv front, knuste lykter. Dette ville eg sette på forsikring. Men da bil var på taksering fant verkstedet ut at lakken ikkje er å oppdrive lenger. Så da var heillakkering det som måtte gjerast.

Alt dette er forsåvidt godkjent hos forsikringsselskapet, men dei vil ikkje betale for lakkeringa av heile bilen. Dei dekker sjølve skaden på bilen, og så får eg utbetalt 20000kr. Dei seier at lakken min går under ekstra utstyr og da er det spesielle grenser som dei ikkje kan gå over. Så eg får dekka ny fanger, nye lykter, opprettingsarbeid av fanger, resten må eg fikse sjølv.

Det er jo ganske idiotisk ? Når en skade på bilen gjer at det må lakkerast, og når lakken ikkje er å få fat i lenger, så burde vel det regnast som en skade på heile bilen ? Dei kan jo ikkje berre lakke litt av bilen og la den stå der med forskjellige lakker.

Eg er litt redd for å pushe fram på det her i tilfelle dei snur og heller kondemnera bilen min. Taksten er på 64000 spenn.

Noken som har nokre gode ord?

Endret av Solefald
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men spør da forsikring om de kan rette opp bilen din, og så utbetale 20000,- slik at du kan ta den til en lakkerer å få den omlakkert totalt.

Det er vel strengt tatt det de gjør:

men dei vil ikkje betale for lakkeringa av heile bilen. Dei dekker sjølve skaden på bilen, og så får eg utbetalt 20000kr.
Lenke til kommentar

Bortsett fra fullverdiforsikringer er det vel helt normalt at det er et tak på hvor mye forsikringsselskapet dekker. Det gjelder i det minste for mitt vedkommende både reiseforsikring, innboforsikring og husdyrforsikring. Dette vil framgå av forsikringsvilkårene.

Lenke til kommentar
Bortsett fra fullverdiforsikringer er det vel helt normalt at det er et tak på hvor mye forsikringsselskapet dekker. Det gjelder i det minste for mitt vedkommende både reiseforsikring, innboforsikring og husdyrforsikring. Dette vil framgå av forsikringsvilkårene.

^What he said.. Har du f.eks. forsikret innboet ditt for 100.000, og det blir totalskadet, og du oppdager at det ikke lar seg gjenanskaffe/reparere for forsikringssummen, så må du nok bare bite i det sure eplet og innse at du feilvurderte verdien, og ta til takke med de 100.000,-

Og tilsvarende i denne saken: Slik jeg tolker det som er kommet frem, så dekker forsikringsselskapet oppretting av skaden (samt det reparering av original lakk ville kostet, antar jeg?) pluss hele forsikringssummen på 20.000 i "ekstralakkforsikringen". Kommer hellakkering av ny tilsvarende lakk på mer enn 20.000, så er det nok trådstarters feil at han hadde for lav forsikringsdekning på denne ekstraforsikringen...

Lenke til kommentar
Kommer hellakkering av ny tilsvarende lakk på mer enn 20.000, så er det nok trådstarters feil at han hadde for lav forsikringsdekning på denne ekstraforsikringen...

Nettop!

Du får jo faktisk full erstatning her du. Så egentlig har du ikke noe å klage på. De kan jo ikke gi deg 64.000 for lakken når du har satt verdien til 20.000

Lenke til kommentar

Nå er vel faktisk ikke problemet taket han har satt på ekstraforsikringen på 20.000,- men heller et spørsmål om lakkering av bil faller innunder den normale forsikringen. På biler som har vært i bruk en liten stund ser det ofte ikke bra ut når man har flunka ny lakk på en del mens resten av bilen har gammel lakk. Vær og vind gjør at det ikke går an å få identisk lakk med slik "flikking".

Lenke til kommentar

Lakkering av det skadede området til nærmeste skille (skjerm, panser, dør osv.) dekkes så vidt jeg skjønner i en reparasjon. Men om lakken er så spesiell at man må hellakkere hver gang man får en skramme er det imo like innlysende at man må forsikre spesielt for dette, OG oppregulere forsikringen etter hvert om dette senere viser seg nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...