hean Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 (endret) Du har sikkert rett, sånt sett, iht din argumentasjon skulle alle hatt like anlegg, med budsjett som eneste årsak til variasjon.... Det jeg vil frem til er at mange sier en high end høyttaler til 30 000 kr ikker er bra fordi de ikke liker lyden på den, synes du det er riktig. Er fullstendig enig i at ikke alle høyttalere passer alle men å si at den ikke er bra blir feil. Om du tester en høyttaler med en oppløsning av de sjeldne og superprsis bass er det jo ikke sikkert at du liker lydsignaturen i høyttaleren men du kan jo ikke nekte for at den er sykt bra uansett. På samme måte liker ikke jeg BMW men må jo innrømme at en BMW til 2 Mill ikke akkurat er dårlig. Det å ha egenskapen å kunne høre på en høyttaler som ikke faller i smak men å likevel kunne si at dette er en super høyttaler er noe jeg sjelden ser, nemlig å kunne se forbi personlige preferanser. Jeg prøver selv å være så nøytral som mulig når jeg tester høyttalere og elektronikk men jeg innrømmer det er vanskelig i blant. Edit: Mange høyttalere har en egen lydsignatur og får da en begrenset tilhegerskare. Noen høyttalere har en lyd som "folk flest" faller for som er oppløst, presis og har en engasjerende lyd uten at noen av frekvensene overdøver de andre. Dynavoice er absolutt en slik høyttaler og for en førstegangsbruker er sjansen større for at man blir mer fornøyd med denne enn en annen til samme pris eller opp til 2-3 ganger prisen vil jeg si. Ikke misforstå, jeg sier IKKE at Dynavoice er bedre enn omtrent alle høyttalere til 2-3 ganger prisen. Jeg vil si at Dynavoice er høyttalernes svar på 80-tallets WW Golf, da skjønner du kanskje bedre hva jeg mener. Endret 24. juli 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Da er vi enige, Nasciboy, men det bunner ut i hvilke parametre som brukes, og hvorvidt en person greier å skille mellom de objektive kvalitetene, som kan måles, og den subjektive persepsjonen av lyd, som ofte utgjør hva som skiller høyttalerVALGET fra person til person. Det kan godt hende at en high-end høyttaler til 30k er dårlig, ville ikke vært første gang noe innen hifi blir stemplet, og priset, som high-end uten å fortjene det. Jeg har selv kjørt Golf, både bokstavelig, og i hifi-verdenen, da gjennom B&W 602, og dere 600-serie er vel heller hva jeg vil kalle 80-tallets Golf, men det blir flisespikkeri. Jeg står dog ved at Focalene jeg linker til vil gi et bedre resultat, men det er preget av hva jeg selv ville ønsket av lyd. Jeg skal dog holde ørene åpne og fordomsfrie skulle jeg få anledning til å høre på Dynavoice. Har du testet Dynavoicene? Sånn av nysgjerrighet, ikke for å flisespikke enda mer... Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Det kan godt hende at en high-end høyttaler til 30k er dårlig, ville ikke vært første gang noe innen hifi blir stemplet, og priset, som high-end uten å fortjene det. Da er det vel ikke High End, er det vel? Er ikke prisen som bestemmer men prestasjonene.... Har du testet Dynavoicene? Sånn av nysgjerrighet, ikke for å flisespikke enda mer... Så klart, hatt de til test hos meg i Trondheim på en Xindak XA6950 og en Xindak Muse DeLuxe 1.0 CD-spiller. Eneste grunnen til at det ikke ble disse høyttalerne var en Elkjøptabbe på Tiller som ga meg ett par Yamaha Soavo 1 til under 1/2 pris. Vet ikke helt hvordan jeg kan sette ord på lyden til M-65 men vil si det på en enkel måte... lettdrevet rett frem høyttaler med god oppløsning på diskant, mellomtone og med god og presis bass. Elementene arbeider meget bra sammen og helhetligheten mellom frekvensene er utmerket. Om noen hadde sagt de kostet 10 000 kr vill jeg ikke reagert på prisen i det hele tatt men å si de spiller like bra som høyttalere i denne klassen blir kanskje å ta for hardt i. Spesielt når vi da kommer opp i B&W 600 serien og lignende høyttalere men vil tippe den ikke hadde havnet langt bak i test med mange andre høyttalere rett under 10 K. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Vi er fler som liker flisespikking ser jeg... http://www.hifisentralen.no/forum/index.ph...pic=10003.0;all Litt interessant lesing om Dynavoice F6 - virker som Dynavoice i alle fall lager kurante kabinetter. Neida, pris avgjør ikke prestanda, men det er ofte en sammenheng, og for de absolutt aller fleste vil en høyttaler til 30k være utenfor hva de prioriterer å bruke penger på. En høyttaler til 30k kan fint spille som andre high end høyttalere. Synd det ikke ble Dynavoicene på deg, hadde vært artig å hørt de når jeg kommer tilbake til Trondheim. Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 (endret) Neida, pris avgjør ikke prestanda, men det er ofte en sammenheng, og for de absolutt aller fleste vil en høyttaler til 30k være utenfor hva de prioriterer å bruke penger på. En høyttaler til 30k kan fint spille som andre high end høyttalere. Akkurat dette synes jeg er svært synd... Mange sier at musikk er en stor del av livet deres men svært få av disse skjønner egentlig hvor lite de får ut av musikksamlingen sin med kun en Ipod og ett stereoanlegg fra Elkjøp til 1995 kr. Kjøper noen en bil til over 500 000 kr som ikke er uvanlig i dag er det INGEN som reagerer men så snart noe passerer 20 000 kr for en stereo da går skravla.... Vil påstå at de aller fleste som kjøper dyr bil ville fått mer ut av pengene ved å kjøpe en billigere bil og lagt noen titusen i en stereo, det er bare synd de ikke innser dette selv. Mannen i gata har en eller annen oppfatning om at de ikke hører forskjell på ett anlegg til 50 000 kr og ett til 2000 kr. Det de tror er at det kun spiller høyere.... Synd det ikke ble Dynavoicene på deg, hadde vært artig å hørt de når jeg kommer tilbake til Trondheim. Det opprinnelige anlegget ble solgt for en stund siden og jeg hadde tenkt å legge HiFi på is en stund grunnet veeeeldig liten plass.... MEN da kom plutselig Soundplanet ut med konkurssalg og jeg kunne da ikke la være å kjøpe noe. Derfor ble det en Roksan Kandy K2 forsterker på meg... skal kjøpe noen "provisoriske" høyttalere som kanskje bli M-65 men de får kanskje for liten plass til å spille bra. Endret 25. juli 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Roksan spiller jo bra sammen med Monitor Audio, forsåvidt, så et par RS6 på brukten, dog sammen med bakhøyttalere og senter, til rundt 10k. Jeg har svidd av litt mer enn jeg burde på anlegg selv, og det eneste man trenger for å høre forskjell er rett og slett å høre.. Siste tilskudd som kommer om en måned er platespiller, det blir stas! (Har du veldig liten plass får man mye lyd for pengene med head-fi.. ) Men - jeg bruker heller 50k mindre på bil, og legger det i anlegg i stedet.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå