.Tv.Neo Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Hvordan kan eg hente ut en tilfeldig rad ifra en mysql database? Eg jobber i ett data firma med PHP, og kan det meste. Men eg får ikke til dette... Noen som hadde vert så snill og hjelpt meg? takk på forhånd. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Hvis jeg forstår deg rett så kan du vel finne antall rader i tabellen, så la en random-funksjon hente et tilfeldig tall mellom 1 og antall rader. Så kan du hente ut raden som tilsvarer det tilfeldige tallet. Kan desverre ikke gi deg PHP-koden siden jeg ikke har fått satt meg inni PHP enda (får ta sommeren til hjelp), men kanskje du fikk et bilde av EN mulig måte å gjøre det på. Finnes nok mange flere. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Dette har vi gjort noen ganger, innmari greit. Det å ta tilfeldig ut i fra antall rader kan lett ordnes, men problemet er da hvis du "hopper over" noen IDer, siden du da ikke vil få riktig. $select = mysql_query("SELECT ID FROM tips ORDER BY ID DESC LIMIT 0.1"); // henter ut siste ID $last = mysql_fetch_object($select); while(!$string) { $rand = rand("0", $last->ID); $query = mysql_query("SELECT * FROM tips WHERE ID = $rand"); $string = mysql_fetch_row($query); } echo "Tilfeldig tips: ".$string->tips; Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå