Gå til innhold

Valg av første par ordentlige høytalere

Anbefalte innlegg

Heisann. Har akkurat funnet ut at jeg får et brukbart størrelse stipend. Da har jeg endelig penger til å kjøpe meg nye høytalere.

Forsterker

Jeg har fra før en eldre DENON pma-717 forsterker, den har en oppgitt effekt på 2x35w rms. Jeg lurer på hvilket høytalerpar jeg skal velge for denne forsterkeren. De må være lettdrevne nok til at min forsterker klarer å drive de på en god måte

Budsjett

Max 3500kr for bare høytalerne

Bruksområde

Skal i all hovedsak brukes til musikk. Lytter mest på hard-rock og lignende. Type AC/DC, motley crue, kiss, judas priest osv osv.

Plassering

Jeg ønsker å sette de på hylle på veggen foran meg. Gjør dette idag og synes det fungerer greit. Tar imot tips til bedre plassering. Det kan forsåvidt også være et par gulvhøytalere. Jeg får uansett ikke plasseringsproblemer.

Takker for all hjelp! :yes:

Er DALI concept 2 et optimalt valg?

Bildet under er printscreen fra manualen til forsterkeren.

450371.jpeg

Endret av hYLeAPe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville prøvd å få så mye luft rundt som mulig, men med bassporten fremover så er det mye lettere å "få" til høyttalerne.

Om du har mulighet til å prøve flere forskjellige høyttalere så finnes det mye snadder rundt på brukten, og om du skal studere ved en høgskole eller et universitet er sjansen meget stor for at det finnes en hifisjappe i byen som lar deg teste ut litt forskjellig. Bare fortell hva du har, så får du hjelpen du trenger.

Utover det synes jeg, på generell basis, ikke en fast regel, at B&W låter bedre enn Dali på Denon, og motsatt på NAD, da i de litt dyrere prisklassene.

Du blir sikkert knallfornøyd uansett, jeg har gått på smellen å ha hørt på mange anlegg, i prisklasse fra 10k opp til million-anlegg.. Jeg har forsåvidt oppgradert eget anlegg etterhvert også..

En liten ting, hva slags kilde bruker du? Jeg vil våge å påstå at en om du bruker pc som kilde, som ikke er umulig, så vil en billig usb-dac være en meget god investering. Disse får du fra en 500-600 og oppover.

Lenke til kommentar
En liten ting, hva slags kilde bruker du? Jeg vil våge å påstå at en om du bruker pc som kilde, som ikke er umulig, så vil en billig usb-dac være en meget god investering. Disse får du fra en 500-600 og oppover.

Helt korrekt, bruker stort sett pc. Helt konkret, hvilke fordeler får jeg ved bruk av en DAC? Jeg vet bare at det er en digital-analog "device".

Er det enkelt og greit finere lyd? Og er det hørbart finere? eller er det sånn typisk oppgradering som ENDA litt bedre kabler osv osv...

Ville dette ha vært et godt valg? (det er i utgangspunktet utenfor mitt budsjett, men om det er mye å hente er det utrolig hva en får til)

Kom gjerne med et annet tips ned mot 5-600 som du skriver :thumbup:

;)

Endret av hYLeAPe
Lenke til kommentar

Helt korrekt, bruker stort sett pc. Helt konkret, hvilke fordeler får jeg ved bruk av en DAC? Jeg vet bare at det er en digital-analog "device".

Er det enkelt og greit finere lyd? Og er det hørbart finere? eller er det sånn typisk oppgradering som ENDA litt bedre kabler osv osv...

Ville dette ha vært et godt valg? (det er i utgangspunktet utenfor mitt budsjett, men om det er mye å hente er det utrolig hva en får til)

Kom gjerne med et annet tips ned mot 5-600 som du skriver :thumbup:

;)

La meg si det sånn - da jeg gikk fra analog ut fra pc til dac'en som satt i en Surroundreciever var det som dag og natt. Dette er i utgangspunktet en middelmådig dac i stereosammenheng.

Dacen fra Pro-Ject er kjører bare 44.1, og er sånt sett en begrensning, men den begrensningen er det samme som vanlig cd, altså redbook-standarden. Jeg ville vært litt skeptisk til å kjøpe en ny dag uten mulighet for 196, men forskjellene begynner å bli mer akademisk interessante enn lydmessig registrerbare..

Fordel: Du kan kanskje få testet den først, og det er greit med service.

Ulempe: For den samme summen får du en av disse her:

http://cgi.ebay.com/Valab-NOS-USB-Re-Clock...93%3A1|294%3A50

200 dollar, virker som en kurant dac. Kan se ut som det er litt å hente i strømforsyningen. Min usb-dac bruker samme dac-chip, TDA1543, bortsett fra at min paralellkjører 60 av de.. Men - her snakker vi en litt annen liga. TDA1543 gjør mye riktig, og dessto fler dessto bedre blir det. Absolutt en god dac-chip.

http://cgi.ebay.com/Hi-End-PCM1794-USB-DAC...93%3A1|294%3A50

Burr-Brown lager gode dac-chipper, denne er liten og hendig, samt har en utgang for hodetelefon.

Det du vil oppleve med en god dac er nok spesielt at du fjerner et "teppe" foran høyttalerne. Svartere bakgrunn for musikken, mer detaljering, mer luft mellom instrumentene. Helt klart en god investering!

Du kan også slenge ut en "ønskes kjøpt"-annonse på avforum og hifisentralen. Det kan godt være flere som sitter på usb-dacer eller tilsvarende som de ikke bruker. Har du andre digitale utganger fra pc? Optisk eller coax? Det gir deg andre muligheter ift å kunne kjøpe deg en brukt dac.

Lenke til kommentar
Dacen fra Pro-Ject er kjører bare 44.1, og er sånt sett en begrensning, men den begrensningen er det samme som vanlig cd, altså redbook-standarden. Jeg ville vært litt skeptisk til å kjøpe en ny dag uten mulighet for 196, men forskjellene begynner å bli mer akademisk interessante enn lydmessig registrerbare..

Er dette fortsatt et gødt kjøp for i overkant av 1000kr?

Og når du sier 500-600 så tenker du utelukkende på brukt? eller "brukt".

takk for hjelp so far :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er fremdeles et godt kjøp, vil jeg anta. Pro-ject er kjent for å levere mye for pengene, men jeg har ikke testet denne, og vil heller ikke uttale meg for bombastisk.

Bruktmarkedet på hifisentralen og avforum kan være kilden til mye brukt moro- inkludert dacer.

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar
Hvis du ikke allereda har kjøpt høyttalere ville jeg gått for Dynavoice Challenger M-65 som jeg vil påstå er det klart beste kjøpet i prisklassen.

En haug av tester gir den toppkarakter...... dette er den nye forbedrede versjonen i pianolakk.

Vil du tro forsterkeren min klarer å drive disse optimalt?

Forsterkeren din vil nok greie disse ja, de virker lettdrevne.

Jeg ville dog tittet litt rundt på brukten på avforum og hifisentralen, samt gjerne finn.no for å se om du finner noen brukthøyttalere i nærheten av deg. Ikke et vondt ord om et produkt jeg ikke har hørt selv, men jeg tror du lett får mer for pengene ved å kjøpe brukt. Da slipper du å bruke 100 timer på innspilling av høyttalere, og du ender opp med et produkt som vil ha en høyere bruksverdi siden bruktprisene ikke bør være mer enn 50 % av nypris. Se gjerne etter høyttalere med følsomhet på rundt 89dB og høyere, som ikke dipper under 4ohm i impedanse. Dette vil være vanskelig å svelge for Denonen din.

Bereford lager gode dacer, så det er et godt kjøp, spesielt om de nblir med på ryggsekk-tur. Jeg ville nok hatt den i kofferten, forsåvidt.. Den du linker til er sikkert også en fornuftig konstruksjon, men jeg så for lite om strømforsyningen i den til å uttale meg.

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar
Jeg ville dog tittet litt rundt på brukten på avforum og hifisentralen, samt gjerne finn.no for å se om du finner noen brukthøyttalere i nærheten av deg. Ikke et vondt ord om et produkt jeg ikke har hørt selv, men jeg tror du lett får mer for pengene ved å kjøpe brukt. Da slipper du å bruke 100 timer på innspilling av høyttalere, og du ender opp med et produkt som vil ha en høyere bruksverdi siden bruktprisene ikke bør være mer enn 50 % av nypris. Se gjerne etter høyttalere med følsomhet på rundt 89dB og høyere, som ikke dipper under 4ohm i impedanse. Dette vil være vanskelig å svelge for Denonen din.

Bereford lager gode dacer, så det er et godt kjøp, spesielt om de nblir med på ryggsekk-tur. Jeg ville nok hatt den i kofferten, forsåvidt.. Den du linker til er sikkert også en fornuftig konstruksjon, men jeg så for lite om strømforsyningen i den til å uttale meg.

Ingen tvil om at brukt gir mest for pengene i de aller fleste situasjoner men tror man skal lete lenge på bruktmarkedet for å spare penger og samtidig få bedre lyd enn de Dynavoicene kan gi om man da ikke finner M-65 brukt.

Kjøper man brukt ender man fort opp med en høyttaler som koster 5-6-7000 kr ny, avhengig av tilstand og alder til rundt 3000 kr brukt. Likevel skal det godt gjøres at de er bedre enn M-65 ene....

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Bedre på hva da? På lydvolum, trøkk, klarhet, oppløsning i diskant, mellomtone?

Hadde vurdert en av disse før Danyvoice:

http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/inde...ic,41655.0.html

http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/inde...ic,41892.0.html

http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/inde...ic,42724.0.html

Med det sagt så har jeg, igjen, ikke hørt alle disse her, jeg antar as Nasciboy har hørt disse Dynavoice'ne siden han kan gå god for de. Venter dog på en liten beskrivelse av hva han tenker rundt ytelsen opp mot det jeg har linket til.

Lenke til kommentar
Hadde vurdert en av disse før Danyvoice:

Kanskje den siste men ville ikke engang vurdert noen av de to andre og Dali Blue kan ikke måle seg med M-65 i det hele tatt. Det var gode i forhold til sin tid men faller mer og mer bakpå til og med i forhold til høyttalere i denne prisklassen.

Bedre på hva da? På lydvolum, trøkk, klarhet, oppløsning i diskant, mellomtone?

Som allroundhøyttaler og det er faktisk det som er den sterke siden, det finnes sikkert høyttalere under 5000 kr som slår disse på en av delene men skal du ha merkbart bedre kvalitet på alt ser jeg for meg at man må snuse på 10 000 kr klassen, faktisk uten å overdrive.

Lenke til kommentar

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18267859

Stort bedre enn dette til prisen finner du ikke, spot on ift budsjett, og en flott allrounder.

Kan være enig med deg i at Klipsch'ene er de jeg ville valgt av nevnte høyttalere, men jeg ville valgt Focalene fremfor Dynavoice, Dali Blue, og Patos'ene. Dette er høyttalere jeg har hørt selv og vet at leverer varene på en måte som gjør det moro å høre på musikk. Finishmessig sett er de også langt fremme foran Dynavoice.

Men, det som er gøy med hifi og musikk er at veldig lite av det er presis vitenskap, og at mye derfor dreier seg rundt subjektive meninger. Jeg har selv hatt Focal-høyttalere, riktignok litt dyrere, Focal 1007 Be, og litt forskjellig annet moro fra andre merker i den prisklassen der, både gulvstående og stativ. Focal står igjen som flotte høyttalere det var stas å eie, men de måtte etterhvert vike for et par fra Marten Design.

Lenke til kommentar
Men, det som er gøy med hifi og musikk er at veldig lite av det er presis vitenskap, og at mye derfor dreier seg rundt subjektive meninger.

Mye er subjektivt ja men likevel brukes subjektivitet alt for mye som forklaringer og unnskyldninger når noen ikke er enig.

Lenke til kommentar

Du har sikkert rett, sånt sett, iht din argumentasjon skulle alle hatt like anlegg, med budsjett som eneste årsak til variasjon....

Men - fordi folk foretrekker forskjellig lydsignatur, hører på forskjellig musikk, foretrekker forskjellige "høyttaler-skoler"(apekasser, horn, elektrostat, etc), så er det mye forskjellig ute å går.

Det finnes ikke nødvendigvis en fasit når dommerne ikke har likt grunnlag, og samme forutsetning for å bedømme lyd, opplevelsen av lyd, etc. Persepsjon av lyd er ingen nøyaktig vitenskap!

Om du trekker ut av det jeg skrev at jeg følte at jeg måtte unnskylde meg tolker du meg særdeles feil, ser ingen grunn til å unnskylde mine meninger, og jeg ser ikke helt poenget med det du skriver der, med mindre du sitter med en følelse av at jeg burde unnskylde meg, i så fall lurer jeg litt på hvorfor..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...